Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAW i papperskorgen - hur exportera dem?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyligen plåtat ett bröllop första gången i RAW format. Importerat till iPhoto. Börjat rensa sämre bilder till den interna papperskorgen. Kommer sen på att jag nog ännu vill ha kvar de ratade bilderna en tid till men inte återställa dem till den ursprungliga händelsen. Då får jag ju rensa om allt igen Från papperskorgen är exportera menyn nedsläkt. Kan dra ut bilderna på skrivbordet men då blir det JPEG format. Hur kan jag få bilderna i papperskorgen till en ny händelse typ utrensade bilder i iPhotobiblioteket?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-05-08 00:30
Ursprungligen av cuben@mac99:

Har nyligen plåtat ett bröllop första gången i RAW format. Importerat till iPhoto. Börjat rensa sämre bilder till den interna papperskorgen. Kommer sen på att jag nog ännu vill ha kvar de ratade bilderna en tid till men inte återställa dem till den ursprungliga händelsen. Då får jag ju rensa om allt igen Från papperskorgen är exportera menyn nedsläkt. Kan dra ut bilderna på skrivbordet men då blir det JPEG format. Hur kan jag få bilderna i papperskorgen till en ny händelse typ utrensade bilder i iPhotobiblioteket?

Det är först när du tömmer papperskorgen i iPhoto som bilden flyttas från sin plats i iPhotobiblioteket. Så du kan gå in i det via Finder och kopiera ut filerna manuellt.

Gör så här:
Avsluta iPhoto. Leta reda på iPhotobiblioteket.
Högerklicka på filen iPhoto Library, välj "Visa paketets innehåll". Då skall den öppnas som en mapp.

Mappen "Masters" innehåller dina original, dessa borde du kunna kopiera någonstans, markera och dra till skrivbordet så har du en kopia.

Filerna i Masters hamnar antagligen i en mapp med det datum när du importerade filen och inte datumet bilden togs.

För övrigt anser jag att genomtänkta och automagiska backuplösningar förhindrar dessa dilemman.

Visst kan jag kopiera ut alla filern från händelsen från biblioteket men sorteringsbekymret kvarstår ii och med att ALLA filer ligger kvar där både de som jag vill spara och de som jag lagt i papperskorgen och vill ha kvar separat.
Att flytta allt tillbaka till originalhändelsen går ju också inifrån iphoto. Idén var alltså att bara flyta filerna som jag sorterat ut till annan plats/ ny händelse eller i mapp på hårddisken.
Jag har back-up med time machine förstås och gör med jämna mellanrum speglingar av hela hårddisken med Superduper men inte heller det ser jag hjälper mig nu av samma skäl.
Fler idéer?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-05-08 12:29

Ok då är jag med. Men om du lägger bilderna i en annan händelse och således tömmer originalhändelsen, sen lägger du tillbaka filerna från papperskorgen till originalhändelsen. Då får du två händelser en med de bilder du först ville spara samt en med de bilder du ratat.
Eller på ett elegantare sätt: ge alla bilder i originalhändelsen ett betyg, lägg tillbaka från papperskorgen, skapa ett nytt smart album och filtrera ut bilder med just det betyget du nyss gav de bästa bilderna.

Smart album i iPhoto by reboot81, on Flickr

1
Bevaka tråden