Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saknar dagens inlägg

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-09 08:29

Sedan ombyggnaden av 99mac har dagens inlägg(eller vad det hette) försvunnit. Jag tycker det är en klar försämring. Det var mitt sätt att läsa forumet. Nu tycker jag det är svårt att hitta ett enkelt, snabbt och passande sätt att få en överblick.

Jag gick ofta in ett par ggr per dag och använde då den funktionen. Nu hittar jag inget enkelt sätt att snabbt och överskådligt lösa aktuella trådar.

(några dagar efter ombyggnaden så jag en tråd med feedback, den hittar jag inte nu. Där fanns det samma åsikter som jag har.)

Edit: Självklart så upptäcker jag knappen "Nya inlägg" så fort jag skrivit detta. Är det samma som den tidigare dagen inlägg? Och är den knappen tillagd efter ombyggnaden?

Bra fråga... jag har också saknat "dagens inlägg"

@xms67, @BlackSmp: Dagens inlägg motsvararas närmast av det som nu heter "Nya inlägg" i forumets undermeny. Timmarna efter lansering kallades den för "Aktiva", men vi bytte namn på den för att göra omställningen lättare. Sidan innehåller en kronologiskt ordnad lista över aktiva diskussioner, innehållet är ungefär detsamma som i den gamla inläggslistan. Skillnaden är att lästa ämnen inte tas bort utan istället indikeras med statusikonen (stängt kuvert = inga nya inlägg) och rubriken (fet stil = nya inlägg, precis som tidigare).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-19 21:16

Jag har inget emot den luftiga designen på nya 99mac. Däremot kan jag inte läsa trådarna längre. Det känns för rörigt och jag vet inte vilka trådar där jag är aktiv som har kommenterats. Blir bara att jag trycker på någon under profilbilden på måfå. Efter att ha gjort det 20 ggr tröttnar jag, och slutar helt enkelt att kolla.

Något annat störande är att man behöver klicka upp citerade svar. Och att man automatiskt inte hamnar på senast olästa när man klickar på en tråd.

Jag vill alltså två saker:

- att svar på mina aktiva trådar presenteras som tidigare, på en hel sida med bra överblick, och inte på en undermeny där man inte ser tydligt vad som är nytt och gammalt.

- att man ska se vad folk svarat på i klartext utan extra-klick och onödigt scrollande.

Så som det är nu är hela forumet i princip obrukbart för mig. Jag känner mig som en gammal gubbe som inte hänger med i svängarna längre.

Ursprungligen av ibish:

Jag har inget emot den luftiga designen på nya 99mac. Däremot kan jag inte läsa trådarna längre. Det känns för rörigt och jag vet inte vilka trådar där jag är aktiv som har kommenterats. Blir bara att jag trycker på någon under profilbilden på måfå. Efter att ha gjort det 20 ggr tröttnar jag, och slutar helt enkelt att kolla.

Något annat störande är att man behöver klicka upp citerade svar. Och att man automatiskt inte hamnar på senast olästa när man klickar på en tråd.

Jag vill alltså två saker:

Citat:

Att svar på mina aktiva trådar presenteras som tidigare, på en hel sida med bra överblick, och inte på en undermeny där man inte ser tydligt vad som är nytt och gammalt.

Aktiva diskussioner / trådar finns på den här sidan:
http://www.99mac.se/forum/aktiva

Du kan nå den via alternativet "Nya inlägg" i den svarta undermenyn när du är i forumet.

Om en tråd har olästa inlägg så har statusikonen ett öppet kuvert, och dess rubrik är i fet stil. Klickar man på ikonen kommer man till det första olästa inlägget, klickar man på rubriken kommer man till trådstarten och klickar man på namnet för den som senast svarade går man direkt till det inlägget. Statusikonen har alltså samma funktion som den blå pilen hade tidigare.

Citat:

Att man ska se vad folk svarat på i klartext utan extra-klick och onödigt scrollande.

Osäker på vad du syftar på, men om du menar händelserna i den blå menyn under ditt användarnamn så är dessa inte tänkta att lista aktiva trådar utan platser i forumet där något har hänt sedan senast du besökte sidan. Det kommer mestadels vara en blandning av citat / svar från andra till dig, svar i trådar du bevakar och inlägg du har skrivit som andra har tyckt om. För tillfället går det inte att se om dessa händelser är "lästa", men vi har en lösning på gång för det. Håll ut!

För att hitta alla trådar du har deltagit i kanske du finner det smidigare att använda listan över bevakade trådar, det finns en genväg till denna i den blå menyn under namnet, annars finns den här:
http://www.99mac.se/profil/forum/bevakningar

Om du har stängt av automatisk bevakning av trådar du deltar i så kan du fortfarande hitta en lista över alla dessa här:
http://www.99mac.se/profil/forum/mina-tradar

Navigationen kring dessa sidor är ovan, och den kan absolut förbättras framöver.

Citat:

Så som det är nu är hela forumet i princip obrukbart för mig. Jag känner mig som en gammal gubbe som inte hänger med i svängarna längre.

Så ska man inte behöva känna det. Är inte sidan tydlig nog så är det hos den felet ligger, inte hos användaren, men jag hoppas att jag har lyckats svara på några av frågorna och att vi kan förbättra resten efter hand.

Vi har lagt till en funktion för att välja enbart olästa trådar på sidan för nya inlägg nu.

1
Bevaka tråden