Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min Mac Mini mid 2011 har börjat bli riktigt het (78)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en mac Mini Mid 2011 som senaste veckan börjat bli väldigt het ibland, uppåt 80 grader ibland och fläktarna blåser på som en jetmotor.
Börjar den sjunga på sista versen, eller är det normalt? Jag märker att den reagerar så när jag har flera program igång som ljudinspelning, Spotify och kör videos på Youtube. Är ett recept att sätta in ännu mer RAM? Idag har jag 8 RAM
Tacksam för svar

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-04-11 14:30

Jag tycker temperaturen låter helt normal, nu har jag ingen Mac Mini att jämföra med, men min MBP med C2D närmar sig ofta 90C vid belastning. Någon annan kanske kan göra en annan bedömning.

Tack Joakim! Well, den är ju VÄLDIGT varm på ett sätt som den inte har varit förut... Ska bli intressant och höra om någon annan har något intressant svar!
Hej!
Ola

Kolla om fläkten och kylflänsarna som fläkten blåser luft genom är igensatta med damm.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-04-11 16:09

Jag har mellanmodellen (2011) med AMD-grafik, den ligger för det mesta på 70-80 grader, eller mer om den är belastad med något.
Nån enstaka gång kan den vara nere på runt 65.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2013-04-19 20:13

Vill bara fylla på och säga att jag lider av samma problem, jag öppnade precis en ny tråd kring min tänkta lösning på problemet (om än drastisk): http://www.99mac.se/forum/t/303399-byta-till-icke-apple-chassi-for-mac-mini-mid-2011

Jag har dock läst en hel del kring problemet, det verkar inte vara helt ovanligt om vi säger så. En del lösningar som folk föreslagit är att applicera ny kylpasta då denna tydligen var halvdan från fabrik. Sedan har jag sett många skriva om att köra smcFanControl för att kontrollera fläkten så att den vid idle ligger några RPM högre så att den klarar lite tillfälliga toppar av belastning utan att behöva snurra igång ännu högre.

Personligen är jag dock sugen på en helt tyst maskin, har blivit bortskämd av exempelvis iPad och vill nu ha en helt ljudlös Mini också. Jag har letat eftermarknadsfix för problemet, men det är ganska udda och tafatta förslag folk kommer med, därav mitt val att börja kika på byte av chassi.

Senast redigerat 2013-04-19 21:07

Kanske detta kan hjälpa någon, http://www.99mac.se/forum/p/2149625

Något fel är det, fläktarna tror jag.

1
Bevaka tråden