Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tror inte att det är chippet som är problemet utan att få till all övrig utrustning så att inte de olika frekvenserna ställer till. Radioegenskaper är inte helt enkla att optimera

samsung släpper två olika hårdvaror i sverige för att kunna stödja alla band och jag tror inte att de valde den lösningen för att det var kul.

1800 MHz var/är upptaget av GSM, vilket förklarar varför det bandet inte användes direkt.

Det som PTS har gjort är att tillåta att det bandet även får användas för LTE men operatörerna får inte överge GSM utan får bara använda en del av sitt frekvensband för LTE

800 är bra eftersom radioegenskaperna ger bra uttäckning

Det som är intressant med Apples modeller är att verizonmodellen klarar fler LTE frekvensband än de andra två. Det känns lite konstigt och jag undrar varför. Det borde inte bero på radioegenskaperna eftersom den modellen också klarar GSM

https://twitter.com/AlexCoolast/status/274296933839953920

Sitter på jobbet nu och försökte chatta Tele2 för att få mer info, men det var helt omöjligt för tjejen på chatten att ta reda på mer eftersom hon inte kände till något om det. Jag måste tydligen ringa vilket jag inte har tid med. Någon annan som är nyfiken och kan avsätta tiden och sedan meddela oss andra?

Edit: Nu har de skrivit lite mer info på Twitter.

Senast redigerat 2012-12-19 14:45
Ursprungligen av Scarecrow:

https://twitter.com/AlexCoolast/status/274296933839953920

Sitter på jobbet nu och försökte chatta Tele2 för att få mer info, men det var helt omöjligt för tjejen på chatten att ta reda på mer eftersom hon inte kände till något om det. Jag måste tydligen ringa vilket jag inte har tid med. Någon annan som är nyfiken och kan avsätta tiden och sedan meddela oss andra?

Edit: Nu har de skrivit lite mer info på Twitter.

Undrar hur det där går till egentligen. Net4Mobility har ingen licens för 1800 MHz. I så fall måste Tele2 ha byggt 1800-nätet själva. Sedan lär det inte vara "klart överallt" utan möjligen i vissa större tätorter. Större än så lär täckningen inte bli heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-20 22:38
Ursprungligen av Massabrassan:

Undrar hur det där går till egentligen. Net4Mobility har ingen licens för 1800 MHz. I så fall måste Tele2 ha byggt 1800-nätet själva. Sedan lär det inte vara "klart överallt" utan möjligen i vissa större tätorter. Större än så lär täckningen inte bli heller.

Och detta vet du hur?
Din trovärdighet är inte direkt på topp efter uttalande som "Jag är övertygad om att operatörerna kommer att börja köra LTE 1800 så småningom men det blir inte 2013 och förmodligen inte 2014 heller."

Ursprungligen av zappee:

Och detta vet du hur?
...

Vilka operatörer som har licenser är offentligt så det är inte så svårt att kontrollera.

Att sedan Massabrassan skriver "sedan så lär det inte vara 'klart överallt' utan möjligen i vissa större tätorter" är inte eller något direkt kontroversiellt uttalande. Så brukar det nåmligen fungera, så har det fungerat i alla nätverksutbyggnader hitills.

När det gäller uttalandet om när LTE 1800 kommer igång så är det iofs inte lika enkelt. Jag tror nog att de kommer att komma igång under 2013 men det kräver en del frekvensplanering och liknande för att inte göra bort sig.

Bara för att (tror jag) att Massabrassan var ute och cyklade med uttalande om 2013/2014 betyder inte att hen är ute och cyklar i den andra frågan

Ursprungligen av zappee:

Och detta vet du hur?
Din trovärdighet är inte direkt på topp efter uttalande som "Jag är övertygad om att operatörerna kommer att börja köra LTE 1800 så småningom men det blir inte 2013 och förmodligen inte 2014 heller."

Som sagt så är det offentligt vilka som har licenser. Det är bara att kolla på PTS hemsida.

Jag tror fortfarande inte att LTE 1800 kommer att komma igång 2013/2014. Den som skriver på twitter för Tele2 är minst sagt bortkommen.

"Vi har fått ett startdatum att vi börjar lägga om till 1800-frekvensbandet natten mellan 15:e och 16:e december. Ha en bra dag!"
"Hej, 1800 MHz-bandet för 4G startades upp igår. Det var klart ca 06.00 på morgonen. Skicka gärna ditt telenr via DM."

Det är helt omöjligt. Operatörerna får inte köra något annat än GSM på 1800-bandet före årsskiftet så om detta stämmer har de gjort sig skyldiga till licensbrott och olovlig radiosändning. Känns föga troligt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-12-21 13:14
Ursprungligen av Massabrassan:

"Vi har fått ett startdatum att vi börjar lägga om till 1800-frekvensbandet natten mellan 15:e och 16:e december. Ha en bra dag!"
"Hej, 1800 MHz-bandet för 4G startades upp igår. Det var klart ca 06.00 på morgonen. Skicka gärna ditt telenr via DM."

Det är helt omöjligt. Operatörerna får inte köra något annat än GSM på 1800-bandet före årsskiftet så om detta stämmer har de gjort sig skyldiga till licensbrott och olovlig radiosändning. Känns föga troligt.

http://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Auktioner/Ansokan-tillstand-1800-MHz-bandet/

Frekvensomläggning sker den 15-16 december

2012-12-05

Tillståndshavarna i 1800 MHz-bandet kommer att genomföra en omläggningen av sina frekvenser natten mellan den 15 och 16 december. Detta kan orsaka korta avbrott i teletrafiken.

Kontakta respektive operatör för mer information.

TeliaSonera Mobile Networks AB

Tele2 Sverige AB

Telenor Sverige AB

Jag tror inte att det är inte samma sak som att de får börja köra LTE direkt men man har flyttat om frekvensblock mellan operatörerna.

Lite längre ner i samma länk så ser vi också att

Citat:

Auktionen genomfördes i två steg och avslutades efter 5 dagar. Bandet består av 2x70 MHz uppdelat på 14 frekvensblock. Efter auktionen har Net4 Mobility och Telia Sonera 2x35 MHz vardera.

Så Net4Mobility har en licens för 1800.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att det är inte samma sak som att de får börja köra LTE direkt men man har flyttat om frekvensblock mellan operatörerna.

Lite längre ner i samma länk så ser vi också att

Så Net4Mobility har en licens för 1800.

Ja Net4Mobility har köpt en 1800-licens, men den börjar inte gälla förrän efter nyår. Just nu har Telenor och Tele2 varsin som är icke teknikneutral. Ingen får köra LTE på 1800-bandet just nu.

Därför är det helt omöjligt det som Tele2 skriver på twitter. Han/Hon som skriver där är helt bortkommen. Frekvensblocken har förmodligen lagts om så att Telia och Net4Mobility har varsitt större sammanhängande block, men det är en annan sak.

LTE 1800 har inte startats upp och jag tror som sagt att det kommer att dröja innan så sker. Net4Mobility har frekvenser på 800-bandet som de inte ens använt än och som ger mycket bättre täckning än 1800. Dessutom har de redan stora block på 2600-bandet som inte är maximalt utnyttjade på långa vägar. Att sätta igång och bygga 1800 förefaller rent vansinne och därför tror jag inte att det kommer att ske på flera år. När det sedan sker så är det endast i storstadsregioner där 2600, 900 och 800-banden tillsammans inte räcker till.

Iphone är viktig för operatörerna, men inte så viktig att den motiverar ett eget nät. Särskilt inte som efterföljaren med bättre frekvensstöd sannolikt lurar runt hörnet.

Jag kan givetvis ha fel, men så tror jag att det ligger till.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-22 23:27
Ursprungligen av Massabrassan:

Ja Net4Mobility har köpt en 1800-licens, men den börjar inte gälla förrän efter nyår. Just nu har Telenor och Tele2 varsin som är icke teknikneutral. Ingen får köra LTE på 1800-bandet just nu.

Därför är det helt omöjligt det som Tele2 skriver på twitter. Han/Hon som skriver där är helt bortkommen. Frekvensblocken har förmodligen lagts om så att Telia och Net4Mobility har varsitt större sammanhängande block, men det är en annan sak.

LTE 1800 har inte startats upp och jag tror som sagt att det kommer att dröja innan så sker. Net4Mobility har frekvenser på 800-bandet som de inte ens använt än och som ger mycket bättre täckning än 1800. Dessutom har de redan stora block på 2600-bandet som inte är maximalt utnyttjade på långa vägar. Att sätta igång och bygga 1800 förefaller rent vansinne och därför tror jag inte att det kommer att ske på flera år. När det sedan sker så är det endast i storstadsregioner där 2600, 900 och 800-banden tillsammans inte räcker till.

Iphone är viktig för operatörerna, men inte så viktig att den motiverar ett eget nät. Särskilt inte som efterföljaren med bättre frekvensstöd sannolikt lurar runt hörnet.

Jag kan givetvis ha fel, men så tror jag att det ligger till.

Vad har du som stödjer din teori om 1800-bandet?
Det börjar bli lite löjligt när du har fel gång på gång.

Ursprungligen av zappee:

Vad har du som stödjer din teori om 1800-bandet?
Det börjar bli lite löjligt när du har fel gång på gång.

Vadå gång på gång? Vad har jag skrivit som inte har stämt?

Det som stödjer min teori är just det jag skrivit d.v.s att 1800-bandet är uselt för yttäckning. För kapacitet i tätorter finns redan 2600-bandet med ännu mer frekvensutrymme än 1800 och det är inte på långa vägar maximalt utnyttjat. Det finns ingen anledning för operatörerna att öppna ännu ett "tätortsband" när det som finns inte är maximalt utnyttjat. Då är det bättre att lägga pengarna på utbyggnad på 800/900-banden för att förbättra yttäckningen.

Även om man så bestämde sig för att sätta fart med 1800-utbyggnad så skulle det ta så lång tid att nästa Iphone med vettigt frekvensstöd redan hunnit börja säljas innan man uppnått någon vettig täckning. Därför tror jag inte att det kommer att ske.

Jag tror mer att det är en fråga om att övertolka vad som skrevs. Jag ser bara att personen på twitter skrev att de har fått tillgång till frekvensbandet. Stod det verkligen något om att de redan sänder LTE på bandet. Det stod bara "startat upp" och det kan mycket väl vara som så att de ser frekvensomläggningen som uppstart.

Jag tycker att det är ganska hårt att skriva att personen i fråga är "helt bortkommen". Livet är ofta lite mer grått än så svart och vitt som vi ofta vill göra gällande.

När det gäller dina resonemang kring LTE 1800 så låter de inte alls osannolika.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror mer att det är en fråga om att övertolka vad som skrevs. Jag ser bara att personen på twitter skrev att de har fått tillgång till frekvensbandet. Stod det verkligen något om att de redan sänder LTE på bandet. Det stod bara "startat upp" och det kan mycket väl vara som så att de ser frekvensomläggningen som uppstart.

Jag tycker att det är ganska hårt att skriva att personen i fråga är "helt bortkommen". Livet är ofta lite mer grått än så svart och vitt som vi ofta vill göra gällande.

När det gäller dina resonemang kring LTE 1800 så låter de inte alls osannolika.

"Hej, 1800 MHz-bandet för 4G startades upp igår. Det var klart ca 06.00 på morgonen. Skicka gärna ditt telenr via DM."

En person som skrivit sak som är så uppenbart felaktig skulle jag ta med en nypa salt faktiskt.

Visst kan de säkert återanvända viss utrustning från GSM 1800, men det är fortfarande enormt kostsamt med nätutnyggnad. Jag kan inte se varför man skulle göra det när 2600-bandet erbjuder mer frekvensutrymme som inte på långa vägar är utnyttjat maximalt och 800/900-banden erbjuder helt överlägsen täckning (Net4Mobility har inte ens börjat bygga på 800-bandet än).

Iphone är självklart viktig, men inte så viktig att den ensam motiverar dessa enorma investeringar. Särskilt inte som efterföljaren med bättre frekvensstöd med all sannolikhet lurar runt hörnet.

Ursprungligen av Massabrassan:

"Hej, 1800 MHz-bandet för 4G startades upp igår. Det var klart ca 06.00 på morgonen. Skicka gärna ditt telenr via DM."

En person som skrivit sak som är så uppenbart felaktig skulle jag ta med en nypa salt faktiskt.

Visst kan de säkert återanvända viss utrustning från GSM 1800, men det är fortfarande enormt kostsamt med nätutnyggnad. Jag kan inte se varför man skulle göra det när 2600-bandet erbjuder mer frekvensutrymme som inte på långa vägar är utnyttjat maximalt och 800/900-banden erbjuder helt överlägsen täckning (Net4Mobility har inte ens börjat bygga på 800-bandet än).

Iphone är självklart viktig, men inte så viktig att den ensam motiverar dessa enorma investeringar. Särskilt inte som efterföljaren med bättre frekvensstöd med all sannolikhet lurar runt hörnet.

Nu var det väl Tele2 som skrev så. Men det är säkerligen fel däremot förstår jag att dom vill kunna växla alla abonnenter som köpt iPhone 5 till 1800MHz-bandet då både dom och Telia är extremt överbelastade. Än så länge säljer ju inte Nokia eller Samsung i närheten av iPhone 5 så det kan vara en logisk förklaring till att dom vill växla ut 3G-trafiken på 1800MHz till 4G/LTE.

Helt orimligt känns det inte.

Jag kan säga såhär. Det finns inte en länk eller RBS i Sverige som stöder LTE 1800.... än....

Ingen i det offentliga mobilnätet nej. Men jag tror nog att det finns några RBS:er som stödjer LTE 1800 utspridda i Ericssons labb:)

Det blir intressant att se hur snabbt som 1800 kommer att spridas. Jag tror nämligen inte att utrullning av utrustning behöver bli så stort problem för de operatörer som redan kör GSM 1800. Det betyder att siter, antenner och 1800 utrustning redan finns på plats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-22 14:00
Ursprungligen av BlackSmp:

Ingen i det offentliga mobilnätet nej. Men jag tror nog att det finns några RBS:er som stödjer LTE 1800 utspridda i Ericssons labb:)

Det blir intressant att se hur snabbt som 1800 kommer att spridas. Jag tror nämligen inte att utrullning av utrustning behöver bli så stort problem för de operatörer som redan kör GSM 1800. Det betyder att siter, antenner och 1800 utrustning redan finns på plats.

Hoppas det stämmer och att dom kan lansera LTE ASAP för jag är trött på att 3G nätet är så jävla kasst rent hastighetsmässigt. Inte för att jag behöver 60-80 mbit/s för att ladda ner något men vill kunna surfa snabbar i allmänhet med min iPhone 5

Ursprungligen av crayzee:

Hoppas det stämmer och att dom kan lansera LTE ASAP för jag är trött på att 3G nätet är så jävla kasst rent hastighetsmässigt. Inte för att jag behöver 60-80 mbit/s för att ladda ner något men vill kunna surfa snabbar i allmänhet med min iPhone 5

Du har inte täckning för 32?

Ursprungligen av crayzee:

Hoppas det stämmer och att dom kan lansera LTE ASAP för jag är trött på att 3G nätet är så jävla kasst rent hastighetsmässigt. Inte för att jag behöver 60-80 mbit/s för att ladda ner något men vill kunna surfa snabbar i allmänhet med min iPhone 5

Observera bara att jag uttalar mig inte om vad jag tror kommer att hända. Jag talar bara vad jag tror och i viss mån också vet om de infrastrukturlösningar som Ericsson, Huawei, Siemens och andra nätleverantörer kan leverera. Det är den enkla delen av problemet, men det hela hänger på vad operatörerna har tänkt sig göra. Och det har jag ingen som helst aning om.

Ursprungligen av crayzee:

Hoppas det stämmer och att dom kan lansera LTE ASAP för jag är trött på att 3G nätet är så jävla kasst rent hastighetsmässigt. Inte för att jag behöver 60-80 mbit/s för att ladda ner något men vill kunna surfa snabbar i allmänhet med min iPhone 5

Vad ligger du på för hastighet?

Jag brukar ha runt 20 mbps ner 4-5mbps upp och responstid på ca 30-70ms.

Jag menade faktiskt inte att "återanvända" utan att utrustningen kan användas såväl för GSM som för LTE samtidigt. Leverantörer erbjuder olika lösningar där man kan köra LTE och GSM samtidigt och på samma frekvensband med delad hårdvara (man kan givetvis köra WCDMA/GSM eller WCDMA/LTE på samma sätt om de använder sig av samma frekvensband)

Fördelen med det scenariot är att det mesta finns på plats och det minskar kostnaden för utbyggnaden radikalt. Jag tror inte att det kostar så mycket att utöka med LTE stöd för 1800.

Om de redan har en site med LTE stöd för 2600 och GSM stöd för 1800 så finns all hårdvara som behövs redan på plats för att introducera LTE stöd för 1800. De behöver ingen ny hårdvara och minskar investeringsbehovet dramatiskt. På rätt site så är den enda hårdvaruinvesteringen som behövs ett par meter fiberoptiskt kabel för att expandera till LTE 1800.

Senast redigerat 2012-12-23 08:04

Vilken 3G (UMTS) trafik på 1800 MHz? I Sverge så kör man bara GSM på 1800 MHz så vitt som jag vet.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vilken 3G (UMTS) trafik på 1800 MHz? I Sverge så kör man bara GSM på 1800 MHz så vitt som jag vet.

Net4Mobility och Telia har blivit tilldelade licenser för 3G i 1800MHz-bandet. Sedan om dom kör det på den frekvensen är jag inte rätt person att svara på.

Ursprungligen av grenhall:

Net4Mobility och Telia har blivit tilldelade licenser för 3G i 1800MHz-bandet. Sedan om dom kör det på den frekvensen är jag inte rätt person att svara på.

Så vitt som jag förstår så har de ingen tillstånd för 3G-UMTS på 1800 MHz idag. Är det inte som hela diskussionen utgick ifrån? De tillstånd gäller från 130101. Idag är måste man sända GSM på 1800-bandet. Det är det som ändras från 1/1-2013 och som denna diskussion hänger upp sig på.

Om jag är totalt ute och cyklar här så får någon gärna rätta mig och peka på bra länkar. Att tränga in i 3GPP dokumenten är jag inte man till under julhelgen

FInns det ens mobiler som klarar WCMDA (3G) på 1800-bandet? Jag kan vara ute på tunn is här men jag inget minne att jag sett WCDMA stöd för 1800-bandet på någon telefon

PTS - Blocktillstånd

1800 MHz-bandet

Tilldelat

T.o.m. 121231:
1806,9-1809,9/1711,9-1714,9: Spring Mobil (Tele2)
1810,1-1813,1/1715,1-1718,1: Tele2
1813,3-1816,3/17183,3-1721,3: Telenor
1816,5-1819,5/1721,5-1724,5: Telia
1819,5-1834,9/1724,5-1739,9: Telia
1835,1-1853,1/1740,1-1758,1: Tele2
1853,3-1857,9/1758,3-1762,9: Telia
1862,5-1877,9/1767,5-1782,9: Telenor

Fr.o.m. 130101:
1805-1840/1710-1745 Telia
1840-1875/1745-1780 Net4Mobility (Telenor och Tele2 gemensamt)

Senast redigerat 2012-12-22 20:56
Ursprungligen av BlackSmp:

Så vitt som jag förstår så har de ingen tillstånd för 3G-UMTS på 1800 MHz idag. Är det inte som hela diskussionen utgick ifrån? De tillstånd gäller från 130101. Idag är måste man sända GSM på 1800-bandet. Det är det som ändras från 1/1-2013 och som denna diskussion hänger upp sig på.

Om jag är totalt ute och cyklar här så får någon gärna rätta mig och peka på bra länkar. Att tränga in i 3GPP dokumenten är jag inte man till under julhelgen

FInns det ens mobiler som klarar WCMDA (3G) på 1800-bandet? Jag kan vara ute på tunn is här men jag inget minne att jag sett WCDMA stöd för 1800-bandet på någon telefon

PTS - Blocktillstånd

1800 MHz-bandet

Tilldelat

T.o.m. 121231:
1806,9-1809,9/1711,9-1714,9: Spring Mobil (Tele2)
1810,1-1813,1/1715,1-1718,1: Tele2
1813,3-1816,3/17183,3-1721,3: Telenor
1816,5-1819,5/1721,5-1724,5: Telia
1819,5-1834,9/1724,5-1739,9: Telia
1835,1-1853,1/1740,1-1758,1: Tele2
1853,3-1857,9/1758,3-1762,9: Telia
1862,5-1877,9/1767,5-1782,9: Telenor

Fr.o.m. 130101:
1805-1840/1710-1745 Telia
1840-1875/1745-1780 Net4Mobility (Telenor och Tele2 gemensamt)

Jo jag ber om ursäkt läste lite slarvigt. Det är självklart från 130101. Kollade min källa igen. Skyller på julstress.

Vi kan spekulera hej vilt utan att komma till konsensus. De flesta av oss har väldigt dålig koll på vad som är på gång. Jag vet att det finns lösningar som gör det smidigare att bygga ut ett 1800 LTE band än 800/2600 men jag har inte koll på vad som händer bland operatörerna i Sverige vilket är den springande punkten

Jag är insatt och tycker hittils att BlackSmp och Massabrassan är de två användare som verkar förstå hur fan det här verkligen fungerar och ligger till. Även om det finns riktigt bra förutsättningar för att bygga ut 4G-nätet till 1800-bandet så är det långt ifrån gratis.

Kvällens tanke:
Hur många iphone-abonnamang måste man sälja för att täcka investeringarna i ett nytt band?

Ursprungligen av PeeMaN:

Kvällens tanke:
Hur många iphone-abonnamang måste man sälja för att täcka investeringarna i ett nytt band?

Viktigt att tänka på när man funderar över den saken är att investeringar skrivs av under mycket lång tid. Inom 6 månader kommer med all sannolikhet en ny Iphone med vettigt frekvensstöd för Europa. Då sitter man där med ett 1800-band som inte behövs, men har fortfarande merparten av kostnaderna kvar.

Jag tror därför att chansen är nära noll att operatörerna kommer att bygga LTE 1800 enbart för Iphone 5. Det kommer med all sannolikhet att byggas ut, men det blir om flera år när kapaciteten i 2600-bandet börjar tryta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-25 00:22

Jag tror att Telenor har något på gång vad gäller 4G 1800 MHz (och därmed troligen även Tele2). Kolla in deras täckningskarta.

Täckningskarta

Tidigare har de bara haft två olika hastigheter för 4G, 80 Mbit/s som borde motsvara 2600 MHz och 32 Mbit/s som borde motsvara 900 MHz. Nu har de lagt till 60 Mbit/s som jag tror motsvarar 1800 MHz. Om de har förberett sina täckningskartor för detta borde det komma inom kort. Vad tror ni?

Bevaka tråden