Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Framtiden för FaceTime

Tråden skapades och har fått 144 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Fjällan satt o tittade på något sådant där klädstyling-program på tv ikväll, det var två brittiska kvinnor som "gjorde om" svenska kvinnor i hopp om att de skulle se bättre ut. En av kvinnorna hade inte sina barn närvarande då de befanns sig i USA men hon fick se deras reaktion i alla fall då de brittiska programledarna ringde upp barnen via FaceTime och de fick glädjas över sin mammas "förvandling"

Vackert!

Trinny & Susanna
Sett dem flera ggr, de är vårdslöst roliga och absolut ett program som man kan se som kille.

Trinny and Susannah - Wikipedia, the free encyclopedia

Jag skulle vilja dra upp denna tråd igen, för att fråga medlemmarna om användningen av FaceTime idag gentemot 2010.

Hur ser det ut för er idag, hur ofta använder ni FaceTime? Kommer ni använda det mer nu när det kommer att fungera över 3G (med iPhone 4S)?

Jag skrev 2010 att jag troligen aldrig kommer att använda FaceTime i framtiden. Och så blev det.

Jag noterar även att ingen annan tillverkare har visat intresse för att börja använda FaceTime. Det troligaste skälet till detta är för att Apple fortfarande kräver att få kontroll över FaceTime, även om det är en öppen standard.

När det funkar på mobila nät så kommer användningen att öka en liten aning - i början åtminstone. Det blir aldrig stort - folk VILL inte se varandra och dessutom rör vi oss för mycket - videosamtal är inte så "mobilt" liksom - vi tvingas stelna till - rigga en posé...
För döva är det givetvis stort - mycket stort. Kan föreställa mig att andelen iPhones bland döva blir betydligt högre än folkgenomsnittet.

Ursprungligen av Zimmerman:

När det funkar på mobila nät så kommer användningen att öka en liten aning - i början åtminstone. Det blir aldrig stort - folk VILL inte se varandra och dessutom rör vi oss för mycket - videosamtal är inte så "mobilt" liksom - vi tvingas stelna till - rigga en posé...
För döva är det givetvis stort - mycket stort. Kan föreställa mig att andelen iPhones bland döva blir betydligt högre än folkgenomsnittet.

Är det så att videosamtal är en större grej i USA än för oss i Europa?

Tror inte det är stort där heller - tror inte det är stort någonstans på planeten och kommer aldrig att bli det. Det passar inte oss Homo Sapiens att kommunicera med bild också - sådant vill vi bara göra i specifika fall och inte spontant personligt eller vanlig bizniz. Hur än enkelt och bra det blir så vill vi inte - hade viljan funnits så hade vi haft videotelefoni sedan 80-talet som standard i hemmen - teveapparater hade haft det inbyggt som standard och rullat via kabelbolagen - etc etc.
Man tog fram förts lösningen på 70-talet (bl.a. en svensk lösning) - inget intresse fanns - investerare hade rätt för en gångs skull - dom satsade inga pengar alls i det :-D. Ericsson och Televerket som ägde svensk privat kommunikation funderade på saken men lade ner hela grejen trots att dom kunde ha tagit fram en nationell standard som ALLA fick bums. Samma i Tyskland och Frankrike på 80-talet. Ingen ville ha det.

Ursprungligen av Patrik D:

Är det så att videosamtal är en större grej i USA än för oss i Europa?

Jag har aldrig använt Facetime öht.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-06-13 16:00

Jag har aldrig använt Facetime mer än testat funktionen. Och trots att jag känner massor med iPhoneägare så har jag nog aldrig sett nån använda det på "allvar".

Facetime är väl lika ballt som videosamtal via 3G som vi haft i hundra år. Aldrig använt.
För döva är det såklart suveränt.

Jag använder Skype med video varje dag. Anledningen till att jag inte använder FaceTime är att de flesta av mina vänner har iPhone 3G eller 3GS telefoner och PC.

Men har dock provat och FaceTime ser lovande ut… (speciellt om vännerna byter ut sina PC burkar mot Mac samt uppgraderar sina telefoner till iPhone 4, 4GS eller 5.

Senast redigerat 2012-06-13 16:18
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-06-13 16:12

Jag har egentligen bara använt Facetime på utlandsresor, då det är betydligt billigare än att ringa hem. Videosamtal ser jag lite som en gimmick som är kul kanske just när man ringer hem till familjen i trivselsyfte men inget jag vill utsätta kollegor eller andra utanför den närmsta sfären för. Men det är klart, när man kan använda det över telefonnätet ökar ju användbarheten betydligt, kanske kommer jag att använda det lite mer men ungefär i samma syften i samma syften som idag - att ringa hem för att småprata under resor.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-13 17:22

Jag kör Facetime med familjen varje dag när jag jobbar i Norge, vilket har blivit mycket på senare tid. Det är mest för att jag och lillgrabben (1 år) ska se varandra, men frugan tål ju att tittas på också.

Det skulle vara sjuk smidigt att kunna använda Facetime över 3G när man t.e.x ska handla nåt o bara filma det istället för att ta kort, skicka mess eller mejl.
Varför i hela fridens namn kommer inte Facetime över mobilnätet till iPhone 4?? Skandal!! Apple borde ha nämnt det på keynoten, fult!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-14 08:20

Använder FaceTime till min tjej varannan vecka - när vi intet kan ses. Väldigt trevligt att se varandra på kvällen men jag förstår inte varför det inte fungerar över 3G på iPhone 4s. Annars är det Skype som gäller till annat folk... FaceTime är en sluten standard, och det som förvånar mig då är att Apple inte låter oss avända mobilnätet så att vi vänjer oss vid atti köra FT?
? Fast kanske är det mobilbolagen som stoppar...?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-14 09:48
Ursprungligen av spaceas:

Använder FaceTime till min tjej varannan vecka - när vi intet kan ses. Väldigt trevligt att se varandra på kvällen men jag förstår inte varför det inte fungerar över 3G på iPhone 4s. Annars är det Skype som gäller till annat folk... FaceTime är en sluten standard, och det som förvånar mig då är att Apple inte låter oss avända mobilnätet så att vi vänjer oss vid atti köra FT?
? Fast kanske är det mobilbolagen som stoppar...?

Vad menar du nu? Apple har nu precis sagt att det kommer gå att köra Facetime över 3G när iOS 6 släpps.

Ursprungligen av zinned:

Vad menar du nu? Apple har nu precis sagt att det kommer gå att köra Facetime över 3G när iOS 6 släpps.

Med iPhone 4S och iPad 3 ja.

Ursprungligen av Patrik D:

Med iPhone 4S och iPad 3 ja.

Ja, och spaceas skrev ju just iPhone 4S...

Jag brukar tänka på den här tråden ibland. Då – när det begav sig 2010 vid lanseringen av FaceTime – var jag optimistisk om FaceTimes framtid och skrev inlägget som startade den här tråden (samt ett bisarrt långt inlägg med citat från folk som var skeptiska). Sedan dess har jag genom åren tänkt att FaceTime trots allt inte slog fullt så kraftigt som jag hade trott.

Sakta men säkert har dock FaceTime etablerat sig och även om det inte är ett begrepp i klass med "googla" så används det bland befolkningen i allmänhet och förekommer i populärkultur osv. Varken FaceTime i synnerhet, eller videosamtal i allmänhet, har tagit över världen, men det trodde jag inte heller. Videosamtal är fortfarande ett specialfall jämfört med vanliga röstsamtal. Men i år har jag sett hur barnen använder FaceTime på sina iPads och det har slagit mig hur bra det faktiskt fungerar och hur väl de tagit till sig det.

Mina barn är i lågstadieålder och har jämnåriga kusiner och tillsammans använder de FaceTime som en slags "teamspeak" medan de spelar diverse spel tillsammans, över nätet på sina iPads. De har inte ännu några egna mobiler och telefonnummer, men de har iPad och Apple-ID och därmed är FaceTime väldigt lättillgängligt (inte minst via Siri faktiskt!). De drar igång videosamtalet, sen växlar de över till aktuellt spel och pratar med varandra under tiden (och kan till och med se varandra genom "picture-in-picture" som tillkommit med senare version av iPad och iOS). Rent tekniskt är jag imponerad över hur väl det fungerar, speciellt i en tid där jag tycker Apples solida kvalitétsrykte blivit delivs skamfilat, både när det gäller mjukvara och hårdvara.

Det här är förstås en enskild observation av typen N=1, men det kanske ser ut så på många andra håll också? Kanske våra barn växer upp och tar till sig videosamtal på ett annat sätt än vi själva gjort?

Videosamtal är gigantiskt i asien, men det går inte via FaceTime utan via LINE som man inte behöver ha en specifik tillverkares hårdvara för att använda.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-10-22 02:21

Intressant! Sedan jag senast skrev i denna tråd (Åh Zimmermann med sina inlägg, vart tog han vägen?) har jag skaffat barn. Min treåring använder Facetime nästan varje dag med far/morföräldrarna. Hon tycker att röstsamtal är märkligt och blir tyst, men med ögonkontakt så babblar hon på som vanligt. Och medan treåringen springer iväg för att hämta nya grejor att förevisa hinner vi vuxna med att uppdatera oss på varandra. Då är det är som att leva i en sådan där kort keynote-reklamfilm, men utan fotomodeller och perfekt heminredning. Med FaceTime är krångelfaktorn är minimal och kvaliteten är oftast utmärkt. Att få igång Skype med den äldre generationen är en utmaning. Med FaceTime rullar det bara på.

Med det sagt. Jag jobbar mycket på distans just nu, men skulle ändå inte videosamtala med mina kollegor eller andra utanför familjen. I den meningen håller jag fast vid vad jag skrev 2012.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2017-10-22 15:01

FaceTime fungerar förvånansvärt bra. Det tråkiga är att det inte fungerar med andra enheter som kör Android. Själv använder jag videotjänster av olika slag. Skype Business för videokonferenser på jobb, WhatsApp för samtal med flickvännen på andra sidan jorden, FaceTime med mina vänner.

Videotjänsterna jag använder är om jag ska visa upp något. Exempelvis om man är och handlar och man behöver råd och dåd. Ska man bara prata så är det old-school telefonisamtal inrikes, FaceTime voice eller WhatsApp voice till utlandet.

  • Medlem
  • 2017-10-22 15:19
Ursprungligen av keptang:

Videosamtal är gigantiskt i asien, men det går inte via FaceTime utan via LINE som man inte behöver ha en specifik tillverkares hårdvara för att använda.

Intressant
Undra hur många som använder Duo?

Ursprungligen av PaO:

Intressant
Undra hur många som använder Duo?

Ingen?

Alltid tyckt att FaceTime är riktigt ballt men de första åren användes det väldigt sällan. Numera använder vi det rätt ofta med närmaste vännerna, gärna i samband med en grogg haha..
Min dotter facetimade någon internetkompis i USA häromdagen. Man blir imponerad hur tekniken får människor att umgås på ett helt annat sätt idag.
Världen blir så mycket mindre och det skapar kontakter människor emellan på ett sätt som aldrig har gått förut. Nu ska vi tydligen till USA enligt dottern, för att hälsa på.
FaceTime voice är otroligt bra det med och det har ersatt alla mina samtal förutom de till myndigheter.

Jag har aldrig förstått varför de inte fixar så man kan återgå till röstsamtal sömnlöst efter man gått till FaceTime.
Jag vill kunna prata med någon vanligt och så bara säga "ska visa en grej snabbt", sen visa och återgå till röstsamtal.
Varför går inte det???

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2017-10-22 20:32
Ursprungligen av PaO:

Intressant
Undra hur många som använder Duo?

Jag har en Android-telefon och använder Duo när jag vill videosamtala med familjen som har Apple-telefoner. Duo är faktiskt helt okej och relativt enkelt att komma igång med. Det är också bra på att skifta mellan wifi och mobilmast när man är ute och rör på sig.

Att man inte behöver konto, utan bara telefonnummer är väldigt smidigt, men utesluter surfplattor utan mobilanslutning. Hade vi varit en ren Android-familj hade vi nog använt Duo.

Bevaka tråden