Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SPAM-utskick från Hotmail konto?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I och med den nya konstiga forumindelningen hittar jag inget bättre ställe för denna fråga.

Jag fick precis ett e-mail från min frus Hotmail konto som uppenbarligen inte var skickat från henne. Det var Cc. ett antal olika adresser som jag visste var i hennes adressbok, men långt ifrån hade någon koppling. Ingen rubrik bara lite text och en länk (http://shunarts.com/wp-content/uploads/fgallery/zfklos.html?******).

Detta SPAM e-mail är uppenbarligen inte bara från någon lista där hennes adress finns, som med så mycket annat SPAM, utan mailet är skrivet som om det kommer från henne, eller t.o.m. ÄR från hennes konto, men jag fattar inte hur detta kommer sej.

Den "bot" som gör detta har uppenbarligen access till hennes adressbok, men hur?

Hur kan detta vara möjligt?

Det är rätt så vanligt för folk som har Hotmail-konton, jag har fått ett gäng sådana spam från vänner som haft Hotmail.
Precis som i ditt fall så är det naturligtvis så att det inte är personen som gjort det.

1) Byt lösenord.
2) Byt leverantör, Hotmail är lite 1900-tal.

Min gissning: Hotmail-lösenordet hackat/stulet.

Byt lösenord snarast!

Är det från hennes konto? Ser ni att det är skickat från hennes konto? Då är det dags att byta lösenord.

Jag har märkt att om jag använder en epostadress mer så kommer det mer spam. Det förekommer också att spam kan ha samma rubrik eller avsändare som mail jag tidigare fått. Jag får även spam som sägs vara skickat från mig själv.

Dom som skickar spam läser garanterat av trafiken på internet och kopierar vissa delar för att försöka komma förbi spamfilter och se mer fallande ut för offren.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-07 09:40

Ytterligare en anledning till att man ska undvika hotmail.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-07-18 09:01

Även jag har fått hotmail-kontot hackat med följd att hotmail spärrat kontot. Enligt deras supportsida bör man först, innan man återställer lösenordet genomsöka datorn för ev. virus.

Är detta aktuellt för mac? Vilket program skall jag då använda?

Ursprungligen av gun:

Även jag har fått hotmail-kontot hackat med följd att hotmail spärrat kontot. Enligt deras supportsida bör man först, innan man återställer lösenordet genomsöka datorn för ev. virus.

Är detta aktuellt för mac? Vilket program skall jag då använda?

Här är en ganska utförlig tråd i ämnet: http://www.99mac.se/mac-os-x-tillhorande-appar/296135-behovs-antivirusprogram.html

  • Avstängd
  • 2012-07-18 09:49

När jag skaffade Skydrive så fick man automatiskt ett hotmailkonto... har bara en gång kollat på det utan att ens öppna välkomstmajlen som ligger där.
Nu har jag börjat få lite spam från andra hotmailkonton... inge vidare säkerhet hos dom verkar det som...

Ursprungligen av LaHe:

När jag skaffade Skydrive så fick man automatiskt ett hotmailkonto... har bara en gång kollat på det utan att ens öppna välkomstmajlen som ligger där.
Nu har jag börjat få lite spam från andra hotmailkonton... inge vidare säkerhet hos dom verkar det som...

Man kan ha SkyDrive utan att ha hotmail-konto, har jag.
Så registrera igen och radera kontot som finns, om det behövs.

  • Avstängd
  • 2012-07-18 09:54
Ursprungligen av keptang:

Man kan ha SkyDrive utan att ha hotmail-konto, har jag.
Så registrera igen och radera kontot som finns, om det behövs.

Vill inte avreg. skydrive då jag köpt 100GB och har massor med bilder där så vill inte börja om. Ska kolla om man kan avreg. bara hotmail när jag kommer hem från jobbet.

  • Avstängd
  • 2012-07-18 10:00

Va inne lite snabbt på min hotmail... men hitta inget om att avreg. bara hotmail... får väl kolla bättre när jag kommer hem.

1
Bevaka tråden