Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis ritprogram

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-10-08 23:43

Hej,

jag undrar om någon känner till något enkelt, gratis ritprogram. Ska bara rita en layout över av en byggnad, men inte så jätte detaljerat utan mer skiss. Måste kunna rita i skala och med rätt mått.

Några förslag?

Tack på förhand
/M

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-08 23:59

Inkscape. Draw Freely.

DrawBerry

Trimble SketchUp

Sjäv har jag Inscape installerat på alla mina macar och det funkar utmärkt för vardagliga och enkla bestyr.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-10-11 08:45

PJW, hur får du texten i Inkscape att bli "stor" När jag vill beskriva saker i ritningen så blir min text så liten att man knappt kan se den alls. Jag förmodar att det hänger ihop med storleken på min ritning. Ska jag lägga i texten på ett separat lager? Kan jag i så fall bestämma annat format på ett enda lager? Jätte tacksam för hjälp
/M

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-09 00:15

Tillägg: Home of LibreCAD, 2D-CAD

(För många år sedan fick jag en gratis studentversion av ArchiCad, men kom inte så långt i mina arkitektplaner så det där med Cad kan jag egentligen inte, men programet ovan tycks vara ett gratisprogram i genren. Dock finns det säkert medlemmar här som vet betydligt mer om dessa saker...om det skulle vara ett Cad-program du söker vill säga. Annars gäller mitt första svar.)

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-10-09 00:38

Svenskutvecklade Rita är annars ett trevligt alternativ: Download Rita for Mac - Paint program. MacUpdate.com

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-09 00:58
Ursprungligen av Jånte:

Svenskutvecklade Rita är annars ett trevligt alternativ: Download Rita for Mac - Paint program. MacUpdate.com

Jag testade Rita för många år sedan och har ett svagt minne att det var knepigt att spara i nåt vettigt format. Har jag fel? Det är väl dessutom shareware och inte gratis?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-10-09 14:46
Ursprungligen av PJW:

Jag testade Rita för många år sedan och har ett svagt minne att det var knepigt att spara i nåt vettigt format. Har jag fel? Det är väl dessutom shareware och inte gratis?

Går att spara som PNG, JPEG, TIFF och GIF. Stämmer däremot att det är shareware, betala gör man emellertid först efter att man känner att man testat färdigt:
"Rita is distributed as shareware. If you use it and like it, you should purchase it. Unlike a lot of other shareware, Rita is not time limited or crippled. You can try out all features at your own pace."

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-09 15:05
Ursprungligen av Jånte:

Går att spara som PNG, JPEG, TIFF och GIF. Stämmer däremot att det är shareware, betala gör man emellertid först efter att man känner att man testat färdigt:
"Rita is distributed as shareware. If you use it and like it, you should purchase it. Unlike a lot of other shareware, Rita is not time limited or crippled. You can try out all features at your own pace."

Hm, det låter ju bra. Måste ladda hem nån kväll och testa igen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-10-09 10:03

Tack så mycket för alla förslag.
Jag laddade ner en provversion av TurboCAD 2D, men kännde direkt att det skulle vara för komplicerat att lära sig allt, så jag följde ditt råd PJW och laddade ner Inkscape och har redan kommit en bit på vägen med min ritning

Ciao
/M

Men har Rita öht uppdaterats sen typ 2005?

Är det vektorgrafik eller pixelgrafik vi talar om?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-10-11 08:38

Vektorgrafik

1
Bevaka tråden