Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reser till Prag, tips på sevärdheter?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag och flickvännen åker snart till Prag på ett par dagars semester. Är det någon här på 99Mac som har tips på sevärdheter, restauranger eller annat som ni tycker att vi bör se?

Tacksam om ni kan tipsa om några vackra ställen där man kan stanna till och dricka ett glas champagne eller liknande.

Jag har själv ingen erfarenhet av Prag. Jag har dock bra erfarenhet av reseguiderna ifrån "Lonley Planet". Kan ju vara värt att spana in denna tex "Prague Travel Guide - Lonely Planet"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-10 15:42
  • Medlem
  • 2012-07-10 16:24

Jag var där för några år sen och vi gick en guidad vandring i stan med en lokal förmåga. Riktigt bra sätt att se stan på en halv dag, man får snabbt veta en massa saker om det man ser utan att behöva läsa en massa i guideböcker. Synd att hon som guidade luktade svett bara, men det var inte värre än att det gick att vara en bit bort. Stan är inte så stor och man går lätt runt på några timmar. Tar man spårvagn till platserna i utkanten av centrum (slottet t ex) blir det ändå lättare. I de lägena är det också bra att ha en guide som fixar biljetter och ser till att man åker på rätt håll. Man kunde också köpa DVD-skiva med alla sevärdheterna på bild om man nu inte orkar/vill ta egna kort.

Maten var tyvärr ingen höjdare. Vi blev rekommenderade en "bra" restaurang med lokal mat av guiden, men det var inte så lyckat - maten kändes kokt i stället för stekt och grillad och kryddningen var inte så spännande. De inhemska pizzorna med spenat på var dock mycket bättre.

Vi besökte Kafka-museet på egen hand utan guide. Helt okej. Platser som man "bör" se är förutom Kafkamuseet och slottet är Karlsbron (den tjatar de sig blåa om), Vaclavplatsen, de judiska ghettona och torgen och gågatorna i centrum med alla byggnader och folkliv.

Tack för tipsen, kommer ni på något superromantiskt ställe som vi bör se skriv gärna det.

Ska du fria? Med tanke på champagne och "superromantiskt ställe"...

Mycket bra fråga! Vågar inte riktigt svara på den..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-28 11:22

Today we play - Køižíkova fontána

Den mäktigaste upplevelse jag har varit med om på länge. En stor arena med fontän/ljus/musikspel.

Var där x flera före/efter sammetsrevolutionen: finns mkt sevärt!
Minns inte alla nam men caféer (slavia, cafe europa, Obecni Dom) är måsten. Ssk Slavia är fint vid Flodstranden, hälsa tavlan inne i hörnet fr mig
Lilla sidan med borgen, fanns ett suveränt fik som vid Malostranskatorget, mkt stimmung! Lilla sidan antagl mkt turistiskt men leta in på smågatorna så finns det ölhak.
Josefov, då slitet och enkelt, nu antagl ala Södermalm i Sholm. Även här, billiga pubar, gott öl, enkelt käk.

Turistmål: Borgen, Kafkas bostad, judiska kyrkogården, klockspelet i Gamla stan, Vaclacplatsen förstås.

Mitt tips dock: promenera, åk spårvagn och fika igenom ngr dgr. Det var en härlig stad att hänga i kring 1990, säkertså fortfarande.

Prag är fantastiskt!

Otroligt vacker och det finna sjuuukt många uteserveringar att stanna och njuta av den tjeckiska ölen på.

Av en ren slump så förlovade vi oss också..

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-28 22:42

Kanske inte en sevärdhet, men jag käkar alltid smažený sýr när jag är där.. Friterad ost med tartarsås mellan två bröd finns i princip i alla gatukök

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-08-12 20:27

Boka på Prison Hostel, Bartolomejska 9 - det är säkerhetspolisens gamla fängelse. Be gärna att få slagga i Havels gamla cell.
Art Prison hostel - Prague - Czech Republic

Sjutton också, jag ser att det är stängt för närvarande!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-08-12 21:47

Om jag någonsin kommer till Prag ska jag besöka den här kyrkan (en timmes resa med tåg). Den är till stora delar uppbygd av skelett och dödskallar då man fick fullt på kyrkogården. Det tidigare begravda var ju tvungen att stanna inom vigd mark och fick därför bli inredning till kyrkan.

Ursprungligen av andas:

Om jag någonsin kommer till Prag ska jag besöka den här kyrkan (en timmes resa med tåg). Den är till stora delar uppbygd av skelett och dödskallar då man fick fullt på kyrkogården. Det tidigare begravda var ju tvungen att stanna inom vigd mark och fick därför bli inredning till kyrkan.

Har läst om den förr, verkar vara riktigt fascinerande!

  • Medlem
  • Prag
  • 2012-08-13 06:10

Åh va tråkigt att jag ser detta först nu! Jag bor i Prag och har en del bra platser att besöka! nästa gång.

1
Bevaka tråden