Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple var först med...

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-08-16 18:27
Ursprungligen av Zimmerman:

En bra grej - den enda jag kan komma på - som Apple har rippat från Windows är att kopiera filer.

Cmd+tab?

Försökte förklara för en polare som är snickare vad som ligger i "Good artists copy, Great artists steal"

Om du ser en dörr, en snitsig dörr, en dörr du tycker är cool.

a) Du tar fram tumstocken, kameran, skjutmåttet och börjar mäta upp dörren in i minsta detalj.
Du noterar numret och modellen på låset - och beställer ett likadant.
Du kollar den exakta färgnyansen och fabrikatet på färgen.

Sedan går du hem och väljer ut billigare trä, en billigare färg och sedan bygger du en dörr som är så lik som möjligt.
Men eftersom trät är billigare, ngt snabbväxande skit och fären är en billigare variant så håller vi inte samma kvalité på grejerna, men skit samma, för det syns inte och vad gör det om fem år...

b) Du tar fram tumstocken och kameran. Bilden hänger du över sängen, ihop med bilder på 17 st andra dörrar, och grubblar på hur fan du skall kunna lösa säkert fem problem som den där snygga dörren har. Du har måtten på ett ungefär och tänker, varför i helvete skall dörren vara 1990mm hög för, fyra av mina polare och jag själv är över 2,14m.... hmmm
Och det där med att alger biter sig fast i färgen.... kan man lösa det?
Du tänker, äter skiter och sover : DÖRR i sex månader.
Du löser faktiskt fyra av fem problem, dörren ser inte heller ut som "originalet", den är förbättrad på tre hendra punkter under ytan och femtitvå PÅ ytan. De som kan något om dörrar tycker du är ett geni.
De som inte kan ett piss tycker att den är ju samma som originalet för att den är röd.....

Vem är Good, vem är Great? Vem gör en Copy, vem en Steal ..... ?

Tycker den här tråden har blivit väldigt off-topic...

Jag skapade den för jag ville sammanställa en lista över saker som Apple var FÖRST med, inte vilka saker som stulits och gjort bättre.

Lite lustigt när man blir påhoppad för att man gör ett positivt svar inlägg i SUR-tråden...

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Tycker den här tråden har blivit väldigt off-topic...

Jag skapade den för jag ville sammanställa en lista över saker som Apple var FÖRST med, inte vilka saker som stulits och gjort bättre.

Lite lustigt när man blir påhoppad för att man gör ett positivt svar inlägg i SUR-tråden...

Hoppsan, en tråd på 99 som inte håller sig inom ramarna?

Tja, själv startar jag trådar om akvarietillverkning som fylls med CNC-svarvar. Så kasta lagom stenar i glashuset.

Back to topic då.

Tror inte Apple uppfunnit nåt själv öht.
Allt är uppköpt/lånat/snott eller hittat någonstans.

Magsafe?
The Macintosh of 1984
Smartcover, uppfunnet av Apple.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-08-16 22:03
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Tycker den här tråden har blivit väldigt off-topic...

Ja det beror på att Apple aldrig varit först med något utan som jag tidigare skrev dom tar teknik som någon annan kommit på och förfinar den och gör den mer användarvänlig

  • Medlem
  • 2012-08-16 23:03
Ursprungligen av lappen71:

Ja det beror på att Apple aldrig varit först med något utan som jag tidigare skrev dom tar teknik som någon annan kommit på och förfinar den och gör den mer användarvänlig

Ska man vara så petig så tror jag inte det finns nån - person eller företag - som varit först med något tekniskt. Alla tekniska pryttlar bygger väl på delar och tekniker som funnits tidigare, och det som är nytt är HUR man satt ihop dem.

Skulle möjligtvis vara hjulet isåfall...

Ursprungligen av lappen71:

Ja det beror på att Apple aldrig varit först med något utan som jag tidigare skrev dom tar teknik som någon annan kommit på och förfinar den och gör den mer användarvänlig

Apple har varit först (ut på marknaden) med massor av saker!! Vem som uppfann dem är (i den här tråden) oväsentligt.

Jag var ute efter en enkel lista över vad Apple varit först med, saker som man inte direkt ränker på men som kan vara intressanta i en PC/Mac diskussion.

CD-ROM t.ex. Självklart var det inte Apple som uppfann/utvecklade den, men vem kopierade de när de lanserade den första datorn för allmänheten med inbyggd CD??? Ingen!

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Apple har varit först (ut på marknaden) med massor av saker!! Vem som uppfann dem är (i den här tråden) oväsentligt.

Det var nog här jag missuppfattade dig; trodde det handlade om vem som UPPFUNNIT prylen.

Men först UT på marknaden med grejer; där har ju alltid Apple vart långt fram, Trådlöst när tex
(som Adrian pratat om i en artikel). Först bort med floppyn.

iMac 1998-99 hade 12MBit USB (v1.1), det tror jag bara fanns som otroligt dyra expansionskort på PC.
Alla PC körde 2.0MBit USB (1.0)...

Först bort med floppyn har ju redan ältats...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-16 22:00

Jag tror inte folk försöker göra "påhopp" utan fyller bara ut en väldigt bred topic. Ex. tror jag inte Apple var först med Firewire. DV-kameror och PCI-kort med FireWire kom nog före Apples introduktion av denna standard i sina maskiner. Och jag tror det är lite vad YouTube-filmen försöker säga.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-17 09:20

3,5"-disketten. Men det kanske någon redan har skrivit...

Edit: ops, redan i första inlägget

Senast redigerat 2012-08-17 14:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-17 09:32

3.5" disken var troligen Apple först med. Dock är den baserad på en 3" disk utvecklad av Sony som fanns i en dator redan 1982-1983.

Var på en forskarkonferens i Italien som handlade om interaktion och UX för antal år sedan. Det var där jag första gången stötte på Cover flow. Antar att Apple hade folk där med

Om man med först menar att man trycker in teknik i ALLA maskiner (=man gör det till standard) och pumpar ut tekniken på marknaden en masse och sedan börjar konkurenterna hänga på - så var Apple först med otroligt mycket:

Färggrafik, mus, USB, FW, inbyggd chatkamera, typografi, floppy, inverterad grafik, TB, trådlösa tangentbord och möss, alltiett-datorer, switchade nätagg, iPhone och iPad startade en ny global industri, GUI, WiFi, aluminium, unibody, högupplöst på bärbart och mobilt,...hinner inte mera nu...måste gå...

Senast redigerat 2012-08-17 19:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-17 12:20

Apple var inte först med musen på långa vägar. Men allt beror på var man drar gränsen. De var nog första PC-tillverkaren med en mus och ett objekt orienterat GUI som massproducerades till allmänheten.

Men det är ju det jag säger.

Ursprungligen av Erik.dv:

Apple var inte först med musen på långa vägar. Men allt beror på var man drar gränsen. De var nog första PC-tillverkaren med en mus och ett objekt orienterat GUI som massproducerades till allmänheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-17 12:36

Du menar så… Meeeeeeen, FireWire var väl en mer utbredd standard på DV-kameror innan det kom som standard i Apple-datorer?

Men Apple tillverkar inga videokameror :-). "Först med..." på den marknad dom är på så klart. Annars blir ju hela grejen meningslös.

Ursprungligen av Erik.dv:

Du menar så… Meeeeeeen, FireWire var väl en mer utbredd standard på DV-kameror innan det kom som standard i Apple-datorer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-17 12:51

Nej, men det spelar tycker jag mindre roll. I så fall ska det handla om "Apple var först med … på datorer, mediaspelare, plattor, smartphones…". Fast det blir ju ganska rörigt. Apple var först med en media-spelare som hade FireWire - något som var ett enormt problem på tidigare spelare med relativt stor disk men låsta till USB 1.x. Apple var först med FireWire som standard på datorer ut ur fabrik säkert men de var ju inte först med det. Sen som vi sagt många gånger såg Apple en bra teknik att sätta som "standard" vilket man gjorde på MacOS-maskiner. Men Apple var inte först med FireWire.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-17 12:55

Back on topic…

Var inte Apple först med en laptop med Aktiv-matris skärm?

Höggupplöst skärm på bärbar dator?
Under varumärket Retina.
/m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-17 15:33
Ursprungligen av martinator:

Höggupplöst skärm på bärbar dator?
Under varumärket Retina.
/m

Detsamma måste väl sägas på smartphone- och pad-sidan. Kanske rent av att de haft den högst upplösta skärmen på valfri konsument-enhet?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-17 19:08

Apple var först med att sätta användaren i fokus. ”Hur tänker folk? Gör som folk tänker.”

Jag köpte en snöslunga häromvintern. Det finns fem saker att hålla reda på: soppakran, choke, startsnöre/230 V-anslutning samt reglage för utkast. Bruksanvisningen var på 56 sidor. Någon har tänkt väldigt fel.

Edit: Eftersom många andra missat den viktigaste biten – att sätta användaren i fokus – kan det vara intressant med lite bakgrund.

Följande dokument är ett internt dokument från Samsung. Dokumentet visar vad Samsung kommit fram till att de behöver göra för att förbättra och förenkla användandet/upplevelsen av en Samsung smartphone.

http://www.scribd.com/doc/102317767/Samsung-Relative-Evaluation-Report-on-S1-iPhone

Behöver jag avslöja att typ alla av de 260 sidorna använder iPhone som referens till vad som är användarvänligt? (Själv håller jag med om bara 257 av punkterna, men det är offtopic)

Senast redigerat 2012-08-17 19:26
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-18 16:21

USB 1.0

  • USB 1.0: Released in January 1996.
    Specified data rates of 1.5 Mbit/s (Low-Bandwidth) and 12 Mbit/s (Full-Bandwidth). Does not allow for extension cables or pass-through monitors (due to timing and power limitations). Few such devices actually made it to market.

  • USB 1.1: Released in August 1998.
    Fixed problems identified in 1.0, mostly relating to hubs. Earliest revision to be widely adopted.

Bevaka tråden