Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hello World – en introduktion till programmering för Iphone

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har du gått och funderat på att göra en egen app för Iphone? Det har aldrig varit lättare eller billigare att bli programutvecklare, men det kräver fortfarande uthållighet och idogt arbete. I en serie artiklar visar 99mac hur du kommer igång.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-10 11:19

Bra första intryck! Ska bli kul att följa.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-10 11:56

I listan som visar de olika delarna i XCode finns det 7 saker, men i listan beskrivs bara 6. Och i den sjätte står det "längst ner till höger", men 6an ligger längst upp till höger.
Kul artikelserie

  • Medlem
  • Falun
  • 2013-03-10 15:42

Stor eloge till främjandet av programmering. Däremot måste jag säga att objective-c är i särklass det fulaste "populära" språken som finns. Syntaxen är minst sagt bedrövlig. Det finns räddning i form av Unity-motorn eller andra tredjepartsutvecklingskit. Bland annat programmering i Javascript. Det kan vara en mycket enklare övergång och början till programmering.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-10 16:18
Ursprungligen av Leedow:

Stor eloge till främjandet av programmering. Däremot måste jag säga att objective-c är i särklass det fulaste "populära" språken som finns. Syntaxen är minst sagt bedrövlig. Det finns räddning i form av Unity-motorn eller andra tredjepartsutvecklingskit. Bland annat programmering i Javascript. Det kan vara en mycket enklare övergång och början till programmering.

Smaken är som baken. Jag tycker syntaxen är vacker då den skiljer på meddelanden och fält

Ursprungligen av kenjon:

I listan som visar de olika delarna i XCode finns det 7 saker, men i listan beskrivs bara 6. Och i den sjätte står det "längst ner till höger", men 6an ligger längst upp till höger.
Kul artikelserie

Det var en punkt som hade hamnat fel i redigeringen. Det är fixat nu.

Ska bli spännande att följa denna serie... särskilt när den kommer till Provisioning och detta med att signa sin kod.

  • Medlem
  • Falun
  • 2013-03-11 14:46
Ursprungligen av rhesus:

Smaken är som baken. Jag tycker syntaxen är vacker då den skiljer på meddelanden och fält

Ja, självklart smaken som baken.
Jämför man syntaxen med övriga populära språk så är det en enorm skillnad. Läsbarheten har inte bara med vana att göra utan även hur mycket extra overhead som behövs skrivas. Visst kan det vara en subjektiv åsikt om det är önskvärt/trevligt/vackert eller inte. Rent objektivt så är det mer overhead av speciella tecken som parenteser och hakparenteser för att använda och påverka objekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-12 19:01
Ursprungligen av Leedow:

Ja, självklart smaken som baken.
Jämför man syntaxen med övriga populära språk så är det en enorm skillnad. Läsbarheten har inte bara med vana att göra utan även hur mycket extra overhead som behövs skrivas. Visst kan det vara en subjektiv åsikt om det är önskvärt/trevligt/vackert eller inte. Rent objektivt så är det mer overhead av speciella tecken som parenteser och hakparenteser för att använda och påverka objekt.

Äntligen en intressant diskussion på 99

Visst skiljer det sig. Är man van vid java eller C# ser det ju ut som totalt gibberish första gången man ser obj c-kod. Angående overhead av tecken så är det dock bara hakparentesen som tillkommer och i mina ögon tillför den även något

I senaste av snittet av Accicdental Tech Podcast pratar de om Obj-C, jag skrattade gott när de pratar om metod-namnen i Obj-C.

1
Bevaka tråden