Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMacen kraschar vid nedladdning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-22 11:17

Halloj

Har en ny iMac (köpt dec 2012, ssd fusion drive) testade att ladda ned via Transmission men datorn kraschar slumpmässigt efter ett tag.

Testade uTorrent som fungerade ett tag men har iMacen även börjat krascha med detta program...

Det känns surt att behöva restarta datorn via powerknappen när detta händer....!

Hur kan jag åtgärda detta? Har uncheckat put harddrive to sleep when possible... Vad kan jag göra mer?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-22 11:28

Är den helt original, eller har du satt i mer minne? Inga andra program du har installerat som kan ge krascher?
Oftast är det svårare att reda ut vad som kraschar, än att installera om. Du kan testa combouppdatering.
http://support.apple.com/kb/DL1640?viewlocale...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-22 11:36
Ursprungligen av kenjon:

Är den helt original, eller har du satt i mer minne? Inga andra program du har installerat som kan ge krascher?
Oftast är det svårare att reda ut vad som kraschar, än att installera om. Du kan testa combouppdatering.
http://support.apple.com/kb/DL1640?viewlocale...

Helt original.
Väldigt svårt att hitta något mönster i krascherna. Ibland krasch efter 5 min och ibland efter 30 min
Men den kraschar alltid när jag laddar ned.
Det är relativt små datamängder typ 1-2gb.... Jag tycker att ssdn borde fixa detta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-22 11:38

Ja, det är inga problem med storleken på nedladdningen.
Jag skulle testa combouppdateringen först. Har du installerat alla uppdateringar som finns i nuläget?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-22 12:49

jo alla tillgängliga uppdateringar är installerade.

Vad är det combouppdateringen gör? Jag läser på specen till den combouppdateringen och tycker inte att uppdateringen har nåt med hårddisk att göra...

Ursprungligen av soutine:

Vad är det combouppdateringen gör?...

En combo-uppdatering är en samling av tidigare uppdateringar. Om vi tar 10.8.3 Combo som exempel, så innehåller den allt från både 10.8.1-, 10.8.2- och 10.8.3-uppdateringarna.

Den kan installeras även om man redan har 10.8.3 installerad.

Och eftersom den innehåller så mycket, så kan man ha tur att den ersätter den eller de systemfiler som eventuellt är trasiga.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-22 18:02

Och det gör ingen skada att prova. Har du tur så…. köp en lott också då

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-23 07:37
Ursprungligen av kenjon:

Och det gör ingen skada att prova. Har du tur så…. köp en lott också då

Installerade kombon igår, problemet kvarstår.

Har dock hittat ett mönster. Det verkar som att datorn kraschar när bildskärmen går i sleep mode eller väcker den. När den inte gör det så går det bra att använda uTorrent och Transmission.

Tack för tipsen!

1
Bevaka tråden