Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tillför Apple retail store

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Intresset för att Apple öppnar egna butiker i sverige verkar vara stort på forumet.
Själv förstår jag inte riktigt hajpen, vad är det som är så speciellt med en Apple retail store som inte redan finns i Mzone, Macoteket, Media markt, D-store etc etc?

Smurfar ska visst finnas.

Den enda nyttan jag kan tänka mig är att man har en fysisk applekontakt där man kan fixa problem utan meck. Men nu ligger den i Täby, så det blir meck lik förbaskat.

Större utbud av Apples produkter, antagligen en bättre upplevelse av garantiservice, utbildningar in-store. Och antagligen en mindre snobbig attityd. Jag har alltid tyckt att svenska APR rent generellt är ganska avmätta och just snobbiga, något jag aldrig upplevt i en Apple Store.

  • Medlem
  • 2012-08-27 17:00

Det är som att fråga en kristen varför inte en moské duger som "kyrka"…

Senast redigerat 2012-08-28 19:12
Ursprungligen av mendezzz:

Intresset för att Apple öppnar egna butiker i sverige verkar vara stort på forumet.
Själv förstår jag inte riktigt hajpen, vad är det som är så speciellt med en Apple retail store som inte redan finns i Mzone, Macoteket, Media markt, D-store etc etc?

när jag var tvungen att lämna in min mac mini pga en trasig disk så var inlife tvungen att skicka den till uppsala för reparation trots att den var under garantin, hade jag boket ett geniusmöte så hade de bytt disk direkt i butiken. Hade det varit ett större fel så hade de mkt väl gått in på lagret och hämtat en helt ny dator.

Det finns mängder med historier om folk som fått otrolig service i Apples butiker just för att supporten har ett utrymme att ge bort helt nya burkar, och det är inte heller enbart pga Apple sgoda vilja utan för att de har en möjlighet att sälja garantidatorer som refurbs. Premium resellers har inte råd och får inte göra så.

Jag tycker det är kul att försöka lista ut var dom kommer att öppna i innerstaden - kolla in hur mycket besvär/pengar/estetik dom tycker lilla Sverige är värt.
Rent konsumtionsmässigt har det ingen som helst betydelse för mig då jag inte shoppar i butiker (handlar på nätet) - jag hatar att gå i affärer - och eftersom jag vet hur allt från Apple ser ut och inte behöver support så är deras stores inget för mig. OM jag nödvändigtvis måste till butik som har något Apple-relaterat så går jag till närmaste ställe - råkar detta ställe drivas av Apple själva så blir det den butiken, men eftersom jag bor på Söder och Apple knappast öppnar här så blir det inte så. Har redan två "Apple-butiker" inom några kvarter från mig (har bara varit i den ena när jag behövde en iPad-docka bums).

De flesta som svarat hittills verkar luta åt något så sexigt som "garanti och service".
Har som tur är aldrig råkat ut för något garanti eller serviceärende på någon Apple-produkt, dock kanske det är så att Apple har dåliga rutiner mot sina återförsäljare när det gäller dessa ärenden?

Vi använder servrar av märket HP på jobbet, de har verkligen underbar service, vi har satt upp en koppling mot HP så när tex en hårddisk på någon server rasar så går ett larm hos HP(hos oss också kan tilläggas) och så ringer de upp oss och berättar att en disk har rasat och att de inom x antal timmar kommer leverera en ny disk till oss, man får också frågan om vi vill att en tekniker ska komma ut och byta disken eller om vi vill göra det själva.

För att få denna extra service och garanti kostar det självklart lite extra men det är HP som erbjuder det på sina produkter och då spelar det inte någon roll vilken återförsäljare man köpt av, precis som det bör vara i dessa ärenden.

Ursprungligen av mendezzz:

De flesta som svarat hittills verkar luta åt något så sexigt som "garanti och service".
Har som tur är aldrig råkat ut för något garanti eller serviceärende på någon Apple-produkt, dock kanske det är så att Apple har dåliga rutiner mot sina återförsäljare när det gäller dessa ärenden?

Vi använder servrar av märket HP på jobbet, de har verkligen underbar service, vi har satt upp en koppling mot HP så när tex en hårddisk på någon server rasar så går ett larm hos HP(hos oss också kan tilläggas) och så ringer de upp oss och berättar att en disk har rasat och att de inom x antal timmar kommer leverera en ny disk till oss, man får också frågan om vi vill att en tekniker ska komma ut och byta disken eller om vi vill göra det själva.

För att få denna extra service och garanti kostar det självklart lite extra men det är HP som erbjuder det på sina produkter och då spelar det inte någon roll vilken återförsäljare man köpt av, precis som det bör vara i dessa ärenden.

Ja, men det är ju ett helt annat produktsegment och helt annan målgrupp än vad Apple jobbar med. De säljer ju konsumentprodukter.

Ursprungligen av Capeman:

Ja, men det är ju ett helt annat produktsegment och helt annan målgrupp än vad Apple jobbar med. De säljer ju konsumentprodukter.

Visst är det så, det var mer ett exempel på att företag inte behöver knyta bra garanti och service till sina egna butiker utan att det går att lösa även med återförsäljare.

Ursprungligen av mendezzz:

Visst är det så, det var mer ett exempel på att företag inte behöver knyta bra garanti och service till sina egna butiker utan att det går att lösa även med återförsäljare.

Ja, men bara för att saker GÅR att lösa så betyder det inte ATT de löses, hade jag lämnat in min mac mini till ett genius så hade jag haft en dator med mig hem igen, och inte varit helt datorlös i en vecka, hade jag haft Applecare så hade det inte varit en omöjlighet att jag fått en helt ny av en senare årsmodell, det finns mängder av såna stories och Apple har en budget för sån service.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-28 14:41
Ursprungligen av mendezzz:

De flesta som svarat hittills verkar luta åt något så sexigt som "garanti och service".
Har som tur är aldrig råkat ut för något garanti eller serviceärende på någon Apple-produkt, dock kanske det är så att Apple har dåliga rutiner mot sina återförsäljare när det gäller dessa ärenden?

Vi använder servrar av märket HP på jobbet, de har verkligen underbar service, vi har satt upp en koppling mot HP så när tex en hårddisk på någon server rasar så går ett larm hos HP(hos oss också kan tilläggas) och så ringer de upp oss och berättar att en disk har rasat och att de inom x antal timmar kommer leverera en ny disk till oss, man får också frågan om vi vill att en tekniker ska komma ut och byta disken eller om vi vill göra det själva.

För att få denna extra service och garanti kostar det självklart lite extra men det är HP som erbjuder det på sina produkter och då spelar det inte någon roll vilken återförsäljare man köpt av, precis som det bör vara i dessa ärenden.

Haha, skämtar du eller?
Du jämför konsumentprodukter med ett OLA/SLA ni har mot en leverantör.

Lite extra?
Jag kan lova dig att HP tjänar bra med stålar på det!

Ursprungligen av zappee:

Haha, skämtar du eller?
Du jämför konsumentprodukter med ett OLA/SLA ni har mot en leverantör.

Om jag skämtar? hade du läst hela trådaen hade du sett mitt nästa inlägg där jag skriver "Visst är det så, det var mer ett exempel på att företag inte behöver knyta bra garanti och service till sina egna butiker utan att det går att lösa även med återförsäljare."

Ursprungligen av zappee:

Lite extra?
Jag kan lova dig att HP tjänar bra med stålar på det!

Har väl inga siffror men har för mig att det är fyrsiffrigt för ett treårsavtal, alltså en piss i nilen.
Klart HP tjänar pengar på det, har jag sagt något annat?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-28 21:20
Ursprungligen av mendezzz:

Om jag skämtar? hade du läst hela trådaen hade du sett mitt nästa inlägg där jag skriver "Visst är det så, det var mer ett exempel på att företag inte behöver knyta bra garanti och service till sina egna butiker utan att det går att lösa även med återförsäljare."

Har väl inga siffror men har för mig att det är fyrsiffrigt för ett treårsavtal, alltså en piss i nilen.
Klart HP tjänar pengar på det, har jag sagt något annat?

Det du ger exempel på är serviceavtal, likt AppleCare.
Har inget med garantier att göra.

Fyrsiffrigt tror jag inte en sekund på dock.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-08-28 12:28

En Apple Store är bra reklam och ett sätt för Apple att slippa dela med sig av vinsten till diverse distributörer och återförsäljare som finns på vägen till kunden.

  • Medlem
  • Boston
  • 2012-08-28 17:38

Bor sedan några år tillbaka i USA och springer en del på olika Apple Stores och måste säga att dom verkligen har en servicenivå som är högre än nästan alla andra butiker. Men i och med att Apples egna butiker finns det ju i princip inga riktiga AD:s i stil med Macoteket så därför haltar jämförelsen något. Media Markt (eller för den delen Best Buy) är ju nå't helt annat, men jag tror dom flesta har rätt i tråden. Skillnaden är produktutbud (ALLT finns i lager) och garanti & teknisk service.

Varumärkesaspekten är ju den andra aspekten, som egentligen har lite påverkan på konsumentupplevelsen. Jämför med Nespresso-butikerna som ju absolut är varumärkeshöjande och håller extremt hög servicenivå men jag tror knappast Nespresso tjänar så mycke' pengar på dom.

HP CARE PACK HW SUPPORT 4H 13X5 3YR - DL36X | Dustin.se

Listpris från dustin, antagligen betalar vi mindre

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-29 08:40
Ursprungligen av mendezzz:

HP CARE PACK HW SUPPORT 4H 13X5 3YR - DL36X | Dustin.se

Listpris från dustin, antagligen betalar vi mindre

Jaha, tyckte du beskrev det som en bättre service. Det där ju bara att de ska börja titta på det inom 4h på vardagar.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-29 10:04

På platsen service för konsumenter både för hp och dell är helt ok,

Ursprungligen av zappee:

Jaha, tyckte du beskrev det som en bättre service. Det där ju bara att de ska börja titta på det inom 4h på vardagar.

Jo men du verkar fortfarande inte förstå att det jag ville få fram inte var vad HP hade för service utan att HP i detta fall tar ansvar för servicen oberoende vilken återförsäljare jag handlat hos, jag får "HPs" service oberoende om jag handlat av Dustin, Atea eller Roffe Ruffs Data, när något går sönder så går jag direkt till HP och inte via en återförsäljare som kanske inte vill hålla på med serviceärenden eller att de har krav från tillverkaren på att gå igenom krångliga processer innan de kan eskalerar serviceärendet. Om det är krångligt för Apples återförsäljare har jag ingen aning om, men då flera i denna tråd uttryckte sig att garanti och service var en av de delarna som de trodde skulle vara mycket bättre så kan man ju anta att det brister där.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-29 12:58
Ursprungligen av mendezzz:

Jo men du verkar fortfarande inte förstå att det jag ville få fram inte var vad HP hade för service utan att HP i detta fall tar ansvar för servicen oberoende vilken återförsäljare jag handlat hos, jag får "HPs" service oberoende om jag handlat av Dustin, Atea eller Roffe Ruffs Data, när något går sönder så går jag direkt till HP och inte via en återförsäljare som kanske inte vill hålla på med serviceärenden eller att de har krav från tillverkaren på att gå igenom krångliga processer innan de kan eskalerar serviceärendet. Om det är krångligt för Apples återförsäljare har jag ingen aning om, men då flera i denna tråd uttryckte sig att garanti och service var en av de delarna som de trodde skulle vara mycket bättre så kan man ju anta att det brister där.

Hört talas om AppleCare?

Fördelen med en butik i Sverige är att man kan få på-platsen-service istället för att ringa och frakta hit och dit.

Ursprungligen av zappee:

Hört talas om AppleCare?

Fördelen med en butik i Sverige är att man kan få på-platsen-service istället för att ringa och frakta hit och dit.

Vi kommer inte längre känns det som.

Personligen hade jag gärna sett att man fick samma garantiservice på Apple-produkter oberoende av vilken butik jag köper den i, då jag aldrig kommer åka ut till Täby för att köpa någon Apple-produkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-29 09:59

Trevlig kuriosa imo men för mig betyder det inte så jättemycket just nu, apples service hantering (rma via nätet har fungerat ypperligt för mig hittils.

I övrigt har jag fått hjälp av macoteket i stockholm.

Just nu vet vi inte hur bra service det kommer bli, men borde bli bra om apple lägger ner tid på att anställa rätt folk,

Att köpa en produkt direkt av tillverkaren ger alltid lite större möjligheter till bra service eftersom de har ett direkt tillverkaransvar. Om du köper en dator av en vanlig ÅF så kanske de tjänar 2000:- på affären. Alltså kan de inte lägga så mycket krut på service utan att marginalen äts upp. Helt normalt.

Ursprungligen av pmarriott:

Att köpa en produkt direkt av tillverkaren ger alltid lite större möjligheter till bra service eftersom de har ett direkt tillverkaransvar. Om du köper en dator av en vanlig ÅF så kanske de tjänar 2000:- på affären. Alltså kan de inte lägga så mycket krut på service utan att marginalen äts upp. Helt normalt.

Precis, därför borde tillverkaren skippa återförsäljaren när det kommer till sådanan ärenden.

Ursprungligen av mendezzz:

Precis, därför borde tillverkaren skippa återförsäljaren när det kommer till sådanan ärenden.

I kundens ögon, ja. Men i tillverkarens ögon avhänder man sig en del av vinsten till återförsäljaren och då är det även rimligt att återförsäljaren tar en del av ansvaret.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-30 09:51
Ursprungligen av mendezzz:

Precis, därför borde tillverkaren skippa återförsäljaren när det kommer till sådanan ärenden.

Nej, enligt konsumentköplagen är det det företag där du har handlat produkten som ska avhjälpa felen under garantitiden, inte tillverkaren.

Ursprungligen av kenjon:

Nej, enligt konsumentköplagen är det det företag där du har handlat produkten som ska avhjälpa felen under garantitiden, inte tillverkaren.

Ja, men det är inget som hindrar tillverkaren att frivilligt ta på sig ansvaret. Många gör det, andra inte. Juridiskt är det alltid en fråga mellan butik/försäljningsställe och köpare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-08-31 11:31
Ursprungligen av pmarriott:

Ja, men det är inget som hindrar tillverkaren att frivilligt ta på sig ansvaret. Många gör det, andra inte.Juridiskt är det alltid en fråga mellan butik/försäljningsställe och köpare.

Nej, men däremot en fråga mellan tillverkare och ÅF. Kunden blandas inte in i det, det är ÅF's ansvar och hur de löser det är mellan dem och tillverkaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-29 14:41

Ta sig till Täby för att få trasiga prylar fixade snabbt kanske kan vara värt besväret. Om servicegraden blir så bra som det skrivs om här. När det gäller nyköp är det väl mer tveksamt om jag orkar åka museijärnvägen till andra ändan av stan.

1
Bevaka tråden