Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min tid med Android

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte bumpa denna tråd lite. Har ju ett abonnemang som på 24 månader på en iPhone 4S genom 3 som går ut i höst/tidig vinter och köpte en iPhone 5 "löst" som jag använder med det 4S'ens abonnemang. Detta beror nog mycket på att jag har blivit pryltokig (främst Apples prylar då) på sistone. Efter att ha använt iPhone 3G (när den släpptes hos 3), 4S och 5an. Därmed har jag också använt fr.om. iOS 3.

På sistone har jag börjat snegla mot Android. Jag har fallit lite för HTC One och Sony Xperia Z. Verkar vara grymt bra mobiler, framförallt HTC verkar dessutom riktigt snygg, designmässigt, även om de självklart inte kommer upp i iPhones elegans och klass. Jag kommer vänta på iOS 7 och se vad Apple har att erbjuda, men kommer de inte med något nytt och spännande, som många ger exempel på i denna tråd med quicksettings, någon typ av widget-liknande osv, så kommer jag nog att gå över. iOS har, enligt mig som har använt det så länge, sett likadant ut nu sedan jag packade upp den första iPhone och man har, enligt MIG, inte kommit med något spännande på länge nu. Det har såklart sina fördelar men för min del så har jag faktiskt tröttnat lite på det nu. Jag vill se att man kan ändra mer bland ikonerna, att man kan skapa och ändra teman, utan att jailbreaka.

Dessutom så skulle JAG helst vilja se en iPhone 6 i höst, även om det inte kommer att hända. Jag tror inte att Apple har "råd" att bara släppa en 5s nu när konkurrenterna släpper nya, grymma modeller på löpande band. En ny 5a, med lite upphottade grejor räcker inte för min del.

Detta är som sagt mina högst personliga åsikter men hoppas att folk har överseende med det.

Ni får ursäkta lite konstiga meningar och stavfel, skriver just från telefonen

Jag har haft alla iPhone förutom iPhone 5. Inte en chans att jag byter nu.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-16 20:37
Ursprungligen av iAmFille:

Tänkte bumpa denna tråd lite. Har ju ett abonnemang som på 24 månader på en iPhone 4S genom 3 som går ut i höst/tidig vinter och köpte en iPhone 5 "löst" som jag använder med det 4S'ens abonnemang. Detta beror nog mycket på att jag har blivit pryltokig (främst Apples prylar då) på sistone. Efter att ha använt iPhone 3G (när den släpptes hos 3), 4S och 5an. Därmed har jag också använt fr.om. iOS 3.

På sistone har jag börjat snegla mot Android. Jag har fallit lite för HTC One och Sony Xperia Z. Verkar vara grymt bra mobiler, framförallt HTC verkar dessutom riktigt snygg, designmässigt, även om de självklart inte kommer upp i iPhones elegans och klass. Jag kommer vänta på iOS 7 och se vad Apple har att erbjuda, men kommer de inte med något nytt och spännande, som många ger exempel på i denna tråd med quicksettings, någon typ av widget-liknande osv, så kommer jag nog att gå över. iOS har, enligt mig som har använt det så länge, sett likadant ut nu sedan jag packade upp den första iPhone och man har, enligt MIG, inte kommit med något spännande på länge nu. Det har såklart sina fördelar men för min del så har jag faktiskt tröttnat lite på det nu. Jag vill se att man kan ändra mer bland ikonerna, att man kan skapa och ändra teman, utan att jailbreaka.

Dessutom så skulle JAG helst vilja se en iPhone 6 i höst, även om det inte kommer att hända. Jag tror inte att Apple har "råd" att bara släppa en 5s nu när konkurrenterna släpper nya, grymma modeller på löpande band. En ny 5a, med lite upphottade grejor räcker inte för min del.

Detta är som sagt mina högst personliga åsikter men hoppas att folk har överseende med det.

Innan du köper en HTC One så se detta.
Han är opartisk och favoriserar inget märke.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-05-16 21:05
Ursprungligen av iAmFille:

Jag tror inte att Apple har "råd" att bara släppa en 5s nu när konkurrenterna släpper nya, grymma modeller på löpande band. En ny 5a, med lite upphottade grejor räcker inte för min del.

Precis så sa folk för två år sen också innan 4S kom ut, och den blev ju ingen flopp direkt...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-05-17 00:17

Testade första iPhone direkt, kändes som min iPod, inget nytt kul, provat 4 och 5, fortfarande mer "leksak" än telefon, har haft kvar min Nokia N8, som jag varit nöjd med på alla sätt, särskilt kameran. Men idag var det nog, hänger sig totalt på grund av för lite minne, 57 omstarter så blir det systemfel.
Hade tänkt att vänta ut en ny modell av iPhone som kanske skulle vara lite nyskapande och lira med alla prylar på jobbet och i hemmet som Nokian saknar idag...
...Men orkade inte mer. Beställde en HTC One i morse innan jag såg länken med nörden... Tyckte han var väldigt positiv på det hela. Jag som går från föråldrad Symbian lär ju tycka att allt är bättre...
Kommer att köra denna HTC tills nästa riktiga uppdatering av iPhone, är då den bättre byter jag gärna!

Ursprungligen av lappen71:

Innan du köper en HTC One så se detta.
Han är opartisk och favoriserar inget märke.

Har du provat en HTC One?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-17 00:36
Ursprungligen av keptang:

Har du provat en HTC One?

Nej men ska erkänna att jag blev sugen på en när jag först såg den.
Men efter att ha sett recensionen som han gör i klippet jag länkade till blev jag tveksam.
Bara för att han är negativ till den betyder inte att han är en Apple fanboy utan tvärtom.
Han använder alla plattformer och hans favorit är Nexus 4.

En av frågetecknen för mig är deras Blinkfeed och man inte kan lägga till egna nyhetskällor.
Som det är nu är det begränsat till vad dom har som default

Lägga till egna feeds verkar komma i en uppdatering från HTC vad jag förstått, låter så iaf.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-05-17 01:01
Ursprungligen av keptang:

Lägga till egna feeds verkar komma i en uppdatering från HTC vad jag förstått, låter så iaf.

DÅ är det mer intressant att byta plattform.
Men samtidigt nämner han att det finns ett microlagg i gränssnittet och är man van iOS kan det bli ett irritationsmoment.

Ursprungligen av lappen71:

DÅ är det mer intressant att byta plattform.
Men samtidigt nämner han att det finns ett microlagg i gränssnittet och är man van iOS kan det bli ett irritationsmoment.

Jag har jämfört med iPhone 5 och märker något smått microlagg ibland i webb browsern, inte i själva UI't.
Antar att det kommer att lösa sig iom en kommande 4.2 uppdatering från HTC.

Ursprungligen av keptang:

Antar att det kommer att lösa sig iom en kommande 4.2 uppdatering från HTC.

Det där är ju rätt trist. Lite som om Apple hade släppt iOS 6 i november förra året, sen hade de släppt iPhone 5 fyra månader senare - med iOS 5...

Ursprungligen av Capeman:

Det där är ju rätt trist. Lite som om Apple hade släppt iOS 6 i november förra året, sen hade de släppt iPhone 5 fyra månader senare - med iOS 5...

Så farligt är det faktiskt inte.

Något som kändes betydligt värre var att gå från Google Maps till Apples i iOS 6.

Om man nu ska jämföra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-17 08:43

Idag hade jag, om jag skulle köpt en Android, garanterat köpt en Samsung Galaxy S4 (vilket jag nog inte kommer göra, hade en kort affär med en HTC One X som inte slutade lyckligt, jag köpte efter det iPhone 5 och har aldrig varit så nöjd med en mobil). S4:an har en otrolig skärm av det lilla jag sett i verkligheten (avskyr tidigare S2 & S3:s skärmar), och lär gå att lägga in standard Android 4.2 nu när den går att köpa med det i USA, vilket också betyder att den kommer få uppdateringar till senaste Android så snabbt det bara går. Visst, själva mobilen är ganska plastig, men å andra sidan håller den också bättre då.

Senast redigerat 2013-05-18 00:43

Angående Android-lagget så har jag nu testat tillräckligt länge och tillräckligt många telefoner för att komma fram till slutsatsen att det inte spelar någon roll om telefonen har 8Ghz Dual Quadcore processorer, 512 GB ram och 1TB grafikminne, apparna kommer aldrig att flyta lika mjukt och fint som på iPhone och iOS. Därför kommer jag aldrig, om jag inte blir tvungen, att köra Android som min enda telefon.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2013-05-17 22:55

Halloj,

Faktiskt härligt och friskt (ärligt talat) att logga in här var 6 månad och se att det finns så många nyanserade människor som har öppet sinne på ett märkesforum

För den som inte känner till det (förmodligen de flesta, haha) så har jag varit Androidtrogen sedan jag skaffade min första Dream G1 android väldigt tidigt. Tog vägen över Nexus One, Galaxy S2, S3 och nu senast Nexus 4 OCH iPhone 4 (!!!!).

Jag gillar faktiskt ios riktigt bra. Saker och ting fungerar. Konfiguration av nät, etc lirar direkt, inget tjafs alls. Många tillverkare på Androidsidan har dessvärre åsikten att just deras påhäng är bäst (=lögn). Är det något jag avskyr så är det tillverkarspecifika skal ovanpå vaniljoperativet. Fram till nyligen så tog det också väldigt lång tid innan de släppte nya versioner (relativt att Android uppdaterades) just pga att de var tvungna att mecka till sina skal (som var hade tentakler väldigt långt ner i OSet). På senare tid så har Google signalerat detta som ett problem och jag tror att trenden numera är att lägga deras (många gånger redundanta skal) som en "applikation" ovanpå.

Men detta är också anledningen till att jag alltid väljer "rena" varianter (N1, N4 eller ASOP Rommar på samsung/htc). Jag står inte ut med allt påhäng.

HTC bojkottar jag för övrigt på livstid efter deras fulspel kring garantier (lång historia).

Det enda jag egentligen har emot ios enheter är behovet av iTunes. Det var uthärdligt i version 10.x men i och med senaste versionerna så är jag inte alls kompatibel med programvaran. Hade dessutom något synkproblem som blåste hela min kontaktbok och det var väl vad som stjälpte tuvan för min räkning

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-17 23:36
Ursprungligen av my03:

Det enda jag egentligen har emot ios enheter är behovet av iTunes. Det var uthärdligt i version 10.x men i och med senaste versionerna så är jag inte alls kompatibel med programvaran. Hade dessutom något synkproblem som blåste hela min kontaktbok och det var väl vad som stjälpte tuvan för min räkning

Först, kul inlägg

Sedan, du behöver inte använda iTunes längre. Om du inte vill, förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-18 00:45
Ursprungligen av grenhall:

Angående Android-lagget så har jag nu testat tillräckligt länge och tillräckligt många telefoner för att komma fram till slutsatsen att det inte spelar någon roll om telefonen har 8Ghz Dual Quadcore processorer, 512 GB ram och 1TB grafikminne, apparna kommer aldrig att flyta lika mjukt och fint som på iPhone och iOS. Därför kommer jag aldrig, om jag inte blir tvungen, att köra Android som min enda telefon.

Det där är nog ett farligt påstående med tanke på de enorma framstegen Android gjorde med Jelly Bean, även om jag håller med dig om att finns stora grundläggande problem med hur Android renderar. Vi kan vara överrens om att det inte verkar vara prestandan i telefonerna det verkar vara fel på (med tanke på att iOS flyter på oändligt mkt bättre även på äldre modeller med mycket klenare hårdvara). Men jag skulle inte använda ordet aldrig...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-05-18 01:17

Problemet med lag i android är så low level att det är nästan omöjligt att ta bort helt utan att skriva om hela systemet från scratch. I 4.2 har dem fått till det men även nu känns det som att det hackar till och har en minimal fördröjning jämfört med iOS speciellt när man har några program öppet. Det kanske fixar sig när mobiler kommer med 8gb RAM och många gånger snabbare CPU.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2013-05-19 15:07

Jag vet inte hur många som har testat Nexus 4 av er, men jag tycker fortfarande att den tar sönder alla andra androids jag testat när det gäller mjuk- och snabbhet. Enligt mig ska man inte ha något annat än Nexus-serien om man ska ha en Android (reserverar mig för HTC One och S4, har inte testat dessa).

Dessvärre är det först nu på senare tid som Google verkligen har börjat ge bra hjälp till utvecklare, för att t.ex. undvika overdraws och på så sätt dra ner lagget som uppstår i hemmasnickrade apps. Man önskar också från sina utvecklare att de faktiskt bryr sig om designen, vilket börjar märkas på nya applikationer.

Men jag kan tyvärr inte undvika att ibland bli avundsjuk på hur smörig iPhone 5 är. Jag hade önskat att man kunde välja mellan att många samtida processer jobbar eller, som i iPhone, att touch och grafik går före.

Jag använder själv iMac, iPad 2 (som på senare tid har blivit extreeeeemt slö, hallå konsumtionsapple som drar ner processorhastighet?) och Nexus 4. Jag skulle aldrig välja en iPhone, det är för mig för tråkigt och instängt, men funkar alldeles utmärkt på en iPad där jag i princip bara surfar.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-05-22 12:19

HTC ONE, love it. Importerar (och syncar) allt från Macen (finns alternativ från iPhone) med HTC Sync Manager. Uppgraderad till 25 GB Dropbox i två år, där exempelvis foton direkt hamnar. Anteckningar syncar med Evernote. Som sagt hastighetensmässigt är det svårt att jämföra eftersom jag hade Nokia N8 innan. Men lagg märker jag inget av. En aning större än jag trodde. Trodde inte 4G skulle göra så mycket, men otroligt bra drag. Blinkfeed är väl kul att slöbläddra i men inte mer än så.

Ursprungligen av Kidde:

HTC ONE, love it. Importerar (och syncar) allt från Macen (finns alternativ från iPhone) med HTC Sync Manager. Uppgraderad till 25 GB Dropbox i två år, där exempelvis foton direkt hamnar. Anteckningar syncar med Evernote. Som sagt hastighetensmässigt är det svårt att jämföra eftersom jag hade Nokia N8 innan. Men lagg märker jag inget av. En aning större än jag trodde. Trodde inte 4G skulle göra så mycket, men otroligt bra drag. Blinkfeed är väl kul att slöbläddra i men inte mer än så.

Så du har inte haft en iPhone på ganska länge eller har jag missförstått?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-05-22 12:56
Ursprungligen av grenhall:

Så du har inte haft en iPhone på ganska länge eller har jag missförstått?

Nix, bara iPad och iPod....

Väcker den här tråden igen, tror att det blir en LG G2 för mig till veckan. Vill ha en telefon med större skärm, och det blir en G2 (om inte Apple släpper något roligt telefonrelaterat den 22:a)

Är inte superförtjust i Android, men vill inte vänta 12 månader för att se om iPhone 6 har större skärm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-20 16:48
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Väcker den här tråden igen, tror att det blir en LG G2 för mig till veckan. Vill ha en telefon med större skärm, och det blir en G2 (om inte Apple släpper något roligt telefonrelaterat den 22:a)

Är inte superförtjust i Android, men vill inte vänta 12 månader för att se om iPhone 6 har större skärm.

Nya HTC One Max

Ursprungligen av cubeis:

Nya HTC One Max

Testade den idag, den är fin men den blir ganska dyr. Hoppas på en iPhone med större skärm nästa år, och då duger en G2 under tiden.

Trodde HTC One skulle väcka mig ur min lilla tröttsamhet jag upplevde med min iPhone (då iOS 6 och IPhone 5). Det varade i 6 dagar. Gick tillbaka till iPhone 5 (sitter nu på 5S) och lovade mig att aldrig mer lämna Apple=)

Problemet var inte hårdvaran, det var Android. Det fanns inget konsekvent tänk från 3:e-part vilket gjorde att alla appar och inställningar fungerade och såg väldigt olika ut. Vilket retade gallfeber på mig. I övrigt var HTC One är galet snygg lur med bra prestanda. Men Apple vet hur man för symbiosen mellan hård och mjukvaran framåt på en helt annan nivå.

Ursprungligen av kafferast:

Trodde HTC One skulle väcka mig ur min lilla tröttsamhet jag upplevde med min iPhone (då iOS 6 och IPhone 5). Det varade i 6 dagar. Gick tillbaka till iPhone 5 (sitter nu på 5S) och lovade mig att aldrig mer lämna Apple=)

Problemet var inte hårdvaran, det var Android. Det fanns inget konsekvent tänk från 3:e-part vilket gjorde att alla appar och inställningar fungerade och såg väldigt olika ut. Vilket retade gallfeber på mig. I övrigt var HTC One är galet snygg lur med bra prestanda. Men Apple vet hur man för symbiosen mellan hård och mjukvaran framåt på en helt annan nivå.

Kände exakt samma sak. Var sjukt less på min iphone 5 och blev nyfiken på android som enligt många tydligen sprungit ifrån ios. Hade bl.a. svårt att hitta en bra twitter app, som såg schysst ut och hade bra ui & funktioner. De jag testade kändes nästan som hemmabyggen. Vidare tyckte jag att telefonen var helt ok, men känner inte att jag kan göra så mycket mer saker som jag inte kan göra med en ios telefon. Sitter med en 5s sen i fredags och det känns toppen att ha gått tillbaka till ios!

Min Optimus G är iaf såld sedan länge och jag kör mitt företagsabonnemang på en 4S istället. Aldrig mer en telefon med större skärm än 4''. Pungt.

Ursprungligen av grenhall:

Min Optimus G är iaf såld sedan länge och jag kör mitt företagsabonnemang på en 4S istället. Aldrig mer en telefon med större skärm än 4''. Pungt.

Hej
Skulle du kunna utveckla ditt svar lite mer varför du inte vill ha en mobil med större skärm än 4 tum.

Bevaka tråden