Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jawbone Up håller koll på din hälsa

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Allt blir lite roligare med statistik, grafer och diagram, särskilt tråkiga saker som motion. Jawbone Up är ett armband som du har på dig under dygnets alla timmar som visar hur du motionerar, sover och äter.

Läs hela artikeln här

Ser ut som en riktigt schyst produkt, skulle vara intressant att se statistiken över hur man sover. Tycker dock att den kostar lite väl mycket för att det ska vara någonting som jag skulle köpa.

Ursprungligen av Meatloaf:

Ser ut som en riktigt schyst produkt, skulle vara intressant att se statistiken över hur man sover. Tycker dock att den kostar lite väl mycket för att det ska vara någonting som jag skulle köpa.

Så här ser det ut i appen på morgonen:

Ursprungligen av Meatloaf:

Ser ut som en riktigt schyst produkt, skulle vara intressant att se statistiken över hur man sover. Tycker dock att den kostar lite väl mycket för att det ska vara någonting som jag skulle köpa.

Funkar bra med en iPhone och t.ex. Sleep Cycle.

Ursprungligen av keptang:

Funkar bra med en iPhone och t.ex. Sleep Cycle.

Ja precis, har inte testat själv men är det just sömnen som lockar är appen mycket billigare!

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Har du sovit nästan 7 timmar?!?! Rena lyxen. Jag, med små barn, klockar 4-5 1/2 per natt. De nätter man sover på behörigt avstånd vaknar man ändå 3-4 ggr per natt pga en inbillad spark i ansiktet eller illvrål i örat.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ja precis, har inte testat själv men är det just sömnen som lockar är appen mycket billigare!

Har kört med den i ett par år, rekommenderas.

Vilken trevlig recension! Tack för omnämnandet! Jag har mitt armband inställt på 7h sömn och lyckas nå det hyffsat ofta även med en 3,5-åring + en 3-månaders. Gäller bara att gå och lägga sig tidigt + sova stenhårt.

Jag är lite intresserad av konceptet, men för mig är det ganska viktigt att den data som samlas är hyfsat korrekt. Hur känns armbanden pa den här fronten?

Sag att det är kompatibelt med RunKeeper, men vilken data far jag ut av att logga "aktivitet" specifkt? Rörelsedetektor pa handleden känns otroligt flummigt, precisionsmässigt, men jag later mig gärna överraskas!

Skulle vara kul att överraska hustrun genom att starta ett genemsamt projekt, men da vill jag att det skall vara "pa riktigt". Hittade ingen information pa deras sida angaende precisionen, vilket inte badar gott...

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag är lite intresserad av konceptet, men för mig är det ganska viktigt att den data som samlas är hyfsat korrekt. Hur känns armbanden pa den här fronten?

Sag att det är kompatibelt med RunKeeper, men vilken data far jag ut av att logga "aktivitet" specifkt? Rörelsedetektor pa handleden känns otroligt flummigt, precisionsmässigt, men jag later mig gärna överraskas!

Skulle vara kul att överraska hustrun genom att starta ett genemsamt projekt, men da vill jag att det skall vara "pa riktigt". Hittade ingen information pa deras sida angaende precisionen, vilket inte badar gott...

Jag hann bara med att logga aktivitet en gång under tiden jag hade det och då såg det ut så här:

Jämfört med min gps-klocka från Nike (stängde uppenbarligen inte av dem samtidigt riktigt):

Tid: 35:58
Sträcka: 4,48 km
Pace: 8'03"/km
342 kalorier

Jawbone rekommenderar att du har armbandet på motsatt arm som du skriver med, din "minst aktiva", men tycker inte det verkar helt off, så vitt jag kan se stämmer det åtminstone ganska bra. @grenhall kanske har bättre koll som använt sitt längre?

Kan ju lägga till vad The Verge skrev:

Citat:

The Up tracks three things: activity, sleeping, and eating. The first is simple, requiring only that you wear the bracelet. Its engine turns the motion of your wrist into calories burned, steps walked, and active versus inactive time (you can set the Up to warn you when you've been sitting at your computer for too long, for instance). It's remarkably consistent: my 10-minute walk to the subway every morning measured almost exactly the same number of steps and calories each time.

It's great for finding out how much you move around under normal everyday conditions, but it falls apart when you actually work out. It's competent enough as a running companion, but it doesn't understand if you're playing basketball, biking, or lifting weights. You have to add those activities manually, which is easy enough — just pick what you were doing, how intense it was, and how long you did it — but it doesn't offer nearly the accuracy or simplicity of data it should.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-05-28 20:16

kilokalorier, inte kalorier. grr...

Hmmm... har försökt läsa på lite mer, men hittar inget att hänga upp förståelsen på...

Det enda armbandet känner av är väl rörelse? Hur i hela friden kan det då ge sådan detaljerad sömninformation?

Om jag lägger mig på kvällen så lägger jag mig till rätta på mage. Sen ligger jag stilla så, med rätt små variationer tills jag somnar. Visst, jag vänder mig väl någon gång, vilket då registreras. Jag antar vidare att jag till slut ligger helt stilla en längre tid. Räknar mjukvaran då bakåt till den senast kända "vändningen" och antar att det var efter den jag somnade? Även om jag vände mig och sen låg vaken 10 minuter till innan jag somnade?

Samma sak med lätt respektive djupsömn...

@Ida Lindkvist Jag får inte intrycket att du köpte ett armband, utan att du lämnade tillbaka det. Om det stämmer: saknade du något, eller är det helt enkelt inte en typ av produkt du vill använda?

Senast redigerat 2013-05-28 23:33

@AndreeMarkefors, du ligger inte stilla när du sover.

Iaf. med Sleep Cycle-appen som jag kör så kalibrerar den sig första fem dagarna hur du rör dig under sömn, och sedan visar den väldigt precist hur din sömn är.

Jag antar att Jawbone Up gör något liknande.

Ursprungligen av keptang:

@AndreeMarkefors, du ligger inte stilla när du sover.

Nä, det är kanske tvärt om? Jag ligger stilla innan jag somnar och sen när kroppen börjar jazza loss, så vet armbanden: nu har den jäveln somnat!

Jawbone UP har alltså inbyggt gyroskop och det är det som styr rörelserna oavsett om man sover eller promenerar.

För min egen del kan jag säga att det fungerat klockrent. Till och med när jag åkt inlines har den mätt likvärdigt med Runkeeper. Sömnen är dock suverän. Men tyvärr har jag inte sovit en hel natt sedan lillkillen kom så jag kan inte uttala mig om hur den väcker mig i framtiden. Nu är det lite på tur. Sover extremt hårt när jag väl sover så ofta försöker den väcka mig mitt i djupsömn, som varat i 1-2 timmar.

Ursprungligen av mattiL:

kilokalorier, inte kalorier. grr...

Ska jag vara helt ärlig har jag inte riktigt koll på skillnaden utan säger slarvigt kalorier eftersom det bara står cal/calories eller dylikt i sådana här grejer. Ska läsa på, lovar!

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

@Ida Lindkvist Jag får inte intrycket att du köpte ett armband, utan att du lämnade tillbaka det. Om det stämmer: saknade du något, eller är det helt enkelt inte en typ av produkt du vill använda?

Jag vill hemskt gärna köpa ett Up, jag har fått låna ett till det här testet så nu när jag återlämnat det finns det på min önskelista.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag vill hemskt gärna köpa ett Up, jag har fått låna ett till det här testet så nu när jag återlämnat det finns det på min önskelista.

Ah, OK!

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ska jag vara helt ärlig har jag inte riktigt koll på skillnaden…

Jag tror du har bättre koll än vad du anar!

kcal förhåller sig till kalorier som kg förhåller sig till gram. Samma sak, olika mängd.

Även om jag är vän av ordning kan jag dock tycka att "kalorier" är OK som "talspråk". Även i skriven form. Men om man sätter ut det som enhet måste det självklart vara korrekt.

Det är ju i stort sätt alltid man avser kilokalorier i sådana här sammanhang.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-05-29 13:49

Håller helt med, i talspråk är ju "kilo" helt OK, men i skriftspråk skriver man ju kg eller möjligen kilogram.

Ursprungligen av Redaktionen:

Allt blir lite roligare med statistik, grafer och diagram, särskilt tråkiga saker som motion. Jawbone Up är ett armband som du har på dig under dygnets alla timmar som visar hur du motionerar, sover och äter.

Läs hela artikeln här

Jag har nyligen blivit stolt ägare till en Jawbone Up (Gen 2) och jag gillar den skarpt. Men efter att ha läst en mängd recensioner och inlägg skrivna det senaste året har jag insett att tidigare versioner av bandet hade en mängd seriösa produktproblem som gjorde att den slutade att fungera efter några veckor. Det jag nu undrar är hur många det är härifrån som har stött på liknande problem? Är det ett unikt fenomen för de som handlat produkten i USA eller förekommer det även i Sverige? Och hur allvarligt är i så fall det här problemet? Kan jag förvänta mig att även mitt Jawbone Up kommer att sluta fungera snart?!

Ursprungligen av danfamerphd:

Jag har nyligen blivit stolt ägare till en Jawbone Up (Gen 2) och jag gillar den skarpt. Men efter att ha läst en mängd recensioner och inlägg skrivna det senaste året har jag insett att tidigare versioner av bandet hade en mängd seriösa produktproblem som gjorde att den slutade att fungera efter några veckor. Det jag nu undrar är hur många det är härifrån som har stött på liknande problem? Är det ett unikt fenomen för de som handlat produkten i USA eller förekommer det även i Sverige? Och hur allvarligt är i så fall det här problemet? Kan jag förvänta mig att även mitt Jawbone Up kommer att sluta fungera snart?!

Det var nog framförallt gen 1 som hade problem. Sambon har gen 2 här hemma som fortfarande fungerar som det ska, han är lite besviken på batteritiden bara.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det var nog framförallt gen 1 som hade problem. Sambon har gen 2 här hemma som fortfarande fungerar som det ska, han är lite besviken på batteritiden bara.

Jag fick returnera mitt armband på grund av batterifel. Fick 0 batteristyrka och kunde inte göra något mer än ladda snabbt sätta i det i telefonen sedan synka. Hände från en dag till en annan. Turligt nog så bytte Jawbone ut det omgående så garantin fungerar verkligen klockrent.

1
Bevaka tråden