Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Operatörerna förbjuder Viber, Tango och Skype

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ace4711:

Men, det här fallet med att blocka Voice-IP är ju bara självklart puckat. Dvs, begränsningar mot konkurrerande tjänster *för att skydda bolaget*.

Jag har invändningar mot ditt resonemang. Jag vill i egenskap av betalande kund betala minsta möjliga för maximal kvalitet och maximalt utbud. Samtidigt är bolaget här för att tjäna pengar på mig. Om gapet mellan vad kunden är villig att betala och vad leverantören behöver ha in för att täcka kostnaderna (och göra en rimlig vinst) blir för stort saknas förutsättningar för varans/tjänstens existens. Då har du inget mobilt datanät att köra VoIP över längre.
Det finns så klart många infallsvinklar. Antingen blir det som jag skrev i ett tidigare inlägg så att man får välja olika dataabonnemang med olika tjänsteomfattning, eller också blir filtrering förbjudet och alla får betala mer för data oavsett hur man använder det. Samtidigt kommer kostnaderna att minska i andra änden, för vanliga samtal etc. Det blir ett nollsummespel.

Jag vänder mig mot att det skulle vara ett nollsummespel. SMS (trots att dom var dyra) slår ut vykort. Postverken måste anpassa sig. Vissa saker blir sämre (inte postutdelning lika ofta) men i det stora hela blir det en bättre värld. Kunde postverken ha spärrat SMS så skulle dom såklart ha gjort det.

Nu är det SMS som är hotade av iMessage (och liknande). Operatörerna vill nu spärra sånt, därför att dom tror att dagens affärsmodell och teknik skall vara för evigt. Telia driver ju epost som tjänst också, skall dom spärra det från konkurrenter också?

Fast den liknelsen är lite haltande. Telia (och övriga nätoperatörer) levererar inte vykort och postdistributörerna sysslar inte med mobilt data.

Och dessutom... Så är det en skillnad på hur ISP på fasta nät jobbar och vilka tjänster som de erbjuder jämfört med mobildata. I mobildatafallet så är data och kretskopplade tjänster lite för sammanblandade ännu. Om 3, Telia och Telenor skulle vara rena nätförmedare så skulle det vara enklare men där är vi inte ännu.

Lägg dessutom till att datatrafiken i luften är en ändlig resurs. Det är inte bara att dra en ny kabel om en frekvens blir överfull. Det är jobbigare än så.

Äsch, för invecklat för en fredageftermiddag när jag bara vill hem från jobbet

För övrigt: "No hard feelings"

Jag bara känner lite passionerat för vissa saker. Vi får som i storpolitiska sammanhang enas om att vi är oense. Även jag vill ta helg, och kliver ner från min soap-box, och vill att vi alla skall kunna ha det trevligt i alla fall. Trevlig helg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-31 18:13

Slängt Viber för länge sedan, Tango? Har aldrig Skypat. Pratar helst inte i telefon, får nog av det i mitt jobb. Har till och med stängt av ljudet på hemtelefonen (ja, jag har den kvar, har en liten konservativ gen någonstans i min kropp) "Smile"

Jag har fått tipset om att köra tunnel. Vodafone, som jag använder här i Spanien och sfö funkar jättebra, blockerar Skype. Har försökt med VPN (PPTP) men det funkar inte. Har nu fått tipset om SSHTunnel men det är lite för komplicerat för mig. Är det någon som har testat SSHTunnel och hur konfigurerar man en uppkoppling mot en annan dator med SSHTunnel om man vill skypa?

Läste om denna app som tydligen ska fungera även om operatörerna spärrar VoIP.

App Store

Telia ändrar sig ang redan befintliga abb:
Telia backar från Skype-blockering | Nyheter | Aftonbladet

Bevaka tråden