Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu testar mobiloperatörerna lte i Sverige

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

om jag inte förstår det fel så är det ju alltså helt oväsentligt vilken operatör apple "rullar ut" LTE till då ingen operatör säger sig erbjuda LTE till iphone 5 än och om man ska tolka deras svar ganska fritt så verkar det som att det kommer dröja innan de erbjuder LTE till kunder också..

lite synd att man sitter med telia nu då, de verkar ju ha minst sagt ganska trist inställning till iphone 5 med LTE enligt vad rundbom sa.

Senast redigerat 2013-01-24 17:53

Jävla aftonbladet-rubrik. LTE har varit igång i Sverige sen länge.

Jag hänger inte riktigt med: "Sedan tidigare har Telia, Tele2 och Telenor skaffat licenser för 1800 megahertz-bandet, medan Tre har valt att satsa vidare på 2100 megahertz-bandet."

I nästa andetag frågar man just Tres presschef och han säger att "det är enkelt att stödja lte i Iphone 5".

Ursprungligen av cmlewan:

Jag hänger inte riktigt med: "Sedan tidigare har Telia, Tele2 och Telenor skaffat licenser för 1800 megahertz-bandet, medan Tre har valt att satsa vidare på 2100 megahertz-bandet."

I nästa andetag frågar man just Tres presschef och han säger att "det är enkelt att stödja lte i Iphone 5".

Det står även:

"- Vi tror att i alla fall radiodelen på Iphone 5 stödjer existerande europeiska lte-frekvenser och vi har sett tidigare att Apple ändrat hårdvara under pågånde modellprogram på sina mobiltelefoner, säger Erik Hörnfeldt."

Detta tolkar jag som att 3 tror/vet att iPhone 5 har stöd för deras LTE-frekvens(er?) rent hårdvarumässigt.

Ursprungligen av cmlewan:

Jag hänger inte riktigt med: "Sedan tidigare har Telia, Tele2 och Telenor skaffat licenser för 1800 megahertz-bandet, medan Tre har valt att satsa vidare på 2100 megahertz-bandet."

I nästa andetag frågar man just Tres presschef och han säger att "det är enkelt att stödja lte i Iphone 5".

Tre och andra operatörer har idag en teknikneutral licens för 2100MHz-bandet, som i dagsläget används för 3G. Om Tre väljer att erbjuda LTE över 2100Mhz så fungerar det med Iphone, åtminstone om Apple godkänner det, dvs.

Tills vidare erbjuder Tre LTE över 2600MHz vilket är en frekvens som Iphone 5 inte stödjer vad vi känner till.

2600Mhz är också frekvensen som Tele2, Telia, Telenor och Tre använder för att erbjuda "4G", en variant av LTE som dock inte uppfyller LTE-standarden till fullo.

Jag tror på Telia när det gäller vem. Verkar som om dom haft en "viss" förkärlek för varandra. Detta gäller av någon anledning inte iPad som Telia inte säljer ? Talar kanske lite emot min gissning.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-24 20:22

Jag hörde bara Cook räkna upp Danmark, Finland, Italien, Schweiz och Filippinerna, men jag hoppas så klart att artikelförfattaren har rätt om Sverige.

Ursprungligen av tony:

Jag hörde bara Cook räkna upp Danmark, Finland, Italien, Schweiz och Filippinerna, men jag hoppas så klart att artikelförfattaren har rätt även om Sverige.

Enligt Liveblog: Apple’s Q1 2013 earnings results conference call | 9to5Mac :

"Cook: Today we have 24 carriers that provide LTE support for iPhone 5. Next week, we’re adding 36 more carriers for LTE support. These carriers will be in countries currently not supporting LTE. Italy, Sweden, Denmark, Philippines… over 300 million subscribers."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-24 20:31
Ursprungligen av Joacim Melin:

Enligt Liveblog: Apple’s Q1 2013 earnings results conference call | 9to5Mac :

"Cook: Today we have 24 carriers that provide LTE support for iPhone 5. Next week, we’re adding 36 more carriers for LTE support. These carriers will be in countries currently not supporting LTE. Italy, Sweden, Denmark, Philippines… over 300 million subscribers."

Lyssna på http://www.apple.com/quicktime/qtv/earningsq113 så hör du att han säger Switzerland.

Ursprungligen av tony:

Lyssna på http://www.apple.com/quicktime/qtv/earningsq113 så hör du att han säger Switzerland.

Det stämmer. Bra spanat, och givetvis lite trist för oss svenska användare.

Jag hoppas att Apple tar sitt förnuft tillfånga och gör en europeisk version av Iphone 5 illa kvickt. 800/1800/2600 MHz är standard i hela Europa.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-26 15:52

Och vi som reser och jobbar mycket utomlands? Jag skulle vilja ha en som täcker "allt"....

När det gäller LTE så är det ett problem. Fast med tanke på dagens roamingavgifter för mobiltdata så är det inte LTE täckningen det första som jag skulle bekymra mig över.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-26 16:32

Nej, det blir lokala SIMkort.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-01-28 18:25

?Simkort är dessutom väldigt bra för telefonen om den tappas på djupt vatten

Senast redigerat 2013-03-02 02:49
1
Bevaka tråden