Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två hårddiskar har blivit korrupta på två dagar

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Å andra sidan har jag hårdkört mååånga Macar mot mååånga diskar sedan HFS+ kom - en hel del 24/7 - både OSX och OSX Server - och har aldrig haft problem - inte problem som inneburit korrupt disk (två diskar har krashat för mig senaste 10 åren och det har varit hårdvarurelaterat).
Att OSX har problem med filers rättigheter och vilka filer som används och inte används - vilka man kan radera m.a.o. - är väl en helt annan grej antar jag...har väl inget med filsystemet som sådant att göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-23 23:42

Det kan inte vara något annat som skapar problemen än mjukvara? Kass RAM? Dålig kontakt med diskar / trött SATA kontroller? Jag vet att HFS+ sjunger på sista versen, men det är ju konstigt att ML bara tuggar i sig diskar. Vad säger SMART?

Ursprungligen av beh:

Det kan inte vara något annat som skapar problemen än mjukvara? Kass RAM? Dålig kontakt med diskar / trött SATA kontroller? Jag vet att HFS+ sjunger på sista versen, men det är ju konstigt att ML bara tuggar i sig diskar. Vad säger SMART?

Jag tror att vi skulle hört talas om ifall det fanns något generellt problem med att ML tuggar disk, och håller det för osannolikt att det skulle ha med ML direkt att göra.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-27 19:15
Ursprungligen av beh:

Det kan inte vara något annat som skapar problemen än mjukvara? Kass RAM?

Jag har varit med om dålig RAM tuggar sönder data så att HFS+ inte upptäcker det. Dålig data växer med tiden så att mjukvara på hårddisken går under.

Till azon: Kolla dina RAM minne !

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-08-30 14:55
Ursprungligen av REP:

Till azon: Kolla dina RAM minne !

Och det bästa sättet att göra detta på?

Jag körde Tech Tools Pro, som inte hittade några fel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-02 17:04
Ursprungligen av azon:

Och det bästa sättet att göra detta på?

Ta andra minne om du har över eller låna av någon kompis. Minnes test program går inte att lita på 100 %

Om man har bytt två hårddiskar och ändå skumma fel, det leder till misstänkta fel hos RAM minnena...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-24 16:07

Ett meningslöst inlägg; jag har tre externa FW-diskar på min iMac, allt fungerar som det ska. Även efter senaste uppdateringen.

Min nya disk har nu fungerat i en hel vecka och min andra MBP har inte typat sig sen jag körde en reparation av disken i Skivverktyg.

Nu kör jag iofs 10.8.2 på den ena och 10.8.1 på den andra. Kanske var det ett 10.8-relaterat problem?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-08-24 18:38
Ursprungligen av pmarriott:

Min nya disk har nu fungerat i en hel vecka och min andra MBP har inte typat sig sen jag körde en reparation av disken i Skivverktyg.

Nu kör jag iofs 10.8.2 på den ena och 10.8.1 på den andra. Kanske var det ett 10.8-relaterat problem?

10.8.2? Beta?

Finns det någon minsta gemensamma nämnare inblandad i dessa diskproblem, använder exempelvis
alla FileVault (bug i kryptering exv.) ?

Ursprungligen av mattiL:

10.8.2? Beta?

Finns det någon minsta gemensamma nämnare inblandad i dessa diskproblem, använder exempelvis
alla FileVault (bug i kryptering exv.) ?

Båda diskarna är krypterade med FileVault. Och, ja, drog in betan av 10.8.2 imorse.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-24 18:23

Att hårddiskarna skulle bli trasiga av ett mjukvaruproblem tycker jag låter rätt otroligt...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2012-08-25 12:35

Bara för att förtydliga: EXT4 har bara checksumma för journalen, inte för data som ligger på disk. Det löser alltså inte problemet med att data som ligger på disken blir korrupt. Vad jag vet är det bara ZFS och btrfs som har checksumma för all data på disk.

Jag har svårt att tänka mig att HFS+ svagheter (som det delar med nästan alla andra filsystem) är orsaken till dina problem.

Det hade varit intressant att se lite SMART data från disken, men OS X är ju inte direkt frikostig med information av den här typen. Jag har aldrig haft diskproblem på en mac, så jag vet inte hur den beter sig.

Om disken t ex når gränsvärdet för antalet "Reallocated Sector Count", kommer OS X att rapportera detta på något sätt? Någon som vet?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-08-27 08:36

Inge filevault eller kryptering. Standard. Allt är standard. Det ända gemensamma med mina diskar är att de sitter som externa diskar på USB 2.0

Någon som har ett bra knep att läsa över informationen från de kassa diskarna till nya diskar? Program, hårdvara eller andra knep att läsa kass data?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2012-09-07 13:07

Jag har kör koll på minnena och där hittades inga fel. Har dock ej andra minne och testa med så jag kan inte veta 100%

Bevaka tråden