Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur inaktivare alla skräp-typsnitt?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-05-02 18:36

Har gett bort min gamla fina Macbook Pro 2008 till tjejen. Ville spara flera program så jag gjorde ingen ny-installation av systemet. Hon använder mest Word för att skriva i. Tyvärr ligger där hundratals gamla fonter kvar sedan jag hade burken, och det slöar ner Word en hel massa.

Kan jag enkelt bara inaktivare alla fonter som inte är default. Då finns ju fonterna kvar om man skulle vilja ha någon senare.

Men frågan är hur jag enklast stänger av, eller flyttar fonterna utan att förstöra de fonter som man bör/ska ha kvar?

Du kan öppna Font Book och där kan du slå av typsnitt som du inte vill använda.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-05-02 21:26

Jo tack det vet jag. Men som jag skrev vill jag av-aktivera ALLA typsnitt som inte måste finnas. Så därför kan jag inte veta vilka jag inte ska/bör slå av.

Det finn säkert något bra sätt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-02 22:03

Här kan du se vilka typsnitt som installeras med OS X 10.8, finns motsvarande listor för andra systemverisoner på applesupport.
http://support.apple.com/kb/ht5379

Snabbaste sättet kanske skulle vara ta bort alla typsnitt som inte behövs för systemet och sedan återinstallera typsnitt från OSX-skiva samt MS-Office skivan. Alltså radera alla typsnitt i /Library/Fonts medan du behåller dem i System/Library/Fonts
Tillvägagångssätt kan vara lite olika beroende på vilken version av OS X och Office det gäller.

Här en bra sammanställning av vilka typsnitt som behövs i olika OSX-versioner samt vilka typsnittskonflikter olika versioner av Office-installationer brukar ge
http://www.jklstudios.com/misc/osxfonts.html

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-05-02 22:29

Tusen tack!

1
Bevaka tråden