Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper retinauppdaterade program

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-11 22:31

Aperture 3.3, Final Cut Pro 10.0.5, Compressor 4.0.4, Motion 5.0.4

iPhoto 9.3 borde komma snart också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 16:26

Alltså, inte så nöjd med hur de har löst detta. Min MBP har inte retinaskärm, varför får jag en massa grafikelement som jag inte behöver. Sluta ge mig en massa x2-grafik tack.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-15 16:53
Ursprungligen av acke:

Alltså, inte så nöjd med hur de har löst detta. Min MBP har inte retinaskärm, varför får jag en massa grafikelement som jag inte behöver. Sluta ge mig en massa x2-grafik tack.

Du använder aldrig extern skärm med högre upplösning än den på din MBP?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-16 00:07
Ursprungligen av acke:

Alltså, inte så nöjd med hur de har löst detta. Min MBP har inte retinaskärm, varför får jag en massa grafikelement som jag inte behöver. Sluta ge mig en massa x2-grafik tack.

Kan bara hålla med. Jag sitter på iMac och har gott om utrymme, men hade jag en liten flash-disk skulle jag vilja kunna vara utan extragrafiken. Borde kunna installera anpassat.

Jag gick in i TimeMachine och jämförde hur mycket större några programpaket är jämfört med versionerna för två veckor sedan. De har ökat från knappt 1 gig till drygt 2 gig. 140 % ökning!

version 1 Juni    aktuell version    storleksökning

iPhoto:     9.2.3 =251 MB     9.3.0  =665 MB      ∆ =414 MB
iMovie:     9.0.4 =417 MB     9.0.6 =1199 MB      ∆ =782 MB
iTunes:    10.6.1 =223 MB    10.6.3  =273 MB      ∆ = 50 MB

Summa:             891 MB           2137 MB      ∆ =1246 MB

Ursprungligen av _Henrik_:

find /Applications/ -name "*@2x.*" | xargs du -hcs

Det ger mig en lång lista i ovanstående program där de flesta filerna är 4-16 K, några enstaka runt 500 K.
(Ett fåtal filer även i Safari som är redan var i version 5.1.7 för två veckor sedan!)

Summan blir bara 99 MB. Resten antagligen filmer och bilder i olika teman?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-15 18:23

Hur paketeras grafikelementen i programpaketen? Är det precis som språkfiler och dubbla binärer, så att det t.ex. skulle kunna gå enkelt att göra ett program som rensar ut den onödiga grafiken?

De ligger i Program.app/Content/Resources/ och heter foo.ext för vanlig upplösning och foo@2x.ext för retinaupplösning.

Edit: Om du vill veta hur mycket utrymme retinagrafiken tar på din dator, öppna Terminal och kör följande:

find /Applications/ -name "*@2x.*" | xargs du -hcs

Senast redigerat 2012-06-15 20:31

Jag får bara "Argument list too long"

Ursprungligen av _Henrik_:

find /Applications/ -name "*@2x.*" | xargs du -hcs

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-15 20:45

Kära nån, där finns det verkligen diskyta att spara, 64kB mer exakt på min maskin.

Ursprungligen av mattiL:

Kära nån, där finns det verkligen diskyta att spara, 64kB mer exakt på min maskin.

Vilket innebär att du inte kör ett uppdaterat system.

find /Applications/iTunes.app/ -name "*@2x.*" -print0 | xargs -0 du -hcs

5,5 MB. Bara iTunes. Men jag vet att Aperture och fler apps är retina-uppdaterade. Bara iTunes räknades upp - en lång lista med png-filer.

Ursprungligen av _Henrik_:

find /Applications/iTunes.app/ -name "*@2x.*" -print0 | xargs -0 du -hcs

Testar du själv dina förslag? Eller skriver du bara ihop dom på chansning...på en PC kanske? :-D. Tips: Testa och kör dina egna förslag i Terminal. Dom är i alla fall värdelösa. Sorry.

Ursprungligen av _Henrik_:

find /Applications/iTunes.app/ -name "*@2x.*" -print0 | xargs -0 du -hcs

Ursprungligen av Zimmerman:

Testar du själv dina förslag? Eller skriver du bara ihop dom på chansning...på en PC kanske? :-D. Tips: Testa och kör dina egna förslag i Terminal. Dom är i alla fall värdelösa. Sorry.

Jag antar att du inte vet hur man startar en terminal och försökte dubbelklicka på texten eller nått.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-16 16:05
Ursprungligen av _Henrik_:

Jag antar att du inte vet hur man startar en terminal och försökte dubbelklicka på texten eller nått.

En fundering är hur bra Retina-optmierade program fungerar på uppsättningen 1 retina skärm och 1 vanlig skärm. Någon som hunnit testa? Vi är många år bort från 200 dpi + som standard på alla displayer.

Som jag förstår det kör Apple en native upplösning på mellan 1280x800 upp till 1920x1200. Denna skalas sedan 2X och justeras därefter för att matcha 2880x1800. Då man jobbar med så pass hög upplösning blir den sista skalningen inget större problem vad gäller skärpan.

Men jag kan hålla med om att retina-grafiken borde minimeras på system som inte har nytta av dem. Apple har dock alltid varit väldigt måna om att maskin A ska vara kompatibel (mer eller mindre) med maskin B. OSX behöll länge PPC och x86-kod av den anledningen. Då var diskutrymme ett mindre problem dock. Just nu skulle X GB spela ganska stor roll för SSD-påhoppare skulle jag säga.

Ursprungligen av Erik.dv:

En fundering är hur bra Retina-optmierade program fungerar på uppsättningen 1 retina skärm och 1 vanlig skärm. Någon som hunnit testa? Vi är många år bort från 200 dpi + som standard på alla displayer.

Testade för ett tag sedan med min macbook 13" + iPad gen 3med AirDisplay i HiDPI-läge. Funkar kanon, inte ens problem med fönster som ligger på båda skärmarna samtidigt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Men jag kan hålla med om att retina-grafiken borde minimeras på system som inte har nytta av dem. Apple har dock alltid varit väldigt måna om att maskin A ska vara kompatibel (mer eller mindre) med maskin B. OSX behöll länge PPC och x86-kod av den anledningen. Då var diskutrymme ett mindre problem dock. Just nu skulle X GB spela ganska stor roll för SSD-påhoppare skulle jag säga.

Det är ju dock svårt att veta om man har nytta av retina-grafik i förväg. Lär väl komma externa skärmar om det inte redan finns. AirDisplay + iPad är ju redan en sådan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-16 15:14
Ursprungligen av Zimmerman:

Testar du själv dina förslag? Eller skriver du bara ihop dom på chansning...på en PC kanske? :-D. Tips: Testa och kör dina egna förslag i Terminal. Dom är i alla fall värdelösa. Sorry.

Fungerar ju perfekt?

Fast spelar det så stor roll egentligen, 1GB utrymme kostar typ 50 öre upp till 1 krona med en vanlig mekanisk hårddisk (7-8kr med SSD)?

Ursprungligen av keptang:

Fast spelar det så stor roll egentligen, 1GB utrymme kostar typ 50 öre upp till 1 krona med en vanlig mekanisk hårddisk (7-8kr med SSD)?

Har man en 64GB Air spelar det nog en viss roll. Jag har ungefär 155mb retinagrafik på min dator, och då är det bara ett fåtal Appleprogram som updaterats. Tror inte det kommer hamna under en gig när resten kommer ikapp.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-16 12:41

Kommandot funkade direkt, helt perfekt (med copy/paste till terminalen).
Dock kanske jag behöver uppdatera min 10.7.4 för att tappa lite mer diskyta...

1
Bevaka tråden