Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Unicode UTF-8. Per automatik?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-16 23:28

Hej!
Jag har inte järnkoll på detta med Unicode mer än att det är UTF-8 för OS X och UTF-16 för win. Men, vad innebär det?
Jag har en kund som menar att vissa ser inte hans ÅÄÖ utan det blir svarta rutor med vita frågetecken i. (Mac till win).
Här tänker jag, styrs detta från Macen eller är det mottagaren som ska ha rätt Unicode (alt. Auto) inställt? Kan Macen påverka i vilken UTF ett mail skickas? Hittade ingen inställning i Outlook for Mac 2011 (inte där det handlar om att skriva mail iaf, bara i läsningen).

Rör sig om os x 1.8.3, mail skickade från Outlook 2011 och tas emot på Win 7 och Outlook 2010.

@kladda: Teckentabellen kontrolleras av programmet snarare än operativsystemet, och ingen av dessa tabeller är begränsad till Mac eller Windows. Har de här personerna problem att läsa mail från andra än din kund? Kan han skicka mail med ÅÄÖ till andra?

Om problemet tycks ligga hos hans kontakter så kan det vara så att de själva har råkat ändra vilken teckentabell inkommande brev ska tolkas med. Verkar det istället ligga hos din kund så kan han kontrollera vilken teckentabell utgående mail skickas som. Den här sidan beskriver hur man ändrar inställningarna för utgående mail i #outlook. Kontrollera vad den är inställd på nu och att den inte har föredragit någon teckentabell som inte finns installerad på Windows.

Senast redigerat 2013-05-17 11:49
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-17 10:46

Tack för ditt svar! När kunden skickar till mig och jag läser på mac och iPhone funkar allt kanon. Även han ser ÅÄÖ när han skriver.

Vet tyvärr inte så mycket om mottagarna, men jag ska till kunden nu och återkommer hur de gick.

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-17 14:23

Lyckades inte återskapa hans fel. Såg det i hans skickade mail från igår, men idag funkade allt som glass och hallon.

1
Bevaka tråden