Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla MS Office 2004 i ny iMac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan jag installera MS Office 2004 i den nya iMac som jag tänker köpa? Ser inga uppenbara fördelar med senare Officepaket.

Ursprungligen av goranlin:

Kan jag installera MS Office 2004 i den nya iMac som jag tänker köpa? Ser inga uppenbara fördelar med senare Officepaket.

Det kommer inte att fungera med Office 2004 på din nya Mac. Den versionen krävde något Apple kallade Rosetta, vilket var en funktion som gjorde att äldre applikationer som Office 2004, som var skrivet för PowerPC-plattformen, kunde köras på nyare Mac-datorer byggda på Intel-plattformen. Rosetta finns inte längre i OS X.

Ska du köra Office så är det 2011 som gäller. Annars kan du alltid titta på iWork från Apple som i mångt och mycket ersatt Office för många användare.

Ursprungligen av Joacim Melin:

...Annars kan du alltid titta på iWork från Apple som i mångt och mycket ersatt Office för många användare.

Eller någon av gratisvarianterna, t.ex LibreOffice eller OpenOffice.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eller någon av gratisvarianterna, t.ex LibreOffice eller OpenOffice.

De två duger säkert till enklare saker men jag skulle aldrig kunna arbeta i dem dagligen. Det är säkert en fråga om smak men Office 2011 och iWork har båda funktioner och egenskaper jag värdesätter och priset för båda paketen motiverar jag enkelt genom att få mitt jobb gjort utan problem.

Och sen lider ju 2004 och tidigare av ett obefintligt/värdelöst stöd för UTF-8, dvs vettig stöd för fler språk. Och 2008 blev jag aldrig vän med då det kändes ofärdigt och halvdant på alla sätt och vis. Återstår då bara 2011 som trots sina exter och brister får anses vara det minst dåliga alternativet...

Men Apple säger det går?

Ursprungligen av Joacim Melin:

Det kommer inte att fungera med Office 2004 på din nya Mac. Den versionen krävde något Apple kallade Rosetta, vilket var en funktion som gjorde att äldre applikationer som Office 2004, som var skrivet för PowerPC-plattformen, kunde köras på nyare Mac-datorer byggda på Intel-plattformen. Rosetta finns inte längre i OS X.

Ska du köra Office så är det 2011 som gäller. Annars kan du alltid titta på iWork från Apple som i mångt och mycket ersatt Office för många användare.

Jag ringer Apple Store och en man där säger att det går genom att ladda ner en kostnadsfri uppdatering??

Skillnader mellan LibreOffice och OpenOffice?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eller någon av gratisvarianterna, t.ex LibreOffice eller OpenOffice.

Vad är skillnaderna mellan LibreOffice och OpenOffice? Vill läsa en bra jämförelse, har du sett någon sådan?

Ursprungligen av goranlin:

Vad är skillnaderna mellan LibreOffice och OpenOffice?

Ingen aning. Har inte använt programmen. Jag nämnde de två bara för att visa att det finns alternativ till Microsoft Office och iWork.

Ursprungligen av goranlin:

Jag ringer Apple Store och en man där säger att det går genom att ladda ner en kostnadsfri uppdatering??

En kostnadsfri uppdatering till Office 2004, som skulle göra att den kan funka i Mountain Lion? Nej, det finns inte.

Eller menar du att det skulle finnas en kostnadsfri uppgradering från Office 2004 till Office 2011? Nej, det finns inte heller.

Senast redigerat 2013-04-11 16:46

Om man tittar på systemkraven för 11.6.6 som är den sista uppdateringen till Office 2004, så står där följande:

"System requirements...
Office 2004 is not compatible with Mac OS X 10.7 (Lion) or later versions of Mac OS."

Så glöm Office 2004. Det funkar inte. Köp Office 2011 i stället.

  • Medlem
  • 2013-04-11 20:43

OpenOffice och NeoOffice är gratis och duger gott om man inte har stora krav.

Ursprungligen av goranlin:

Vad är skillnaderna mellan LibreOffice och OpenOffice? Vill läsa en bra jämförelse, har du sett någon sådan?

Dessa två är likvärdiga, originalet är OpenOffice.org som LibreOffice använder koden från (även NeoOffice baseras på OpenOffice.org).

http://office-suites.venturebeat.com/compare/...

http://en.wikipedia.org/wiki/LibreOffice
"LibreOffice is a free and open source office suite, developed by The Document Foundation. It is descended from OpenOffice.org, from which it was forked in 2010."

1
Bevaka tråden