Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS på svenska eller engelska?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Superhjälte
  • 2013-06-05 09:17

En liten ovetenskaplig undersökning: Använder du iOS på svenska eller engelska (eller något annat språk)? Varför?

Engelska, oavsett plattform och operativsystem.

Varför? Svenska översättningar är ett skämt i operativsystem och applikationer.

Har faktiskt kört iOS på svenska hittills, trots att jag är engelsman. Bara för att frågan kom upp ändrade jag till engelska. Ska smaka lite på det.

Engelska, sen dag 1. Även OS X. Man slipper taskiga översättningar, lättare att googla eventuella problem, plus att det är en liten del av allt man gör för att hålla engelskan i trim.

Varför inte göra en omröstning av tråden?

Alla operativsystem i hela mitt liv har jag använt på engelska.

  • Superhjälte
  • 2013-06-05 12:11

Kanske ska tillägga att jag själv använder iOS på svenska.

Delvis för att jag är delaktig i arbetet med att översätta Twitter till svenska, men även för att jag tycker att det är viktigt att svenska språket inte försummas.

Vad är det som säger att vi får funktioner som Siri på svenska om vi nöjer oss med engelska annars?

Ursprungligen av Capeman:

Varför inte göra en omröstning av tråden?

Jag har tyvärr inte hunnit med redigering av omröstningar i foruminlägg än, ska försöka få in det i planeringen framöver.

För att svara på topic så använder jag så mycket som möjligt på engelska. När jag började med datorer fanns inte svenska som alternativ, och jag blev tvungen att lära mig engelska för att komma någonvart. Nu har det blivit en vana av det och översatta termer känns ofta konstiga. Det är dock fortfarande mycket lättare att hitta information/hjälp om man känner till de engelska termerna, det är ett större community, det är många böcker som aldrig översätts till svenska etc., så att ha allt på samma språk är smidigare för mig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-06-05 15:43

iOS, OS X, windows och allt annat där det går körs på engelska.
Dels dåliga översättningar, sen är den mesta informationen man behöver/stöter på skriven på engelska.
(Felsökning, guider mm).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-06-05 19:12

Engelska genomgående, utom i telefonerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-05 19:22

Jag kör allt på svenska men har kört många program på engelska tidigare. I mitt fall handlar numera om att jag valt svenska slentrianmässigt vid installation.

Upptäcker nu ett störningsmoment efter att ha slagit över till engelska. iTunes och AppStore envisas med att vara på svenska eftersom jag har ett svenskt konto.

Engelska. Jag har vant mig vid det o därför att de flesta tekniska råd eller nyhetssidor jag läser är engelskspråkiga. Söker jag efter info om något så behöver jag inte göra någon översättning åt något håll(söker oftast på engelska)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-06-06 14:51
Ursprungligen av pmarriott:

Upptäcker nu ett störningsmoment efter att ha slagit över till engelska. iTunes och AppStore envisas med att vara på svenska eftersom jag har ett svenskt konto.

Det finns en lösning på det.
http://support.apple.com/kb/HT2242?viewlocale...

Ursprungligen av joakimo:

Det finns en lösning på det.
http://support.apple.com/kb/HT2242?viewlocale...

Har följt guiden. Har fortfarande iTunes och AppStore på Svenska i iOS.

  • Superhjälte
  • 2013-06-07 12:45
Ursprungligen av pmarriott:

Har följt guiden. Har fortfarande iTunes och AppStore på Svenska i iOS.

  • Logga ut längst ner i App Store

  • Skapa ett nytt konto och välj USA.

  • Avbryt och logga in med ditt vanliga konto igen

  • Medlem
  • 2013-06-07 13:34

Svenska på både iPhone och iPad, varför? Om alla använder engelska lär vi aldrig få Siri på svenska...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-07 20:46

Jag körde faktiskt på engelska alltid (sedan original-iPhone då det inte ens fanns svenska att välja) tills för ett par månader sedan.
Lustigt nog så var det faktiskt Maps som fick mig att byta till svenska, eftersom att det lät helt överjävligt töntigt när den försökte uttala svenska namn på engelska. Varför jag började använda Apples Maps? För att de är bättre uppdaterade än Google Maps, Navigon och Waze -- i mitt område. Följer man övriga appar så får man helt fel instruktioner och får åka en bra omväg..

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-06-07 21:58

Svenska överallt där det går (OS X, iOS, program och appar). Det är ju liksom svenska jag har som modersmål FFS.

Dessutom gör jag ofta lathundar om hur man fixar saker i iOS och OS X, och det till folk som har svenska som huvudspråk. Det finns ingen anledning att krångla till det.

@ de som säger att svenska översättningar är ett skämt: visa skärmdumpar eller andra exempel. Det ska till mycket att övertyga mig att svenska är sämre än engelska som OS-val.

Där jag inte kan få svenska (Premiere Pro etc) så är det såklart engelska. Jag jobbar gärna på engelska (Indesign/Illustrator/Photoshop) såtillvida att jag döper lager och formatmallar, styckeformat etc på engelska då mina projekt ibland får för sig att flyga jorden runt. Men mina program är på svenska, ety detta är ett språk jag förstår till 100 procent.

Jag kör ett slags mellanting egentligen. Alla program o systemet på engelska men med svenska inställningar för text, klocka, datum etc

Har någongång testat att övergå till svenska men då hittar jag plötsligt inte saker(inställningar mm) e-som jag vant mig vid att söka efter de engelska namnen.

Liksom att jag gärna läser böcker på engelska, ser filmer utan svensk text o läser mest engelskspråkiga nyheter på nätet(teknik) ser jag som många sätt att ytterligare vässa mina språkkunskaper...o snappa upp nyheter innan de når den svenska pressen

En sak som är kul med att köra på engelska är att höra Navigon-damen försöka uttala svenska ort- och gatunamn. Höll på att köra av vägen i lördags när den sa Västra Karaby Kyrkoväg. Och Västra Sallerups Byaväg. Dösjebro var en annan höjdare.

Ursprungligen av pmarriott:

En sak som är kul med att köra på engelska är att höra Navigon-damen försöka uttala svenska ort- och gatunamn. Höll på att köra av vägen i lördags när den sa Västra Karaby Kyrkoväg. Och Västra Sallerups Byaväg. Dösjebro var en annan höjdare.

Omvänt gäller också. Uttalet är fantastiskt på engelska gatunamn. Vi skrattade gott åt den när vi skulle navigera på Nord-Irland. Doagh Road blev "do-agg ro-ad", road som i det svenska att glädjas

För övrigt kör jag numer med OS X och iOS på svenska, medan jobbdatorn med Windows är på engelska (koncernspråket).

1
Bevaka tråden