Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nya EarPods ett lyft jämfört med tidigare hörlurar

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bra artikel!

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-09-22 03:16

Instämmer med Keptang, bra skrivet!

Finns de även utan mikrofon, för användning med iPod? Någon som vet?

Ursprungligen av billyjam:

Finns de även utan mikrofon, för användning med iPod? Någon som vet?

Nej, det finns inte, såvitt jag vet. Men de går ju att använda till iPod ändå.

Proffsiga bilder och riktigt bra skrivet! Mer såna här artiklar!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-22 12:04

Det var intressant att mic-hålet på den gamla versionen var fejkat. Hur kommer ljudet in till micen? Var sitter micen?

Ursprungligen av kenjon:

Det var intressant att mic-hålet på den gamla versionen var fejkat. Hur kommer ljudet in till micen? Var sitter micen?

Ja, jag tycker också det. Jag skrev det inte direkt i artikeln, men källan till påståendet var från iFixit-länken som fanns med i texten längre ner, närmare bestämt steg 4 där det står:

Citat:

As an iFixit user rightfully pointed out to us, the previous microphone grate was for show only! We confirmed that no hole exists in the plastics.

Den rödmarkerade kresten på den här bilden är micken:

och jag skulle gissa att den sitter precis över det lilla hålet här:

Sen antar jag att den helt enkelt fångar ljudet genom den tunna plasten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-22 12:36

Jag diggar designen! snygga!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-22 13:41

Frågan är hur mycket mer man behöver betala för att få något ljudmäsigt avsevärt bättre än Earpods? Många av dessa lurar tillverkas i samma fabriker (med ungefär samma element) med bara ett namn och lite design som sklijer lurarna åt. Apple har ju fördelen att de kan lägga enorma beställningar (miljontals) åt gången vilket gör att de kan sälja kvalité billigare än andra tillverkare som "bara" beställer säg 100.000 lurar på ett år.

  • Medlem
  • 2012-09-22 14:02
Ursprungligen av Gordy:

....... Apple har ju fördelen att de kan lägga enorma beställningar (miljontals) åt gången vilket gör att de kan sälja kvalité billigare än andra tillverkare som "bara" beställer säg 100.000 lurar på ett år.

Vad får dig tro att Apple säljer ngt billigare?
Köp billigt sälj dyrt är väl axiomet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-22 14:15
Ursprungligen av reze:

Vad får dig tro att Apple säljer ngt billigare?
Köp billigt sälj dyrt är väl axiomet.

Snarare köp för mindre sälj för mer. Många av Apples produkter t.ex. Earpods och Macmini är riktigt prisvärda jämfört med konkurrenternas motsvarande som ofta håller sämre byggkvalite, du förstår väl att ett stort och brett framgångsrikt företag som Apple inte är beroende bara av en produktlinje, så de kan sälja högkvalitativa produkter billigare än ett mindre företag som måste finansiera hela sin existens och marknadsföring m.m. bara med intäkter från t.ex. hörlurar eller bildskärmar.

  • Medlem
  • 2012-09-22 14:31
Ursprungligen av Gordy:

Snarare köp för mindre sälj för mer. ......

Experttips

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-22 14:39
Ursprungligen av reze:

Experttips

Närmare sanningen än ditt.

Jag avskyr in-ear. Det blir något slags tryck i hjärnan som i kombination med min tinnitus nästan ger mig panikångest. Därför har jag alltid använt dom medföljande lurarna utom när jag lyssnar hemma och använder ordentliga doningar. Med det sagt är EarPodsen mer än välkomna! Även om det kanske finns bättre lurar som inte är in-ear vägrar jag lägga pengar på något som ändå riskerar att gå sönder eller försvinna. Bra artikel!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-24 02:09

En försäljare på Teknikmagasinet (som för övrigt både hade dålig koll på och tydligt ogillade Apple) påstod att dessa minsann, "i vanlig Apple-anda, bara var kopior av ett par äldre Sony-hörlurar". Ligger det någon sanning i detta eller yrade han bara? Gissar på det senare.

Ursprungligen av Adzam 1:

En försäljare på Teknikmagasinet (som för övrigt både hade dålig koll på och tydligt ogillade Apple) påstod att dessa minsann, "i vanlig Apple-anda, bara var kopior av ett par äldre Sony-hörlurar". Ligger det någon sanning i detta eller yrade han bara? Gissar på det senare.

Inte läst något sådant själv. Skulle gärna vilja veta vilka det syftas på.

Kan bara hålla med om att de är mycket bättre än de förra. Ljudet i dem slår inte mina Bose In-Ear, men dessa har den irriterande ovanan att sakna volymkontroll, samt att gummipluppen som ska in i örat är utbytbar och har en tendens att trilla av. Då får man köpa ett set med nya för 150:- plus frakt. Samt att Bose-lurarna gick på ynka 1495:-.
EarPods är tillräckligt bra, för ett riktigt bra pris.

Efter en stunds testande är jag väldigt nöjd. Dom sitter bra och låter tillräckligt bra för att användas som slit och släng-lur. Definitivt bättre än föregångaren. Däremot får jag ont i öronen ganska snabbt, men det kanske går över.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-04 21:56
Ursprungligen av gubbslyna:

Efter en stunds testande är jag väldigt nöjd. Dom sitter bra och låter tillräckligt bra för att användas som slit och släng-lur. Definitivt bättre än föregångaren. Däremot får jag ont i öronen ganska snabbt, men det kanske går över.

Jag märkte samma sak första dagarna men har inte känt det igår eller idag, kan i och för sig vara tillfälligt men förhoppningsvis vänjer man sig lite med de lite större snäckorna. Ljudet håller jag med om är mycket bättre än föregångaren.

  • Medlem
  • 2012-10-05 08:14

Hur är det med läckage av ljud när man har dom i öronen, kommer det ut mycket så även grannarna på bussen kan lyssna?

är det bara jag som tycker de sitter otroligt dåligt i örat?
när jag är ute och springer så hoppar de ur örat hela tiden. och om de inte hoppar ut så "hoppar de loss" så att de hänger i örat snarare än sitter fast i örat.

Ursprungligen av tqila:

är det bara jag som tycker de sitter otroligt dåligt i örat?
när jag är ute och springer så hoppar de ur örat hela tiden. och om de inte hoppar ut så "hoppar de loss" så att de hänger i örat snarare än sitter fast i örat.

Tvärtom. Alla andra jag har testat sitter dåligt i örat. EarPods sitter som gjutna.

Ursprungligen av tqila:

är det bara jag som tycker de sitter otroligt dåligt i örat?
när jag är ute och springer så hoppar de ur örat hela tiden. och om de inte hoppar ut så "hoppar de loss" så att de hänger i örat snarare än sitter fast i örat.

Jag har även hört om andra som inte heller tycker de sitter bra. Tror det är omöjligt att passa alla öron, men förhoppningsvis passar det fler personer bättre än vad förra lurarna gjorde.

jag kanske har fel öron då

earpods åker i papperskorgen här iallafall och åter till de äldre modellerna, de sitter iallafall kvar när jag joggar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-09 14:43

Papperskorgen??? Sälj dem, en hundring får du säkert.

De gamla lurarna fäster inte för 5 öre i mina öron. Man liksom lägger in dem och sen räcker det att jag lägger huvudet på sned så ramlar de ut.
Som Adrian säger, det finns nog ingen form som passar på alla öron. Det optimala vore så klart individuellt gjutna lurar.

1
Bevaka tråden