Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litar ni fortfarande på "gammelmedia"?

Tråden skapades och har fått 436 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Zimmerman, du har givetvis rätt. Baron, du har ibland rätt

Här Baron ska du få en bra idé: Ha kommentarsforum på olika nivåer, t.ex. "spa-poolen", "köksbordet", "boxningsringen", "krigszonen" och så låt folk välja var de ska göra sina inlägg, eller låt registreringen styra, och så har ni förmynderiet i mjukisdelarna och låter folk sköta sig själva i avdelningarna för tuffa tag.

De som inte kan sköta sig kan ni med strafftid flytta upp krigszonen.

Easy-peasy.

  • Medlem
  • 2012-09-01 12:48
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Zimmerman, du har givetvis rätt. Baron, du har ibland rätt

Här Baron ska du få en bra idé: Ha kommentarsforum på olika nivåer, t.ex. "spa-poolen", "köksbordet", "boxningsringen", "krigszonen" och så låt folk välja var de ska göra sina inlägg, eller låt registreringen styra, och så har ni förmynderiet i mjukisdelarna och låter folk sköta sig själva i avdelningarna för tuffa tag.

De som inte kan sköta sig kan ni med strafftid flytta upp krigszonen.

Easy-peasy.

Av eller på räcker nog.

Ursprungligen av Baron:

Av eller på räcker nog.

Jag tycker inte det. Från vår forna roll som moderatorer på detta forum så kan du säkert dra dig till minnes de diskussioner vi haft om personer som är värdefulla, men provokativa och gränslösa, och nackdelen med att som enda möjlighet ha avstängning. Bättre att de får möjlighet att prata med andra likasinnade. Flashback visar hur förvånansvärt väl sådana "bråkstakar" kan tussas ihop.

  • Medlem
  • 2012-09-01 12:58
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag tycker inte det. Från vår forna roll som moderatorer på detta forum så kan du säkert dra dig till minnes de diskussioner vi haft om personer som är värdefulla, men provokativa och gränslösa, och nackdelen med att som enda möjlighet ha avstängning. Bättre att de får möjlighet att prata med andra likasinnade. Flashback visar hur förvånansvärt väl sådana "bråkstakar" kan tussas ihop.

Jag tror du missförstod mig. Jag menar att alla inlägg som inte är kriminella ska publiceras men att de antingen modereras och publiceras inne på siten, eller att det inte modereras och hamnar utanför siten. Av=omodererad, på=modererad. Två zoner i stället för dina fyra.

Ursprungligen av Baron:

Jag tror du missförstod mig. Jag menar att alla inlägg som inte är kriminella ska publiceras men att de antingen modereras och publiceras inne på siten, eller att det inte modereras och hamnar utanför siten. Av=omodererad, på=modererad. Två zoner i stället för dina fyra.

Jag förstår, men då kvarstår ju likafullt frågan om hur modereringen på siten sköts, och där tycker jag, helt allvarligt, att det vore bra med "tuffa tag"-zon

  • Medlem
  • 2012-09-01 13:11
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag förstår, men då kvarstår ju likafullt frågan om hur modereringen på siten sköts, och där tycker jag, helt allvarligt, att det vore bra med "tuffa tag"-zon

Det tror jag också. Det var ju för fanken jag som lanserade idén här.

Ursprungligen av Baron:

Det tror jag också. Det var ju för fanken jag som lanserade idén här.

Det säger ni från gammelmedia alltid

  • Medlem
  • 2012-09-01 13:39
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det säger ni från gammelmedia alltid

Typiskt för din sort att insinuera att gammelmedia har fel utan att säga något rakt ut.
"Idag var kapten nykter."

  • Medlem
  • 2012-09-01 12:46

@zimmerman: Kollade du min youtubelänk där just detta illustrarades? David Carr visar upp en utskriven skärmdump från Newsers, en stor news aggregator, förstasida och sedan samma dump med allt som kom från Old Media bortklippt. "Swiss cheese!"

Ursprungligen av Baron:

Det här är en klassiker i ämnet. Om ni inte orkar se hela debatten, som är ganska underhållande, spola till cirka 1.43.30 och kolla någon minut. Killen som pratar är David Carr, en stjärna på NY Times, en riktig kuf.

Debate: Good Riddance To Mainstream Media - YouTube

Ursprungligen av Baron:

@zimmerman: Kollade du min youtubelänk där just detta illustrarades? David Carr visar upp en utskriven skärmdump från Newsers, en stor news aggregator, förstasida och sedan samma dump med allt som kom från Old Media bortklippt. "Swiss cheese!"

Det är naturligtvis så det är (om än i avtagande) men det är ju irrelevant i förhållande till frågan om trovärdighet.

  • Medlem
  • 2012-09-01 12:51
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är naturligtvis så det är (om än i avtagande) men det är ju irrelevant i förhållande till frågan om trovärdighet.

Ska alla inlägg som inte direkt handlar om trovärdighet bort ur tråden blir det en sån där Swiss cheese här också.
Trovärdigheten hos den "new media" som kalkerar old media blir ju inte högre bara för att den är "new media".
(Sådärja, nu fick jag in trovärdigheten här också.)

Såg dokun om Carr för en tid sedan - tung snubbe

Jag tror att vad som händer och har hänt är att gammelmedia lägger sin på en lägre nivå omsättningsmässigt då ny media tar över en hel del. Det ena utesluter inte det andra - det ena måste tvärtom ha det andra. Samexistens - vem som är värddjuret och vem som är viruset börjar bli svårt att avgöra :-D. Det är en besynnerlig cykel som bildats; gammelmedia kör ner sleven i internet - publicerar det (=fokusering på enskild sakfråga/händelse = når många samtidigt) - och internet tar tillbaka det nu när det då av gammelmedia blivit en "riktig nyhet".

Ursprungligen av Baron:

@zimmerman: Kollade du min youtubelänk där just detta illustrarades? David Carr visar upp en utskriven skärmdump från Newsers, en stor news aggregator, förstasida och sedan samma dump med allt som kom från Old Media bortklippt. "Swiss cheese!"

Senast redigerat 2012-09-01 13:47
  • Medlem
  • 2012-09-01 13:40
Ursprungligen av Zimmerman:

Såg dokun om Carr för en tid sedan - tung snubbe

Page One, kanske? Sevärd annars.

Jo, den var det. Bra docu (är docucineast och har gjort en del docus själv).

Ursprungligen av Baron:

Page One, kanske? Sevärd annars.

  • Medlem
  • 2012-09-01 13:10

Läste du inte de senaste inläggen om just detta?

Jag ser att det finns en risk för att tråden dra iväg helt off-topic här. Kan vi inte försöka hålla oss till ämnet gammelmedia, åtminstone någotsånär?

  • Medlem
  • 2012-09-01 15:16
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag ser att det finns en risk för att tråden dra iväg helt off-topic här. Kan vi inte försöka hålla oss till ämnet gammelmedia, åtminstone någotsånär?

Host hrm…

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-01 14:00

Ja, det blir lätt så när en länk om ett annat ämne postas

Om det inte är en klassfråga så återstår bara en förklaring; dom har det i blodet. Vad du väljer att tro definierar dig som människa.

Ursprungligen av Zimmerman:

Om det inte är en klassfråga så återstår bara en förklaring; dom har det i blodet. Vad du väljer att tro definierar dig som människa.

Hahaha, du har verkligen ingen som helst kunskap om vad som menas med klassbegreppet eller hur?

Här ska du få en utmaning. Hitta en enda kriminolog som tror att all brottslighet kan förklaras enbart utifrån klasstillhörighet. Kom ihåg att det räcker med ett enda fall för att motbevisa din teori. Dvs. en enda överklassbrottsling och så faller din hemmasnickrade teori platt som en pannkaka.

Du envisas med att påstå att jag sagt att klasstillhörighet är ENDA parametern. Detta avslöjar att du har en agenda och den är emotionell - ej rationell. Sluta påstå att jag säger sådana dumheter - det är ovärdigt. Skärp dig.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Hahaha, du har verkligen ingen som helst kunskap om vad som menas med klassbegreppet eller hur?

Här ska du få en utmaning. Hitta en enda kriminolog som tror att all brottslighet kan förklaras enbart utifrån klasstillhörighet. Kom ihåg att det räcker med ett enda fall för att motbevisa din teori. Dvs. en enda överklassbrottsling och så faller din hemmasnickrade teori platt som en pannkaka.

Ursprungligen av Zimmerman:

Du envisas med att påstå att jag sagt att klasstillhörighet är ENDA parametern. Detta avslöjar att du har en agenda och den är emotionell - ej rationell. Sluta påstå att jag säger sådana dumheter - det är ovärdigt. Skärp dig.

Jag refererar bara till vad du säger i ditt ovanstående inlägg "Om det inte är en klassfråga så återstår bara en förklaring; dom har det i blodet."

Hur menar du att det ska förstås, om inte som att du tror att det finns bara två alternativa förklaringar?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-01 14:58
Ursprungligen av Zimmerman:

Om det inte är en klassfråga så återstår bara en förklaring; dom har det i blodet. Vad du väljer att tro definierar dig som människa.

Haha, ja och världen är svart eller vit....

  • Medlem
  • 2012-09-01 14:52

DN har just lanserat en tjänst där privatpersoner kan rapportera missförhållanden och oegentligheter. Där kanske man skulle ta upp DN:s hyllningar av Reinfeldt som en oegentlighet i det att de avviker från sin självpåtagna roll som balanserad förmedlare av nyheter.

Ursprungligen av Baron:

DN har just lanserat en tjänst där privatpersoner kan rapportera missförhållanden och oegentligheter. Där kanske man skulle ta upp DN:s hyllningar av Reinfeldt som en oegentlighet i det att de avviker från sin självpåtagna roll som balanserad förmedlare av nyheter.

Det vore faktiskt stor humor, även om man skulle få nöja sig med tillfredsställelsen att enbart man själv vet att man gjort det.

  • Medlem
  • 2012-09-01 15:07

Och i avdelningen för obalans kan man även hitta den (ö)kända teppanyakihällsartikeln:

Ursprungligen av DN:

Eric Tour vänder vant de spröda råvarorna på sin teppanyakihäll. Vårlök, groddar och mizunasalladens dekorativa blad lierar sig med äggnudlar och räkor. Heta droppar från flaskor och burkar med besynnerligt innehåll får fullborda verket.

– Vi lagar mycket asiatisk mat sedan tidigare, men under varje resa snappar man upp nya smaker. De här kryddpastorna köpte vi i Peking förra veckan, säger Eric och korkar upp en flaska vitt vin, tillverkad på Semillondruvan. Enligt den sydafrikanske gårdsherre som sålde honom flaskan ska den passa utmärkt till stark asiatisk mat.

Den gigantiska köksfläkten suger effektivt upp aromerna de sex meterna upp till taknocken, för att sedan sprida väldoften över takåsarna.

– På originalritningarna gick loftet ut en bra bit över köket. Men har man över sex meter i takhöjd, vill man ju bygga bort så lite rymd som möjligt, säger Nina Persson och blickar ut över sina 165 kvadratmeter.

Den vållade en tsunami av indignerade reaktioner på nätet och annorstädes.

För att sedan lämna det sidospåret så vill jag hänvisa alla som söker förståelse om brottslighetens orsaker till BRÅ:s utmärkta kunskapsinventering

Orsaker till brott bland unga och metoder att motverka kriminell utveckling - Brå [NS4 version]

Det är ett bra vaccin mot sådana stolleteorier som Zimmerman företräder.

Ursprungligen av Baron:

Och i avdelningen för obalans kan man även hitta den (ö)kända teppanyakihällsartikeln:

Den vållade en tsunami av indignerade reaktioner på nätet och annorstädes.

Ja den artikeln är så äcklig så att det nästan kryper i kroppen på en

Ursprungligen av Baron:

Och i avdelningen för obalans kan man även hitta den (ö)kända teppanyakihällsartikeln:

Den vållade en tsunami av indignerade reaktioner på nätet och annorstädes.

Jag har bara läst referenser till teppanyakihällen, men aldrig brytt mig om att läsa den. Stor miss av mig.

  • Medlem
  • 2012-09-01 15:20

Dessutom skriven av en frilansare som i normala fall är redaktör för "'Fastighetsmäklaren', en kundtidning som produceras av Tidningsmakarna på uppdrag av Mäklarsamfundet."
DN om vindsvåningsrepet:

Bevaka tråden