Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se "förstörda" bilder?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-07-07 01:49

Råkade ikväll vara lite för snabb, tog en mapp från mitt Compact Flash-kort kallad "CANON189" och lade den på min hårddisk. Där fanns redan en mapp med detta namn och då dök en dialogruta upp med frågan om jag ville ersätta den... Jag måste ha "halkat" med musen för "vips!" så började CF-mappen kopieras till hårddisken med följd att den gamla försvann!

Just snyggt. 40 bilder borta. Men Norton Unerase lyckades hitta alla bilderna igen, till min stora lättnad. Hälften av bilderna ser ut precis som innan, de går att öppna och deras ikon ser helt riktig ut. Den andra hälften av bilderna har bara Graphic Converters standard-ikon som "finder-utseende" och enligt Grapic Converter går de inte att öppna eftersom de är av ett "okänt format"... Till storleken är de oförändrade. De är/var helt vanliga JPEG-filer men kan nu inte längre öppnas av något program...

Vad har hänt?
Går bilderna att rädda på något sätt?

(Jag använder Mac OS 9)

Har du tillgång till Photo shop och försökt att öppna dom där.

eller om det inte är för privata bilder så kan du maila en till mig så skall jag försöka testa

F

Detta har du säkert redan testat, men jag skriver utifall det kan vara till någon hjälp.

Gå in på GraphicConverters inställningar, välj inställningar för "Open -> General" och avmarkera alternativet "Detect only clear formats."

Med lite tur kan det hjälpa.

  • Medlem
  • 2003-07-07 17:05

Testa detta gamla programmet, det har räddat mig ett par gånger. Synd att det inte utvecklas längre för det är mycket trevligt. Hade inte varit fel med en x-version.

Jpeg view
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macos/2278

  • Medlem
  • 2003-07-12 23:52

Tack för svaren!

Fröjdan: Hade redan testat Photoshop - dessa två meddelande visas beroende på vilken bild jag försöker öppna:

"Kunde inte öppna IMG_8934.JPG eftersom arithmetic coded JPEG inte implementerats. -26005"

"Kunde inte öppna IMG_8954.JPG eftersom okänd eller ogiltlig JPEG marker påträffades -26007"

Nicklas Högås: Kollade efter och den rutan var redan okryssad...

apu: "IMG_8953.JPG is not a valid image file" är det enda JPEGViewer meddelar när jag försöker öppna bilderna.

Så, hm...?
Typiskt nog verkar det som att de bilder jag slängt ur mappen, alltså medvetet kasserat - de är räddade av Norton och har inte skadats (blivit överskrivna) trots att de varit "kastade" några dagar. De bilder som inte går att öppna är de som jag valt ut att ha kvar och de var bara "raderade" i några minuter och kan ändå inte öppnas... MacOS är duktigt på att radera om papperskorgen inte använts?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-13 00:13

Prova att infoga bilden i Word, om du har det. Om det går kan du kopiera bilden till ett annat program och spara den eller ta en skärmbild.

Det funkade för mig när det stod att en bild var skadad när jag försökte öppna den i Förhandsvisning eller PictureViewer.

Det kanske går med nåt annat ordbehandlingsprogram också, man det har jag inte provat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Prova att infoga bilden i Word, om du har det. Om det går kan du kopiera bilden till ett annat program och spara den eller ta en skärmbild.

Det funkade för mig när det stod att en bild var skadad när jag försökte öppna den i Förhandsvisning eller PictureViewer.

Det kanske går med nåt annat ordbehandlingsprogram också, man det har jag inte provat.

Om det fungerar i word så har man ju räddat lite, tyvärr blir upplösningen allt för dålig om man kopierar från word.

Ett par nya förslag, om du döper om dom utan filändelse och provar allt igen, lite långsökt men värt att testa.

Maila dom till nån PC burk och försök att öppna dom i windows, vore lite trist om det skulle fungera på en pc, men ändå

F

  • Medlem
  • 2004-01-03 03:57

Blev lite tyst, sorry - har fått nys om att det tydligen är "damaged resource forks" som är bekymret, ställde därför en fråga här

  • Medlem
  • 2004-01-03 18:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ma
Blev lite tyst, sorry - har fått nys om att det tydligen är "damaged resource forks" som är bekymret, ställde därför en fråga här

Jag har snurrat runt med samma problem både här och på en del andra forum.

Jag testade att öppna filerna med xEmacs och textediteraren svarade "Bad Huffman Coding".

Letade om "Huffman Coding" på Internet och hittade en professor på Texas University, tror jag det var, som jag chansade på att få ett utlåtande ifrån och detta svarade han:

Hi, I can not say if the images could surely be recovered, but any recovery
will be very time consuming. The reason is that the the file may have been
correpted any place - JPEG headers could also be corrupted. The message -
"bad Huffman code" is generated by the JPEG decoder, if the bit sequence is
not decodable.
A good programmer, who is knowledgable on JPEG coding can take JPEG
software, read files and do data tracing. First, extract all headers, and
then debug Huffman coding.
That is all I can suggest.

Gopal Lakhani

Jag har inte letat efter någon programmerare som skulle kunna hjälpa mig och jag är inte tillräckligt motiverad för att ge mig på det själv så mina filer ligger där de ligger - korrupta och tjuriga.

  • Medlem
  • 2004-01-04 11:41

Ok, ja - jag inser att jag nog får acceptera mina 20 tjuriga filer också...
Men tack för upplysningarna Ulf!

1
Bevaka tråden