Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera äldre inlägg

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej 99.

Det verkar som att möjligheten att redigera inlägg försvinner då de uppnår en viss ålder. Med avsikt att förbättra kvaliteten på informationen i forumen skulle jag önska att 99.se avskaffar den regeln.

Anledningen till att jag känner mig begränsad av denna regel är då jag skapat en tråd innehållandes en liten guide kring val av SSD-enheter (http://www.99mac.se/lagringsenheter/295131-guide-ssd-ska-valja-till-min-mac.html).

Jag skulle vilja kunna redigera de tre första inläggen för att förenkla för alla nytillkomna läsare - tanken är att de hela tiden ska kunna läsa de tre första inläggen för att få vägledning kring sitt SSD-köp. Att informationen som står där är uppdaterad leder till att de som går i köptankar har mer kött på benen innan de ställer en fråga i samma tråd.

Vad finns det för möjlighet att avskaffa regeln?

Senast redigerat 2012-08-13 21:18

Två veckor har nu passerat utan att forumledningen återkopplat i frågan.

Kan förstå om regeln inte försvinner på studs, eller att man väljer att inte ta bort regeln - men ett svar är man väl ändå värd som medlem sedan 8 år?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-26 22:51

Det är väl inte säkert att forumledningen läser alla trådar.
Prova att skicka PM till dem, eller anmäl dig själv för moderering, så kanske nån ser dig

Ursprungligen av alamode:

Det är väl inte säkert att forumledningen läser alla trådar...

De ska hålla koll på allt som skrivs i Feedback-forumet, annars kan man lika gärna skrota den forumdelen

  • Medlem
  • 2012-08-26 23:17

Fst de vill ju även ha synpunkter på modereringen i PM, så det kanske är en del av samma mönster: Publik feedback är inte önskvärt?

Det är som med den s.k sopsorteringen på mc Donalds - olika fina luckor på utsidan, men samma soptunna på insidan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-27 07:10

Det finns en klar fördel med att man har en öppen del där medlemmar kan lämna feedback, det gör forumet bättre på sikt, och så länge det är vettiga inlägg som det hansfilipelo gjort så tycker jag att det bör komma ett svar från forumledningen ganska snabbt.

Ursprungligen av hansfilipelo:

...Jag skulle vilja kunna redigera de tre första inläggen för att förenkla för alla nytillkomna läsare...

Skicka texten till en moderator, och be honom lägga in den. Uppdateringarna görs ju inte varje dag precis, så den lilla arbetsuppgiften tror jag att någon moderator skulle kunna stå till tjänst med.

Eller skapa en ny tråd när det framkommer ny information. Sätt datum i rubriken, så ser man lätt vilken av trådarna som innehåller aktuell information.

Den här regeln har jag förståelse för. Man vill inte att medlemmar ska kunna gå in och ändra en tråd till oigenkännlighet långt efteråt. I en fakta/info-tråd vore det kanske bra om man kunde redigera. Men i en debattråd skulle man ju kunna vrida och vända på argumenten så att resten av tråden blir väldigt konstig. De som tidigare skrev i tråden, och som var för eller emot i frågan - de finns kanske inte ens kvar i forumet längre, och kan då inte ändra sina inlägg så att de passar till trådens nya första-inlägg. Det skulle kunna bli helt obegripliga trådar.

Jesper förklarade det mycket bra ovan.

Det finns en poäng i att gamla inlägg inte kan ändras hursomhelst efter en viss tid. Sen exakt hur lång tid de ska vara redigerbara går förstås att diskutera. Men i de flesta fall så är några veckor mer än tillräckligt. Om någon behöver redigera ett inlägg (t.ex. för att de råkat skriva personliga uppgifter som de vill ha bort) så gör vi det vid förfrågan.

Jag önskar vi kunde ha olika regler för olika trådar, men jag tror inte det går, så därför hamnar hansfilipelo i kläm med sitt SSD-inlägg. Jespers förslag ovan om att kontakta oss är bästa sättet att hantera det idag. Lite mera jobb för oss förstås, men det får vi leva med (eftersom vi valt att ha den här regeln).

1
Bevaka tråden