Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fota flera bilder i en?!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått hjärnsläpp och har helt tappat namnet på vad detta kallas för, men finns det en sådan app att tillgå till iPhone som kan fota flera bilder i snabb följd som sedan blir en?

Så tips mottages.

Jag förmodar att du menar HDR—high dynamic range?

Syftet är att ta flera exponeringar och sedan överblända dem med mer eller mindre dynamikkomprimering.

Sök på HDR på appstore. Finns många appar.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag förmodar att du menar HDR—high dynamic range?

Syftet är att ta flera exponeringar och sedan överblända dem med mer eller mindre dynamikkomprimering.

Sök på HDR på appstore. Finns många appar.

Dessvärre inte gaffling jag menar, då HDR bara under- normal- och överexponerar.
Utan syftar på en enda bild, men man kan se t.ex. en person flera gånger som att hen går. Om du fattar vad jag menar?

Det är detta jag menar!

  • Avstängd
  • 2012-07-31 20:00
Ursprungligen av g0tr00t:

[ATTACH="CONFIG"]34080[/ATTACH]

Det är detta jag menar!

Japp, dubbelexpoering... kan också göras med att ta en serie bilder med kameran på stativ och sen göra en speciell sandwich av dom på datorn, eller använda stroboskop-blixt men men i mörker...

  • Avstängd
  • 2012-07-31 19:20

Dubbelexponering hette det väl förut med film.... men det tror jag inte går med en iPhone, om det inte finns en app som kan det.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-31 20:10

Nja, dubbelexponering (eller ens multiexponering) är det väl inte, eftersom det rörliga objektet inte är transparent.

Flera exponeringar och bilder + handarbete i lämpligt bildbehandlingsprogram är nog lösningen.

Vad det kallas? Inte en blekaste.

  • Avstängd
  • 2012-07-31 21:30
Ursprungligen av filuren:

Nja, dubbelexponering (eller ens multiexponering) är det väl inte, eftersom det rörliga objektet inte är transparent.

Flera exponeringar och bilder + handarbete i lämpligt bildbehandlingsprogram är nog lösningen.

Vad det kallas? Inte en blekaste.

Det hette så på den gamla goda tiden innan det fanns digitala media och datorer för gemene man, man kunde med en knapp göra så att man kunde knäppa igen på samma bildruta på filmen utan att "dra fram filmen" som det hette då... det gällde bara ett exponera rätt sen fick man pjatta etc i mörkrummet så det blev snyggt... sen kom dom elektroniska kamerorna som kunde sköta det hela med en inställning... nu för tiden gör man på lite olika sätt men oftast med flera exponeringar på flera bildrutor men namnet är detsamma på fotospråk. Dubbelexponering kund ju också ske av misstag vilket kunde skapa en del roliga/häftiga bilder om man hade tur.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-31 21:50

En dubbelexponering borde väl se ut såhär ...

... och inte såhär.

Men, jag har haft fel förr.

Kolla in ACTIONSHOT i Appstore, den verkar göra det tråden handlar om. Har den installerad men aldrig kommit mig för att testa den.

  • Avstängd
  • 2012-07-31 22:55
Ursprungligen av theplague:

Kolla in ACTIONSHOT i Appstore, den verkar göra det tråden handlar om. Har den installerad men aldrig kommit mig för att testa den.

Se där ja... kul att nån hitta en sådan

Ursprungligen av theplague:

Kolla in ACTIONSHOT i Appstore, den verkar göra det tråden handlar om. Har den installerad men aldrig kommit mig för att testa den.

UNDERBART! Tackar tackar.

1
Bevaka tråden