Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag filmerna att flyta på Apple TV via Plex?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-06 22:44

Jag inbillade mig att jag skulle kunna ha en schysst trådlös lösning här hemma när det vankas filmkväll men så verkar fallet tyvärr inte bli. För att bena ut så ser min uppsättning ut som följer;

100 Mbit fiber in i lägenheten
Time Capsule (modell äldre med 500 Gb)
USB-driven extern hårddisk ansluten till Time Capsule
Apple TV 2 kopplad till projektor i vardagsrummet. Jailbreakad och kör Plex som mediacenter.

Har hittills kunnat kolla "vanliga" filmer (700 Mb-1.37 Gb typ) någorlunda problemfritt (buffrar ibland) men igår ville jag nyttja projektorn fullt ut och tänkte testa en 720p-film. Det gick några sekunder, sen buffrade, gick några sekunder, sen buffrade. Jag hade inga andra datorer igång eller något som skulle belasta nätet.

Så min fråga är; måste jag verkligen dra en 20-meters nätverkskabel från routern till Apple TV:n? Är alternativet att köra nätverk via eluttaget så minimerar jag åtminstone kabelhärvan lite? Och hur fungerar egentligen Plex när Apple TV:n blir trådbunden eftersom den är beroende av Plex Media Center på min Macbook Pro? Kommer detta lösa mina buffringsproblem?

Vad har du servern installerad på för ngt? Det kan ju sitta i själva "transcodingen".

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-06 23:18

Det borde hjälpa med en Ethernetkabel, men det vet man ju inte om det räcker utan att testa.
Dra en kabel och bara låt den ligga över golvet, testa och se om det funkar (kostar kanske 200 kr). Gör det det får du ju fundera på hur du ska lösa kabeldragningen senare, funkar det inte får du tänka ut en annan lösning.
Jag antar att din TimeCapsule är din router också?
För PLEX del borde det inte spela någon roll, du är ju fortfarande på ditt LAN.

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-07 08:46

Jag kan också lätt tänka mig att det är USB-disken i kombination med TC'n. En USB-disk är generellt inget man bör ha för sådana överföringar, då den överför i bursts. Sedan, vad jag minns, så är väl TC'n behandling av data till och från en påhängsdisk inte den bästa.

Sedan kvarstår fortfarande frågan om var du kör Plex-servern någonstans.

Senast redigerat 2012-09-07 08:57
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-07 09:33

Plex-serven körs från en MacBook Pro 13 (mid 2009) med Mountain Lion, C2D 2.26 Ghz och 4 Gb RAM. Tilläggas ska att när jag kör 720p-filmer på den så är det helt utan problem, och den tar ju filmerna från precis samma ställe.

Senast redigerat 2012-09-07 09:45
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-07 09:53
Ursprungligen av CEk:

Plex-serven körs från en MacBook Pro 13 (mid 2009) med Mountain Lion, C2D 2.26 Ghz och 4 Gb RAM. Tilläggas ska att när jag kör 720p-filmer på den så är det helt utan problem, och den tar ju filmerna från precis samma ställe.

Och du kör din MBP trådlöst?
Dvs TC -> trådlöst -> MBP -> trådlöst -> AppleTV ?

Isåfall har du ju tredubbel belastning på nätet (när du skickar från MBP går det till TC och sen till AppleTV), det är svårt att klara med dagens grejer.
Testa koppla in din MBP med sladd när du ska se på film.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-07 11:02
Ursprungligen av Json_81:

Och du kör din MBP trådlöst?
Dvs TC -> trådlöst -> MBP -> trådlöst -> AppleTV ?

Isåfall har du ju tredubbel belastning på nätet (när du skickar från MBP går det till TC och sen till AppleTV), det är svårt att klara med dagens grejer.
Testa koppla in din MBP med sladd när du ska se på film.

Ja, Macen körs också trådlöst och är till och med längre från TC än vad ATV:n är. Macen är ju inkopplad via sladd till TV:n i sovrummet, jag har ju en ATV för att slippa koppla in datorn ute i vardagsrummet.

Det känns ändå märkligt att den ena parten klarar av det men inte den andra. Men jag börjar nog med att testa en kabel helt sonika och ser om det gör nån skillnad. Steg två blir nog att testa USB-disken rakt in i Macen även om jag skulle vilja slippa ha den kopplad där.

Jag skulle gissa att det inte har med varken ditt trådlösa nät att göra, eller USB-disken + TC.

Jag skulle börja med att prova med en annan 720p-film i precis samma setup, för att se om det är något strul med enkkoderingen. Om det strular på samma sätt med alla filmer till din Apple TV skulle jag testa och bygga ett så snabbt trådburet nät som möjligt och se om filmerna funkar under optimala förhållanden.

Dvs, dela ut filmen trådburet från din Macbook Pro (och från den interna disken). Om inte ens det funkar är det ju ingen idé att felsöka det trådlösa nätet TC med USB-disk.

Om det funkar bra att dela ut filmen och spela upp den under optimala förhållanden kan du börja flytta över saker till den setup du vill ha. Dvs, streama filmen via wifi, och från TC etc...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-07 10:56
Ursprungligen av ace4711:

Jag skulle gissa att det inte har med varken ditt trådlösa nät att göra, eller USB-disken + TC.

Jag skulle börja med att prova med en annan 720p-film i precis samma setup, för att se om det är något strul med enkkoderingen. Om det strular på samma sätt med alla filmer till din Apple TV skulle jag testa och bygga ett så snabbt trådburet nät som möjligt och se om filmerna funkar under optimala förhållanden.

Dvs, dela ut filmen trådburet från din Macbook Pro (och från den interna disken). Om inte ens det funkar är det ju ingen idé att felsöka det trådlösa nätet TC med USB-disk.

Om det funkar bra att dela ut filmen och spela upp den under optimala förhållanden kan du börja flytta över saker till den setup du vill ha. Dvs, streama filmen via wifi, och från TC etc...

Nej, det är dyrt att bygga ett så snabbt trådlöst nät som möjligt.
Börja med att köpa en kabel för 200 kr och se om det löser problemet. Billigt, snabbt och enkelt.
En test är också att flytta USBdisken till MacBooken och se om det lirar då (vilket det troligen gör), då kan man utesluta testen med olika filmer, exakt samma inställningar etc, som kan vara ett tidsödande test.
Gör det enkla först.

Fast vi pratar ändå inte om några hutlösa datamängder. En 3GB stor film på 90 minuter är typ 5 Mbit / sekund. Fast jag håller med om att föredra tråd, så klart.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-07 11:55
Ursprungligen av ace4711:

Fast vi pratar ändå inte om några hutlösa datamängder. En 3GB stor film på 90 minuter är typ 5 Mbit / sekund. Fast jag håller med om att föredra tråd, så klart.

Beror ju på hur du ställt in transcodingen och filmstreaming fungerar inte riktigt så, vissa delar av filmen kommer ha mycket mer än 5Mbit.
Vad är det för format med 720p och 3GB? .mkv brukar vara runt 5GB.

Har du provat byta kanal på ditt WiFi?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-07 12:37
Ursprungligen av keptang:

Har du provat byta kanal på ditt WiFi?

Japp, har scannat fram den minst belastade och bytt.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-07 13:40

Kör du på 2,4 GHz så måste du dessutom ha 4 kanaler åt båda håll som är rätt tomma eftersom kanalerna överlappar varandra. Så det är inte bara att välja en som ser tom ut...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 15:24

Har du kollat CPU-belastningen på din MacBook när du kör filmen från AppleTV'n? Det kan vara så att Plex-servern transkodar filmen till AppleTV vilket är ganska CPU-krävande.

När du spelar filmen på din MacBook kommer ingen transkodering behövas. Alltså kanske den spelar upp filen fel-fritt där AppleTV:n är begränsad av MacBooken.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-08 16:46

Sagt och gjort, nu har jag en nätverkskabel att testa med. Då stöter jag på ett annat problem; helt plötsligt står det nu "Ett fel inträffade när innehållet lästes in. Försök igen senare." Detta oavsett om det är en 720p-film eller lägre kvalité. Jag har enligt datorn version 0.9.6.8.228-e6ae65a på Plex Media Server. Detta är den senaste då jag uppgraderade då samma problem framstod i förrgår.

Någon som stött på detta? Blir tokig nu, jag gillar verkligen inte XBMC:s gränssnitt utan föredrar Plex.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-08 18:41

Har du slagit av det trådlösa nätverket på datorn, så du inte är uppkopplad både trådlöst och med kabel samtidigt?

Det bör vara kabel till din MacBook, ATV har jag hört en del som får problem med när de kör kabel till den.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-08 20:22
Ursprungligen av kenjon:

Har du slagit av det trådlösa nätverket på datorn, så du inte är uppkopplad både trådlöst och med kabel samtidigt?

Det bör vara kabel till din MacBook, ATV har jag hört en del som får problem med när de kör kabel till den.

Problemet uppkom redan innan kabeltestet, nu kan den plötsligt inte spela nån film alls. Blir helt snurrig på det här, det står ett versionsnummer inne i Plex (på ATV:n) och ett på Plex Media Server. Försöker hitta på Plex-forumet men finner inget där heller. Kanske man ska avinstallera det på ATV:n och installera om det?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-08 21:01

Blir inte klok på det här, nu fungerar det helt plötsligt utan buffring. Gah! Jag ställde ner Quality Profile till 4.0 mbps (720p) och testade men då fungerade det inte. Sen gav jag upp och stängde av allt men bestämde mig för att ge mig på det igen nu och då fungerar det givetvis utan problem, trådlöst till och med!

1
Bevaka tråden