Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples nya kartor i iOS iPhoto. Kan de vara designade med TeslaTouch i åtanke?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Finns Google Maps på App Store? Eller menar du Google Earth?

Ursprungligen av acke:

Tror inte att det är den typen av data som de är intresserade av, dvs personers egna inputs. De har med Placebase ganska mycket av platsinfoninformation redan. Jag tror som sagt att de använder datan de får in för att testköra sin egen lösning. Hur som helst, kan mycket väl vara så att de skippar street view (eller inte i och med C3 köpet). Att ersätta exakt allt från Google Maps tror jag aldrig kommer att vara Apples mål. Inte om de inte kan addera någon funktion eller göra det snyggare. För extra allt kartprogrammet så kommer Apple fortfarande att låta Google Maps finnas för nedladdning i App Store.

Nästan säkert kommer iAd att vara med på ett hörn här också.

Ursprungligen av Zimmerman:

Finns Google Maps på App Store? Eller menar du Google Earth?

Han menar om Maps-applikationen ersätts med Apples eget alternativ. Då kommer nog Google Maps att finnas tillgängligt som alternativ i App Store.

Såklart. I get it now :-). Men besviken...vill ha en GoogleMapsApp i min iPhone...

Ursprungligen av Capeman:

Han menar om Maps-applikationen ersätts med Apples eget alternativ. Då kommer nog Google Maps att finnas tillgängligt som alternativ i App Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-09 14:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Men besviken...vill ha en GoogleMapsApp i min iPhone...

Tänk på att det jag skriver inte nödvändigtvis är det som kommer att hända.

Va?! Har inte du kulan? Vem har kulan just nu då? (jag trodde jag hade den...men den perverse exDisney-snubben på dekis satte ju stopp för det)

Ursprungligen av acke:

Tänk på att det jag skriver inte nödvändigtvis är det som kommer att hända.

När det gäller Apples eget kartprojekt så har dom en hel del fotande att göra om dom vill erbjuda street view - vilket dom vill så klart. Jag har svårt att se att Apples lösning kommer i närheten av Google Map inom flera år - jag gissar att det tar minst fem år. Detta är nog ett av de större projekten Apple initierat senaste åren - detta är ett ställe där dom har och kommer att spendera betydande summor av sin enorma kassa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-10 13:22

Artikel om ämnet. En till anledning kan vara, föga förvånande, licenspengar. Dessutom att Google kanske kommer lägga in reklam.
Why are companies defecting from Google Maps?

Där har vi det. Thats the story.
Det är skönt att Google äntligen får konkurens på denna front - det är alltid läskigt när EN har ALLT. När all civil GPS var från endast USA-satteliter var det också läskigt - nu har vi snart 3-4 stycken leverantörer. Jag tycker fortfarande det är läskigt att jorden snurrar på ETT OS - Windows.
Men StreetView blir nog Google ensamma om - skulle Apple köra omkring med foto-bilar runt klotet? No way :-D. Kanske går Apple och några andra ihop och startar ett speciellt företag som fotar gator och platser?
StreetView kanske inte är "viktigt", men det har en hög mediafaktor och är gillat av många.
Sattelitbilder och 3D-lösningar i nyckelstäder kommer i Apples eget lager över OSM. Inom ett år gissar jag.

Ursprungligen av acke:

Artikel om ämnet. En till anledning kan vara, föga förvånande, licenspengar. Dessutom att Google kanske kommer lägga in reklam.
Why are companies defecting from Google Maps?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-12 21:47

Intressant artikel i ämnet. Apple and their maps | MapBox

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-11 14:33
Ursprungligen av acke:

Som sagt, man köper inte tre kartföretag för att behålla Google Maps.
iOS 6: Apple drops Google Maps, debuts in-house ‘Maps’ with incredible 3D mode | 9to5Mac | Apple Intelligence

Vore nice! Bäst för Apple att man inte gör en Siri (funkar fullt ut i 1 land typ) om detta kommer redan i iOS 6 och Google Maps droppas samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-12 17:10

Jag kan mycket väl tänka mig att den inte är komplett från start utan att den fokuserar på USA. Jag tror att Google Maps kommer att komma iTunes Store som alternativ så det är inte hela världen.

Jag ser fram emot ett kartprogram som jag, genom Siri, kan säga till. Ladda ned kartor för Köpenhamn och Paris.
Skulle också vilja vilja se turn by turn genom Siri.

Street view och 3D är jag inte så intresserad av.

Vem säger att de kommer att använda Open Street Maps i en ny Mapsapplikation?
De har redan köpt mappingföretag, OSM är antagligen bara ett första steg att släppa Googles kartor och när de väl har sin egna lösning färdig så kommer alla program som använder Google Maps att uppdateras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-05 09:20

Artikel om kartbråket mellan Apple och Google: Apple and Google Expand Battle to Mobile Map Apps - WSJ.com

Har svårt att tänka mig att Apples kartor ens kommer att påminna om OSM. Hoppas verkligen inte det.

Jag förväntar mig krisp design med state of the art typografi.

Faktum är att googles kartor är väldigt lyckade. De balanserar överskådlighet med detaljrikedom på ett bra sätt. Och även om färgerna inte är de porrigaste i världen, så är de lugna, funktionella och intuitiva.

Det är HELT KLART det vanliga 2D-läget som är viktigast. Sen hade det varit mycket trevligt med ett schysst terrängläge som man kan använda i appar som är lite mer äventyrsbaserade. Men även här har google bra kartor med bra design, tycker jag.

På någon blogg läste jag om spekulationer härledda fran Applepatent, där kartorna visade reducerade vägbeskrivningar. Alltså inte kompletta kartor, som på google, utan beskrivningar som reducerats till nyckelgeografi och byggnader som var väsentliga för att hitta dit man skulle.

Ett exempel är när google visar en väg man skall köra på i 7 km med alla oväsentliga korsningar inkluisive, så kunde Apple visa nästa väsentliga korsning och lite landmarks runt den. Kanske inte ens skalenligt.

Detta skulle dock inte ersätta vanliga kartor, utan vara en "feature". Vinsten skulle vara instruktioner med bättre överblick som var lättare att förstå. Ungefär som när man själv ritar en vägbeskrivning på en bit papper.

Det låter faktiskt lite Apple-likt i mina öron.

Senast redigerat 2012-06-05 20:59
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

...
Ett exempel är när google visar en väg man skall köra pa i 7 km med alla oväsentliga korsningar inkluisive, sa kunde Apple visa nästa väsentliga korsning och lite land marks runt den. Kanske inte ens skalenligt.

Detta skulle dock inte ersätta vanliga kartor, utan vara en "feature". Vinsten skulle vara instruktioner med bättre överblick som var lättare att första. Ungefär som när man själv ritar en vägbeskrivning pa en bit papper.

Det later faktiskt lite Apple-likt i mina öron.

Det skulle inte vara helt fel. Det finns poänger med en sådan lösning i vissa lägen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-05 12:22
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag förväntar mig krisp design med state of the art typografi.

Jag med, allt annat är otänkbart. Apples flört med OSM måste vara ett expriment.

Ursprungligen av acke:

Apples flört med OSM måste vara ett expriment.

Tror helt enkelt det är en interimlösning där de slipper att starta ett nytt licensavtal med Google, men samtidigt inte vill släppa hur de nya kartorna skall se ut innan de är redo med den riktiga lanseringen.

Men det är helt klart lite spännande. För mig är kartor rätt stort. Dels gillar jag nog kartor rent generellt, men det är också en väldigt grafisk app som jag VILL skall se bra ut.

Den här bilden är ju "gammal", men den visar ju ändå att det inte är tal om Open Street Map.

Bevaka tråden