Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inför förbud mot "brasklappar"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En sak som stör mig är de där inledande brasklapparna i inläggen.

Typ så här:
"Jag vet inte om detta är rätt plats för tråden. Jag letade och letade men hittade ingen bättre plats. Men någon snäll moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel."

Dels så är det inte alls säkert att någon moderator ser det.
Dels så är det jobbigt för alla att behöva läsa den inledningen innan man kommer till själva frågeställningen.
Dels så är det oftast rätt placering redan från början, och tråden behöver inte flyttas.

Så jag hade gärna sett en paragraf i forumreglerna som förbjuder sådana brasklappar.

Det är inte världens undergång att ha placerat en tråd lite fel.

Det är väl heller inte hela världens undergång om några börjar sina inlägg så.

Ursprungligen av maskh:

Det är väl heller inte hela världens undergång om några börjar sina inlägg så.

Självklart. Men det är tillräckligt irriterande för att jag skulle vilja slippa dem.

Det är ju bara att välja en forumdel, och stå för beslutet. Det är så otroligt onödigt att komma med långa ursäkter i förväg - eftersom placeringen ändå med största sannolikhet är rätt, och när ursäkten ändå med största sannolikhet inte når målet (dvs att en moderator skulle råka se den).

Senast redigerat 2012-08-21 14:02
  • Medlem
  • 2012-08-21 15:47

Det är lätt för en 44-åring med 11.000+ inlägg i ryggen att säga…

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-08-21 17:31

Håller med Baron. Många med mig som letar i nio veckor utan att hitta rätt tråd ledsnar så småningom. Städa framför egen dörr innan man anklagar folk, annars är risken att dom lämnar forumet.

  • Medlem
  • 2012-08-21 17:36
Ursprungligen av iKalle:

Håller med Baron. Många med mig som letar i nio veckor utan att hitta rätt tråd ledsnar så småningom. Städa framför egen dörr innan man anklagar folk, annars är risken att dom lämnar forumet.

Du missförstår mig helt. Jag menar Inte alls att Jesper spammar, bara att han är mer självsäker.

Ursprungligen av iKalle:

...Städa framför egen dörr innan man anklagar folk, annars är risken att dom lämnar forumet...

Jag förstod inte ett skvatt av ditt inlägg.

Vem är det som ska städa framför egen dörr - och vad, och varför? Och vem är det som har anklagat någon? Och vad har det med den här frågan att göra?

Jag har bara kommit med en liten önskan om att slippa alla dessa brasklappar som inte fyller någon funktion, utan bara är onödig läsning för alla.

Ursprungligen av iKalle:

Många med mig som letar i nio veckor utan att hitta rätt tråd ledsnar så småningom...

Jag vet inte om jag förstod den delen av inlägget heller, men om man inte hittar en klockren placering för sin tråd så tar man den forumdel som man tycker är närmast trådens ämne. "Ingen big deal", som ett visst företag skulle ha uttryckt det.

Senast redigerat 2012-08-21 20:07
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-21 17:37

Brasklapparna finns ju för att folk sett andra bli påhoppade när de råkat skriva i fel del av forumet. Om man inte gör en stor grej över att en tråd skapats på fel ställe kommer ju inte folk göra en stor grej av att de kollat runt och hoppas att de inte skriver på fel ställe.

Har inte undersökt saken närmre, men det känns allmänt som vi blivit bättre och mer toleranta när det gäller att påpeka att någon ställt frågan på fel ställe.

Ursprungligen av ibish:

Har inte undersökt saken närmre, men det känns allmänt som vi blivit bättre och mer toleranta när det gäller att påpeka att någon ställt frågan på fel ställe.

Det kan ju bero på att det numera finns en forumregel som förbjuder att man gör sådana kommentarer i trådarna. (se §5, där det bl.a. står att regelbrott inte ska kommenteras i trådarna)

Och om regelbrottskommentarerna inte finns (eller åtminstone blir färre och färre), så ser jag inte varför alla dessa brasklappar ska behövas heller.

Den här tråden handlar om att jag tycker att det är synd att så många är så osäkra så att de känner sig tvingade att inleda sina trådar med en totalt onödig brasklapp (se exempel i inlägg #1).

Jag tycker att det är helt ok om en tråd hamnar fel ibland. Alla gör fel ibland. Det är inte hela världen. Då löser man det. Någon gör en rapportering, och sen flyttar någon moderator tråden.

Så mitt budskap till forumet är:
- Sluta skriva brasklappar. Det är OK att göra fel ibland. Man behöver inte be om ursäkt för att man skapar en tråd.
- Man placerar sina trådar där man tycker att de hör hemma
- Blir det fel så löser man det - utan att det behövs en brasklapp i var och varannan tråd.

Att införa en forumregel för detta var sagt med lite ironi. Det var lite tillspetsat. För det behövs ju ingen regel för detta. Det som behövs är att medlemmarna slutar vara så rädda för att göra fel. Man får göra fel. Sen lär man av sina misstag, och så blir man lite bättre för varje tråd man skapar.

Tråden stängs då budskapet kommit ut till medlemmarna samt ledningen. Vidare diskussion riskerar generera ännu fler personangrepp. Tre inlägg raderades.

Senast redigerat 2012-08-21 22:55
1
Bevaka tråden