Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förhoppningar på Aperture X

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Aperture X i rubriken är ett godtyckligt namn. Men X:et passar bra, eftersom vi inte riktigt vet vad det kommer att heta.

WWDC närmar sig och det finns inga tecken på att Aperture X lanseras där, men alla väntar på det sedan LR 4 släpptes.

I väntans tider är det kul att höra hur andra tänker och vilka features ni gärna skulle se. Min lista, utan rangordning:

  • [*=1]Först lite catchup:

  • . Möjlighet att rätta till perspektivförvrängningar, inbyggda profiler och kraftfull CA korrektur.
    [*=1]Lite mer catchup:

  • på minst samma nivå som Lightroom.
    [*=1]Jag vill att

  • , så att när jag jobbar med en Wacom och styrkan är 0,2 så skall jag sakta kunna bygga upp min mask till 100%. Just nu innebär styrka 0,2 en hård gräns på 20%.
    [*=1]Jag vill kunna

  • . När man har 3 stycken kollapsade kurvjusteringar är det drygt när man glömmer vilket som var en global justering och vad som var fill light på ögonen...
    [*=1]Jag vill kunna

  • när jag lägger på skärpa—precis som i Lightroom när man håller 'Option' nere.
    [*=1]Jag vill har

  • (gäller Lightroom också). Just nu får jag mycket bättre resultat om jag via Photoshop förminskar bilden och lägger på Smart Sharpen. Och sen sparar den från PS. Det handlar framförallt om uppskärpning för skärm efter storleksändring. Men en mycket kraftfullare exportdialog hade varit välkommen.

Det var lite förbättringar. Här kommer det som skall lämna konkurrenterna i kölvattnet:

  • [*=1]

  • . I alla fall exponeringsfusion.
    [*=1]

  • (stacking av sekvenser och exportering av kvalitativa filer: ProRes och h.264 med många val till upplösning och hur många bilder per sekund). En stack som är "märkt" Timelapse autosynkroniserar valda justeringar till hela sekvensen. Möjlighet till att keyframa exponering över tid för att kompensera soluppgång/nergång.
    [*=1]

  • . Jag vill importera alla filer till samma ställe. Jag har både foton och filmer på mitt minneskort. Det hade känts naturligt att ha Aperture som fildatabas för både foton och film. Men då vill jag kunna hantera filmerna där precis som i fcpx event browser: markera områden som favoriter, tilldela keywords, avfärda klipp, geotagga etc...
    [*=1]

  • för att få ut bilderna på iOS-enheter utan synkning av mappar i iTunes.

Inser att man kan fortsätta i all evighet, men jag vill se att Apple håller sig ajour med hur världen förändras för content creators inom foto/video och att man håller jämna steg, för att inte säga steget före, med världsledande mjukvara.

Apple har vid ett antal tillfällen visat att de är intresserade av foto. Nu vill jag se ett lika banbrytande Aperture som nya fcpx var för videovärlden. Nyheter inom Aperture riskerar heller inte att vara lika kontroversiella som nya grepp inom video där hela produktionspipelines kan vara byggda runt en viss mjukvaras feature set.

Berätta vad ni själva gärna skull se!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-29 11:05

Finns funktionen "develop raw file in external application"? Jag skulle gärna nyttja Aperture som mitt "bibliotek" men att jag nyttjar ex. Camera RAW för framkallning av bilden. Av det jag testat verkar Aperture insistera på att framkalla bilden själv. Camera RAW 7.0 är enormt mycket bättre av min erfarenhet än Aperture 3.0 på RAW-framkallning.

Ovan vore ett bra alternativ trots om "Aperture X" får en modernare RAW-framkallning. Brusreduceringen är under all kritik just nu, inga funktioner för linskorrigering eller perspektivförvrängningar, up-to-date CA korrektur m.m. I vissa fall är en extern RAW-framkallare bättre ändå för unika bildproblem. Min tjej kör både Camera RAW och Capture One till olika bilder då hon känner programmen har olika styrkor.

Ursprungligen av Erik.dv:

Min tjej kör både Camera RAW och Capture One till olika bilder då hon känner programmen har olika styrkor.

Ja, det är ju härligt hard core. Något jag vill undvika dock.

Jag har inga jätteproblem med själva inläsningen av raw-filer i Aperture, men vissa funktioner saknas helt, eller är verkningslösa.

Aperture har bra pluginstöd (precis som Lightroom), men jag vill inte skapa en 90MB tiff varje gång för något man kan hantera på raw-nivå LR.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-29 12:15
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ja, det är ju härligt hard core. Något jag vill undvika dock.

Jag har inga jätteproblem med själva inläsningen av raw-filer i Aperture, men vissa funktioner saknas helt, eller är verkningslösa.

Aperture har bra pluginstöd (precis som Lightroom), men jag vill inte skapa en 90MB tiff varje gång för något man kan hantera på raw-nivå LR.

Jag ser ingen skillnad i att nyttja olika RAW-framkallare precis som man i video-världen kanske nyttjar olika färgkorrigerare. Olika program har olika styrkor. Men, jag ser också en styrka i att inte behöva hoppa mellan allt för många olika program. Jag vill ex. undvika att ha filmer klippta i Final Cut Pro X eller 7 eller Premier Pro 6. På samma sätt vill jag undvika att allt för mycket vara beroende av flera program för stillbilder.

Jag började jobba med en serie bröllopsfoton i Aperture men blev väldigt ledsen när jag såg hur mycket finare framkallning man får i CS6 / LR4. Eftersom jag faktiskt inte äger varken eller köpte jag LR4 i samband med CS6-uppgraderingarna. Som du skriver är det dumt att behöva ha en massa mellan-filer för att lösa uppgiften. Sen borde inte framkallningen vara styrkan i ett "DAM-paket" men eftersom det blir så mycket mer omständigt från Aperture att få en bra framkallning blev det faktiskt därför jag gick med LR4.

Aperture X kan ju komma att ändra min uppfattning helt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag började jobba med en serie bröllopsfoton i Aperture men blev väldigt ledsen när jag såg hur mycket finare framkallning man får i CS6 / LR4.

Vad upplevde du var skillnaden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-29 11:24

Ser vi proffs-funktioner jag kan tänka mig skulle vara fenomenala är någon form av integrering vid plåtning med iOS. Tänk att du plåtar RAW, Aperture genererar automatiskt en så högupplöst JPEG en iPad 3 / iPhone 4s hanterar (18 Mpix eller vad det är), dina kunder kan sitta med sina iPhones eller iPad's och se vad som sker on-set utan att häcka framför en skärm.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ser vi proffs-funktioner jag kan tänka mig skulle vara fenomenala är någon form av integrering vid plåtning med iOS. Tänk att du plåtar RAW, Aperture genererar automatiskt en så högupplöst JPEG en iPad 3 / iPhone 4s hanterar (18 Mpix eller vad det är), dina kunder kan sitta med sina iPhones eller iPad's och se vad som sker on-set utan att häcka framför en skärm.

Mer sånt här...

...fast inte bara på önskestadiet från oss, utan som verklighet från Apple!

Jobbar Aperture transparent via nätverk numera? Förr gick det inte utan fulhack - ett fulhack som senare pajade hela Aperture för mig :-D.
Jo, jag skulle nog också vilja att Aperture blir databasen för video också - helt i samspel med FCPX - men detta kräver total transparent med nätverk - annars är det meningslöst för mig. Masterfiler ska kunna ligga varsomhelst i ett LAN och Aperture ska känna av förändringar - om något läggs till i en bevakad mapp på en disk så uppdaterar Aperture databasen; alltså en riktig databas.
I övrigt är jag nöjd med Aperture förutom den känt usla brusreduceringen så klart - jag har alla pluggar jag behöver dessutom.

Ursprungligen av Zimmerman:

I övrigt är jag nöjd med Aperture förutom den känt usla brusreduceringen så klart - jag har alla pluggar jag behöver dessutom.

Ja, det är väl den riktigt stora grejen. Det är liksom en grundjustering som man potentiellt vill använda på ett stort antal bilder i olika utsträckning. Och för min del tar det emot att generera alla tif-filerna för en sån sak, när andra program gör det bra på raw-nivå.

LR är bra, men jag skriver inte mycket bra, eftersom när man är uppe på nivåerna som ger mycket rena filer, så går även en hel del detalj förlorad. Nu behöver man ju inte/bör man inte ta bort allt brus heller. Lite grand skapar struktur, hjälper komprimeringen, och ökar upplevd skärpa.

För mig är en bra brusreducerare till för bilder tagna med min iPhone :-D. Och det blir ju en hel del bilder - en del går att använda om man jobbar en del med dom.
Andra bilder jag tar med "riktiga" kameror - numera med Sony NEX-VG20E - brusredicerar jag aldrig.
Så idag måste jag använda plug-brusreducerare (NIK eller Topaz) - Aperture borde ju ha en bra inbyggd tycker man. Undrar varför dom slackat på den grejen? Jag förstår ju att brusfixaralgoritmer är kluriga, men nog har väl Apple fixat värre saker än så - att dom inte har bra brusreducering i iPhoto och Aperture med profiler för deras iOS-burkar är ju ett mysterium...om dom nu satsar så mycket på foto som dom ju säger ofta på Keynotes. Skumt.

Brusreduceringen i Aperture idag borde heta Blur - det är ju det enda den gör...egentligen :-D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-03 14:42

Jag kanske missat något i hur man använder Aperture men hur tusan ställer man in så man nyttjar sekundär skärmen som sin "browser" och sin primärskärm som sin viewer? Den "strikta" funktionen av primärt / sekundär skärm i Aperture har alltid varit en märklig lösning tycker jag.

Aperture använder alltid din primära skärm till applikationen.

Finns inget sätt, så vitt jag vet, att ändra på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-03 15:07

Det är tämligen värdelöst skulle jag säga. Helt klart en feature för Aperture 4/X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-03 15:39

Nu håller jag faktiskt på att testa både Lightroom 4 och Aperture 3.2 sida vid sida. Spontant känns det som den enda strykan Lightroom har över Aperture är dess RAW-motor som är c:a 2 år nyare. Det känns enormt mycket smidigare att gå igenom, betygsätta och validera bilder i Aperture.

Var finns ex. "Loupe tool" i Lightroom?

Eventuellt blir det att jag nyttjar bägge programmen i framtiden

- Aperture för mitt bibliotek.
- Lightroom för framkallning.

Det är inte helt galet att välja ut X bilder i Aperture, exportera originalen och sedan jobba vidare i Lightroom / Photoshop. Eventuellt kan Lightroom skippas i sammahanget då Camera RAW i CS6 är väldigt snarlik Lightroom.

Dock känns bägge programmen på vissa sätt onödigt bökiga och krångliga. Varför kan jag inte nyttja bägge mina skärmar till vad jag vill i bägge programmen? Varför har till synes Lightroom ingen vanlig "list view"? Lightroom upplevs dessutom tämligen segt att arbeta med men det kanske har med en bättre RAW-motor att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-03 20:34

Exporteringar från Aperture borde kunna snabbas upp rejält. Nu exporterar jag 89 bilder och CPU-belastningen på en 8-core maskin ligger kring 250-400%. Speciellt om man exporterar flera filer åt gången borde programmet lätt kunna köra 2 eller flera bilder åt gången för att maximera potentialen i maskinen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 21:10

Well, på WWDC bekräftade man i varje fall att en ny uppdatering var på gång och och med "retina stöd" för appar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 22:28

Eller kanske inte…

What's New in Version 3.3
• New unified photo library for both iPhoto (v 9.3 or later) and Aperture; no import/export required; Faces, Places, slideshows, albums and web sharing work across both applications
•Support for AVCHD video has been added
• Aperture now lets you use camera-generated previews for faster browsing of RAW files immediately after import
• Highlights & Shadows tool has been updated to deliver higher-quality results and work with extended range data
• A new Auto Enhance button has been added to the Adjustments panel
• White Balance tool now includes Skin Tone and Natural Gray modes to simplify color balance
• Auto button has been added to the White Balance tool for one-click color balancing
• Set Desktop command has been added to Share menu so you can set a desktop background from within Aperture
• A new Manual option allows you to drag and drop projects to customize sort order in the Projects view
• New preference allows you to set the background brightness of the full screen browser
• Facebook, Flickr, and MobileMe albums are now displayed as thumbnails in the main window when accounts are selected in the source list
• Minor terminology changes, including "Original" instead of "Master" and "Info" instead of "Metadata"
• Source list includes a new "Recent" section, showing Last Import and recently-viewed projects
•Raw Fine Tuning is no longer displayed in the Adjustments panel by default
• Faces can now be named by dragging them from the Unnamed Faces browser to existing snapshots on the corkboard
• The Faces corkboard now includes a menu that allows you to set the order of face snapshots
• Newly designed monochrome source list and toolbar icons
• Addresses numerous issues related to overall performance and stability

The update is recommended for all users of Aperture 3.

1
Bevaka tråden