Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det går inte att hindra SnowLeopard från att sortera ikonerna

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

> Hej 99!
>
> Jag har på två datorer ett problem. Sedan jag uppgraderade från operativsystemet
> Leopard till Snow Leopard så sorteras mina ikoner i bokstavsordning kolumnvis t-
> ill vänster på skrivbordet. Detta är i högsta grad oönskat. Jag har varit med de-
> n ena datorn hos Apples servicecenter i Täby Centrum. En ung dam ställde då in d-
> en för att detta inte skulle hända igen, men det blev ingen ändring. Jag har tal-
> at med flera anställda och en del påstår sig inte ha hört talas om detta fel, so-
> m inte verkar vara hårdvaruberoende. Jag kan inte förstå varför jag inte kan få -
> hjälp att avhjälpa detta. I genomsnitt varannan gång jag startar datorn så för j-
> ag börja med att placera ut mina ikoner där jag vill ha dem. Jag tycker att det -
> är så jobbigt, så jag kommer att återgå till PC för mina framtida datorköp om ja-
> g inte får hjälp. Då kommer jag att använda Linux eller någon "fungerande" versi-
> on av Windows. Det känns trist att Apple sviker sina kunder, jag bytte till Appl-
> e för ungefär 7 år sedan.
> Hans-Hugo

Det finns inget sinistert tillägga som gör detta, vare sig avsiktligt fån Apples sida eller oavsiktligt. Det Du upplever är med andra ord inget som inte händer i andra operativsystem. Avskriv det på kontot "shit happens".

Vad är det för dator? Hur uppgraderade Du? Genom att skriva över Leopard med SL?

Det kan vara idé att ta vara på allt Du vill bevara, formatera om HD, göra en "clean install" av SL och sedan lägga tillbaka allt Du sparat undan.

@leonardo, detta är ett välkänt problem med framförallt SL verkar det som, utan någon uppenbar lösning, kolla Google.

Att det sker i andra operativsystem utan att man ber om det eller inte har kontroll över det eller inte skulle kunna fixa det om det var ett problem är ett rent påhitt.

Någon här på forumet kanske har varit med om det på Snow Leopard och har funnit en permanent lösning..

Hur jag uppgraderade

Ursprungligen av leonardo:

Det finns inget sinistert tillägga som gör detta, vare sig avsiktligt fån Apples sida eller oavsiktligt. Det Du upplever är med andra ord inget som inte händer i andra operativsystem. Avskriv det på kontot "shit happens".

Vad är det för dator? Hur uppgraderade Du? Genom att skriva över Leopard med SL?

Det kan vara idé att ta vara på allt Du vill bevara, formatera om HD, göra en "clean install" av SL och sedan lägga tillbaka allt Du sparat undan.

Jag uppgraderade genom att skriva över Leopard. Jag använder MacMini och MacBookPro 15", c:a 5 år gammal. Min bror har samma problem och han använder iMac 27"

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2013-04-13 11:19

Hej,

Har installerat 10.8.3 och alla ikoner ligger där jag vill (uppe till höger)
Låg så före och när väl när installationen, som tog sin lilla tid.... var klar!
Jag gissar utan att vara på ngt sätt tekniskt kunnig, tvärsom, min mjukvara är människan,
att du får titta på systeminställningar resp inställningar.
Ngn stans måste en lösning finnas.
Ring annars till proffsen på Mac som KAN ALLT!
Det är en av de bästa investeringar jag gjort att fritt kunna få hjälp mot en viss ersättningh inom ett par minuter.
077 11 99 519
När du kommer fram välj datorer alternativ 5.

Lycka till

Doc

Kul att du trivs med Apples misstag, nu vet jag att det finns åtminstone en användare som gillar/inte bryr sig om det. Jag upprepar att jag har varit på Apples anläggning i Täby Centrum och fått "hjälp" men allt förblev som tidigare. Av fyra stycken "experter" bedyrade en att han aldrig hade hört talas om problemet med ikonerna. Varför skulle jag ringa till Apple och betala för att troligen inte få någon hjälp?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-13 11:38

Blir du inte hjälpt ska du förstås inte betala.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-13 11:45

Telefonnumret går till Kullanders och de är väl bra men jag tror inte att de kan hjälpa dig.

Som sagt detta är ett känt fel - att Apple i Täby inte hört talas om det låter konstigt. Eller så är folket där för nya och känner inte 10.6. Felet kan inte lösas genom inställningar (om man redan har det på ”Ordna efter: Inget”) Min erfarenhet är att det kommer och går. Det kommer alltid om man stängt av datorn med ett inkopplat USB-minne eller USB-dongel för mobilt internet.

Några saker som ibland, inte alltid, hjälper

  • Logga in på ditt adminatratörskonto - växla sedan till ditt användarkonto
    (Behöver ha markerat ”Aktivera snabbt användarbyte” i inställningspanelen Konton)

  • Reparera skivbehörigheterna

Annars får man står ut ett tag - det brukar gå över. Fast det är frustrerande under tiden

Eller finns det någon som har något tips för att fixa det i terminalen?

Jag köpte en iMac 27¨för några år sen, den är helt ok att jobba med men från första dagen har jag haft samma problem. Jag har installerat om systemet, rensat datorn och installerat allt igen. Inget hjälper!
För 2 veckor sen hade jag en diskkrasch och lämnade in datorn, ny hårddisk med samma system installerat och samma problem.
Att det brukar gå över, knappast!

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2013-04-13 12:24

Vi kanske skriver om olika saker,

Ursprungligen av hans-hugo:

Kul att du trivs med Apples misstag, nu vet jag att det finns åtminstone en användare som gillar/inte bryr sig om det. Jag upprepar att jag har varit på Apples anläggning i Täby Centrum och fått "hjälp" men allt förblev som tidigare. Av fyra stycken "experter" bedyrade en att han aldrig hade hört talas om problemet med ikonerna. Varför skulle jag ringa till Apple och betala för att troligen inte få någon hjälp?

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2013-04-13 12:31

vi kanske skriver om olika saker

vad jag installerade i förrgår var ngt som hette OS Mountain Lion.
I stort har det fungerat som tidigare. Bara bank ID som fick uppdateras samt göra om email sidan till som den såg ut förut.
Däremot å kan jag bara backa eller föra fram genom att dra med TVÅ fingrar. Dessutom ändrade jag scroll riktningen i system inställningar.Kändes korkat att helt plötsligt börja scrolla åt 'fel' håll.
DET är det enda jag inte gillar med Mac, när de tycker de är smartare än användarna!

Vinden är fri!
Doc

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-13 12:33

Visst känns det fel med scrollningen i början, men efter några dagar känns det helt rätt. Och Apple låter dej ju välja, så de gör väl rätt, tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-13 13:41

Jag sökte lite på nätet.

Testa detta, det har funkat för en del:

Citat:

Delete the hidden .DS_Store file associated with your Desktop folder. Launch the Terminal.app (in /Applications/Utilities/), copy & paste the following command into the window that pops up, hit the return key, quit the Terminal.app, OPTION-click and hold the Dock's Finder icon, and select Relaunch:

*rm -f ~/Desktop/".DS_Store"*

Now, set the Desktop as desired, log out and back in, and the Desktop should be as it was as you last set it.

(hämtat ur diskussion på https://discussions.apple.com/thread/3039860?start=0&tstart=0

En annan lösning för dig kan kanske vara detta, ett gratisprogram:
http://www.macupdate.com/app/mac/19789/desktop-icon-manager

Hoppas du hittar en lösning på ditt problem.

Tråden handlar om Snow Leopard och sortering av ikoner, låt den handla om det.
Har ni andra frågor osv, starta gärna en ny tråd.

Mvh

Ursprungligen av keptang:

@leonardo, detta är ett välkänt problem med framförallt SL verkar det som, utan någon uppenbar lösning, kolla Google.

Att det sker i andra operativsystem utan att man ber om det eller inte har kontroll över det eller inte skulle kunna fixa det om det var ett problem är ett rent påhitt.

Någon här på forumet kanske har varit med om det på Snow Leopard och har funnit en permanent lösning..

Under hela den tid jag körde SL, upplevde jag ALDRIG detta fenomen. Ikonerna hamnade till höger och i den ordning jag ville ha dem. Naturligtvis kan detta avfärdas som "rent påhitt" - varav följer att jag måste ha konfabulerat kraftigt under en längre tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-13 16:01
Ursprungligen av leonardo:

Under hela den tid jag körde SL, upplevde jag ALDRIG detta fenomen. Ikonerna hamnade till höger och i den ordning jag ville ha dem. Naturligtvis kan detta avfärdas som "rent påhitt" - varav följer att jag måste ha konfabulerat kraftigt under en längre tid.

Att problemet är välkänt innebär inte att alla användare har haft det. Om du har haft tur eller vi andra otur beror väl på hur man ser det. Vi ifrågasätter inte din erfarenhet så var snäll och ifrågasätt inte vår.

Av alla de diskussioner jag har läst är det ingen som har kunnat peka på orsaken. Får se om lösningen att ta bort .DS_Store filen kan göra en mer permanent lösning än de jag har testat hittills.

Ursprungligen av leonardo:

Under hela den tid jag körde SL, upplevde jag ALDRIG detta fenomen. Ikonerna hamnade till höger och i den ordning jag ville ha dem. Naturligtvis kan detta avfärdas som "rent påhitt" - varav följer att jag måste ha konfabulerat kraftigt under en längre tid.

Som @Katinka skriver så finns det fler användare än du.

Prova en Google-sökning på t.ex.: snow leopard desktop icon order

Det är ett problem.

1
Bevaka tråden