Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska man sluta rapportera dubblettrådar?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tycker att det har varit ovanligt mycket dubblettrådar den senaste tiden, dvs trådar som startas helt i onödan när det redan finns bra och lättsökta trådar i ämnet.

Jag har rapporterat många.
Någon enstaka gång har trådar slagits ihop, eller dubbletten har stängts.
Men det känns som att de allra flesta dubbletterna lämnas utan åtgärd.

Så nu är min fråga:
Är det numera helt ok att det skapas tråd efter tråd efter tråd om samma saker hela tiden, och att forummedlemmarna därigenom blir tvungna att ge samma svar om och om igen. För i så fall behöver man ju inte lägga tid på att rapportera.

Jag har också rapporterat dubbeltrådar som lämnats utan åtgärd. Ska man sluta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-24 12:48

Jag håller med, jag har också rapporterat flertalet trådar utan synbar effekt. Likaså verkar korspostning vara fullt legitimt, inget verkar beivra det heller.

Rent generellt tycker jag standarden har gått ner en del, och det verkar ha börjat i samma veva som Sweclockers kom in i bilden. Mycket trollande i olika trådar och massvis av inlägg från samma användare efter varandra, från nyare användare.

Nej, ni behöver inte sluta rapportera. Även om alla rapporter inte leder till en åtgärd så uppskattar vi rapporterna och de hjälper oss att hålla koll på vilka typer av inlägg som inte uppskattas av alla medlemmar, och den informationen kan leda till ändringar i riktlinjerna för hur forumet ska modereras.

Det finns flera olika typer av dublettrådar och hur de modereras beror på sammanhanget. Den vanligaste och mest sjävklara typen är ren korspostning, när samma användare postar om samma ärende i flera olika forum eller trådar. Den typen är aldrig tillåten och ska stängas eller slås samman.

Nästa typ är de fall där det finns både en nyhetstråd och en diskussionstråd skapad av medlemmar som hanterar samma ämne. Dessa kommer aldrig slås samman eftersom att vi vill skilja på redaktionellt och medlemsskapat material i forumet. Vet att många av de rapporter som har kommit in rör det, men jag tror att förvirringen runt dessa trådar kommer bli mindre med vana och förbättrad presentation av nyhetskommentarer.

Den sista typen är de fall där en användare startar en tråd om något som redan finns på en annan plats i forumet. Dessa kommer hanteras beroende på situation och nya och gamla användares trivsel måste försöka balanseras mot varandra. Det är irriterande och onödigt för gamla användare att behöva svara på samma sak om och om igen och nya användare bör försöka ta reda på om det redan finns en diskussion om samma sak, eller en fråga med svar, innan de startar en ny. Problemet är att många nya användare inte är bekanta med forum sedan tidigare, och från deras perspektiv är det väldigt otrevligt att få tråden låst eller tvärhuggna svar om att söka först. Finns det en aktuell diskussion om samma ämne så kommer moderatorerna antagligen vänligt hänvisa dit istället, men om alla existerande trådar är inaktiva eller har en annan vinkel på ämnet så kommer det antagligen inte bli någon åtgärd.

Jag tror att en viktig skillnad här är att vi ser på trådar som "diskussioner" snarare än "ämnen" och att det inte nödvändigtvis är av ondo att det finns flera diskussioner om samma ämne, som då är fria att ta olika vinklar eller diskuteras av olika grupper av användare. Man ska aldrig behöva tveka om det är ok att starta en ny diskussion eller ej.

Vi ser även helst att man avstår från att svara med korta "sök först" eller länkar till lmgtfy eftersom eftersom att det bara sprider negativitet. Svara hellre något uppmuntrande och hjälp till att länka till rätt svar så att nya användare kan lära sig från en positiv upplevelse. Tycker man att något bör slås samman / raderas / låsas så är det bättre att bara rapportera utan att svara något i tråden så att en moderator kan titta på det.

Ursprungligen av biberu:

...Problemet är att många nya användare inte är bekanta med forum sedan tidigare, och från deras perspektiv är det väldigt otrevligt att få tråden låst eller tvärhuggna svar om att söka först...

Jag förstår inte hur det kan ses som "väldigt otrevligt" att länka till en befintlig tråd, och hänvisa att: "Din fråga diskuteras redan i den tråden. Fortsätt gärna där."

Ursprungligen av biberu:

...Finns det en aktuell diskussion om samma ämne så kommer moderatorerna antagligen vänligt hänvisa dit istället...

Detta har ju inte gjorts i någon större utsträckning hittills - de flesta lämnas ju helt utan åtgärd. Men då kan man kanske hoppas på en liten ökning på den fronten.

Jag vill också passa på att tillägga att även om vi är flera moderatorer och någon nästan alltid är tillgänglig för att åtgärda rapporteringar eller andra problem, finns det tillfällen när alla råkar vara upptagna på annat håll samtidigt. Inland händer det att just vid ett sådant tillfälle "rasar" rapporteringarna in. Då får man ha överseende för att rapporteringarna inte åtgärdas omgående. Vi moderatorer jobbar med detta på vår fritid, helt oavlönat och utan några "perks" jämfört med en "vanlig" medlem.

1
Bevaka tråden