Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Finder och Windows Utforskare - olikheter

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som nybliven Macbook Air-ägare, och med livslång bakgrund i Windows, så funkar ju saker lite annorlunda. Inga konstigheter med det, men man blir ju ändå lite fundersam ibland när ens gamla tänk inte längre fungerar. Så jag undrar några saker:

1. I Windows kunde jag markera fil(er) och/eller mapp(ar) och högerklicka och välja "Skicka till..." och där fanns ett antal fördefinierade val för att t.ex. skicka filer till skrivbordet eller andra program. Och det var enkelt att själv lägga till destinationer där, så att jag med ett högerklick kunde skicka ett gäng filer till en viss applikation, så att det programmet då öppnades med dessa filer laddade/inlästa. Finns nån motsvarande variant i OS X?

2. I Windows kunde jag högerklicka och välja "Nytt" och skapa en ny fil av olika slag, t.ex. en textfil eller ett RAR-arkiv eller så. Det verkar inte finnas i Mac-världen? Här måste jag istället öppna önskat program och därifrån välja att spara en fil, och då måste jag leta mig fram till den mapp där jag vill spara. Krångligt om det är en obskyr undermapp nånstans i filsystemet. Finns nån smidig lösning?

Det finns säkert en massa andra skillnader mellan Finder och Utforskaren som jag kommer stöta på med tiden. Är det nåt särskilt som jag borde veta redan nu? Nåt som jag som gammal Windows-användare kommer reta mig på? Några smarta lösningar jag bör tänka på?

Att jag måste lära mig tänka om inser jag. Men med ett gammalt inbitet manuellt fil- och mapptänk som jag är van vid så kommer det ta ett tag misstänker jag.

Ursprungligen av erro67:

...med ett högerklick kunde skicka ett gäng filer till en viss applikation, så att det programmet då öppnades med dessa filer laddade/inlästa. Finns nån motsvarande variant i OS X?

Markera dokumentet/dokumenten och sedan
...antingen dra dokumenten till programmets ikon
...eller högerklicka, välj "Öppna med..."
...eller dubbelklicka på dokumenten

Ursprungligen av erro67:

...leta mig fram till den mapp där jag vill spara. Krångligt om det är en obskyr undermapp nånstans i filsystemet. Finns nån smidig lösning?

Skaffa Default Folder X. I mina ögon ett av de viktigaste tilläggen till OSX.

http://stclairsoft.com/

1
Bevaka tråden