Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur värdera trovärdighet?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Chaosstar:

Jag tycker att följande system vore bra.
Medlem sedan:
Antal inlägg:
Antal Likes:
Specialkunskap:

Ex:
Medlem sedan: 2007
Antal inlägg: 1162 st
Antal Likes: 72 likes
Specialkunskap: Photoshop, Java, Plex

Specialkunskaper kan tas ur en lista (man kan inte skapa egna) och man kan ange säg max tre. Givetvis behöver man inte ange heller.

Detta system säger en hel del och behöver inte modereras.

Bra, fast "likes" säger ju inget om hur behjälplig eller trovärdig en medlem varit om förstås inte dessa konverteras till ett betyg för behjälplighet o endast används för att mäta detta.

Sedan vad gäller specialkunskaper är det inte alla som kan säga att de har sådana. Själv kan jag inte säga att jag är expert på Mac eller vissa program. Jag har en bred kunskapsbas, jag snappar upp mycket o jag hjälper gärna om jag kan men "specialkunskap"?

Det absolut bästa vore om det fanns en teknisk möjlighet att kombinera sök-/ämnesord, lösningen samt markeringen "löste mitt problem" med en värdering om denna "specialkunskap". Resultatet skulle vara att de områden där man varit behjälplig blir ens "specialkunskaper"

Alternativ till denna värdering av specialkunskaper skulle istället kunna vara en slags gradering av hur många gånger medlemmen varit till hjälp, lite som Apple Supports system.

Tanken är att det ska inte bara bli enklare att se om eller hur mycket någon hjälpt eller kan hjälpa utan också att någon annan senare enklare ska kunna hitta svaret på sin fråga utan att behöva bläddra genom o lusläsa 20-100 inlägg...kanske för att bara kunna konstatera att inget svar fanns i den tråden...

Senast redigerat 2012-10-07 21:23
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Bra, fast "likes" säger ju inget om hur behjälplig eller trovärdig en medlem varit om förstås inte dessa konverteras till ett betyg för behjälplighet o endast används för att mäta detta.

Sedan vad gäller specialkunskaper är det inte alla som kan säga att de har sådana. Själv kan jag inte säga att jag är expert på Mac eller vissa program. Jag har en bred kunskapsbas, jag snappar upp mycket o jag hjälper gärna om jag kan men "specialkunskap"?

Det absolut bästa vore om det fanns en teknisk möjlighet att kombinera sök-/ämnesord, lösningen samt markeringen "löste mitt problem" med en värdering om denna "specialkunskap". Resultatet skulle vara att de områden där man varit behjälplig blir ens "specialkunskaper"

Jag är medveten om att ”Likes” inte säger allt.
Men i kombination med tid och antal inlägg kan det säga en del. Det är kombinationen av de fyra som ger helheten.
(Vi måste tänka på att om det ska vara så lite jobb som möjligt för forummoderaterna så är det liknande system vi måste ha.)

Vad det gäller ”specialkunskap” (kan vara ett anat ord också, expert, överdrivet intresserad av osv) så är det såklart mer en bonus och indikation, det är ju upp till dig själv att sätta de kunskaperna så mer en fingervisning på att du själv tycker att du är duktig inom dessa områden eller extra intresserad av dem.

Vad det gäller ”löste mitt problem” så är det inget jag tycker primärt ska höjas. Jag älskar också vissa medlemmars kommentarer här trotts att de aldrig hjälpt mig med ett enda problem. De har istället bjudit på sig själv med tankar och åsikter. De har stor trovärdighet hos mig trotts att de inte hjälpt just mig med något specifikt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-07 17:57

Mycket bra förslag, tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-07 18:36

Hmm jag tycker att vi går händelserna lite i förväg här, nu när ledningen jobbar på nya forumet är det viktigt att dom känner sig fria, "I am a free man", och inte är påtvingade och låsta i några riktningar, för att det i slutänden ska bli ett bra nytt forum.

Sedan klart att vi kan ha åsikter till höger och vänster, men låt oss landsätta trupperna först och sedan ge dom direktiv

Det är väl inte en alldeles enkel uppgift kan jag tänka mig att utveckla en ny bas och nytt koncept för ett stort svenskt inkört macforum som 99mac.se ändå får anses vara.

Senast redigerat 2012-10-07 21:44
Ursprungligen av Chaosstar:

Jag tycker att följande system vore bra.
Medlem sedan:
Antal inlägg:
Antal Likes:
Specialkunskap:

Ex:
Medlem sedan: 2007
Antal inlägg: 1162 st
Antal Likes: 72 likes
Specialkunskap: Photoshop, Java, Plex

Specialkunskaper kan tas ur en lista (man kan inte skapa egna) och man kan ange säg max tre. Givetvis behöver man inte ange heller.

Detta system säger en hel del och behöver inte modereras.

Specialkunskaper skulle dock fortfarande vara godtyckligt utvalda, både av oss som definerar vilka som skulle finnas (riskabelt att styra intressen på det sättet, sådant bör växa fram organiskt) och av de användare som på vitt skiljda grunder anser sig vara kunniga inom olika områden. Eftersom att det inte finns något som garanterar att alla väljer inriktning efter samma kriterier så går det fortfarande inte att jämföra användare mellan varandra. En person kanske väljer att utge sig för att ha Photoshop som specialområde för att han för tillfället fokuserar på att lära sig det, medans en annan användare med mångårig erfarenhet väljer något annat eftersom att han har ett annat perspektiv på vad specialkunskap ska innebära eller tvingas välja bort det till förmån för andra ämnen i listan. Som läsare har man inget sätt att veta varifrån motiveringen bakom att ha ett visst ämne som specialkunskap kommer.

Det kommer ge en fingervisning om att användaren har ett intresse i ämnet, men inget om hur pass trovärdig han är eller hur mycket vikt hans åsikt ska ges i förhållande till andra användares inlägg. Nyckelordet här är intresse, eftersom att de flesta antagligen kommer använda det för att framhäva vad man är intresserad av snarare än att uttryckligen försöka presentera sig själv som någon auktoritet inom fältet, vad nu det innebär. I slutändan kommer det inte betyda mer än att man anser sig kvalificerad att svara på vissa frågor , men det är ju precis vad det redan innebär att ge ett svar alls.

Fortfarande "i kombination".
Tror inte vi kommer längre än så om vi inte ska ha verifiering eller liknande.
Vilket vi iofs också kan ha men som en bonus-tittel på medlemmar som skriver extra mycket och kan visa upp utbildning och/eller IRL-kompetens via vänner till forumvärdar och liknande.

Jag ser en risk i att vi får inlägg i stilen: "Haha, du säger att du är expert på iOS men vet inte hur man jailbreakar! :D" eller "Expert på Plex men du kände inte till "X funktion"! :D" och liknande, och det främjar ju inte direkt ett gemytligt forum.

Sant, kanske ska det inte vara "expert" utan som jag skrev ovan "överdrivet intresse för" eller liknande.
=P

  • Medlem
  • 2012-10-07 21:24

Om likes ska redovisas ska det nog vara "likes utanför Loungen".

  • Medlem
  • 2012-10-07 22:40

Man kanske ska spara sina förslag till nästa gång det är dags att lotta ut hårddiskar eller ipads.

När nu hela klabbet håller på att göras om är det ju å ena sidan bra att komma med förslag redan nu, som då eventuellt kan implementeras på ett tidigt stadium. Samtidigt kan det ju finnas en poäng i att se hur det kommer att bli när den nya siten sjösätts.
Men jag kan inte nog understryka att jag tycker att det ska finnas någon form av indikator på en medlems erfarenhet/trovärdighet. Jag lade ett förslag en gång i tiden på att man skulle ha uppnått ett minimum av inlägg innan man fick lov att annonsera i köp/sälj. Jag har inga problem att köpa en dator obesedd av Nisse med 10 000 inlägg här, medan Lasse med 1 inlägg får se sig om efter en annan köpare.

Ursprungligen av pmarriott:

När nu hela klabbet håller på att göras om är det ju å ena sidan bra att komma med förslag redan nu, som då eventuellt kan implementeras på ett tidigt stadium. Samtidigt kan det ju finnas en poäng i att se hur det kommer att bli när den nya siten sjösätts.
Men jag kan inte nog understryka att jag tycker att det ska finnas någon form av indikator på en medlems erfarenhet/trovärdighet. Jag lade ett förslag en gång i tiden på att man skulle ha uppnått ett minimum av inlägg innan man fick lov att annonsera i köp/sälj. Jag har inga problem att köpa en dator obesedd av Nisse med 10 000 inlägg här, medan Lasse med 1 inlägg får se sig om efter en annan köpare.

En liten fråga från en Mac novis som jag har svårt att förstå?

Varför skulle Nisses begagnade dator vara ett bättre köp en Lasses ??

[QUOTE="memnon;2110864"]En liten fråga från en Mac novis som jag har svårt att förstå?

Varför skulle Nisses begagnade dator vara ett bättre köp en Lasses ??[/QUOTE

Det finns ingen absolut sanning att alla bilar som Hederlige Harry säljer skulle vara sämre än de som Auktoriserade Märkeshandlaren AB säljer. Ändå väljer jag att handla av den senare. För jag uppfattar, helt subjektivt, den senare som mer etablerad och uppfattar därmed risken att bli blåst som lägre.

För att jag ska köpa något av någon så ställer jag 2 krav.

1. Varan ska uppfylla mina krav.
2. Säljaren ska uppfylla mina krav.

Det spelar sålunda alls ingen roll om Nisses dator är hur bra som helst, om jag inte litar på Nisse.

  • Medlem
  • 2012-10-08 08:53

Vad sägs om att ha två fora; ett för dem som kan och framförallt vet allt och ett för oss andra?

Bevaka tråden