Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akut fråga ang usb lagring och bilstereo

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har stött på ett störigt problem.
Har nyss köpt en Pioneer bilstereo. När jag fört över mp3 filerna på min usb sticka och matar in den i bilstereon så får dubbleras alla låtar plus att några extra mappar dycker upp på stereo-displayen..tex någon trash mapp.. Finns en till som har samma problem här: http://forums.nasioc.com/forums/showthread.ph...
Har någon här någon bra lösning?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-06-20 19:30

Det kan bli så när man lägger in filerna på en OSX burk. Testa att öppna USBt på en Windows maskin och radera bort alla punkt-filer/mappar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-20 19:34

Det beror troligtvis på två saker.

1: Du har fått med m3u playlist filer

2: Du har fört över filerna genom ett nätverk och OS X har skapat dolda filer i en dold mapp som heter .AppleDouble

Har ingen Windows maskin. Finns det verkligen ingen annan lösning?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-20 19:35

Ladda hem TinkerTool och inaktivera att OS X ska skapa .AppleDouble mappar

http://www.bresink.com/osx/TinkerTool.html

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-20 19:36
Ursprungligen av alec3000:

Har ingen Windows maskin. Finns det verkligen ingen annan lösning?

Jo ändra så du kan se dolda filer i OS X och ta bort dom

https://www.google.com/search?q=show+hidden+f...

Jag brände mina skivor med itunes, sen drog jag från itunes bibloteksmappen till usb-stickan. Är det itunes som kan vara boven?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-20 19:45
Ursprungligen av alec3000:

Jag brände mina skivor med itunes, sen drog jag från itunes bibloteksmappen till usb-stickan. Är det itunes som kan vara boven?

Har du kollat så det är bara mp3-filer i mapparna och inte en til fil som heter m3u?

Så nu slog jag på det
nej har kollat nu men kan bara se mp3 filer
men nu kan jag se trash mappen, försöker jag ta bort sen får jag någon error 50 ruta? :S

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-20 19:57
Ursprungligen av alec3000:

Så nu slog jag på det
nej har kollat nu men kan bara se mp3 filer
men nu kan jag se trash mappen, försöker jag ta bort sen får jag någon error 50 ruta? :S

Trash mappen finns där för när du tar bort filer så förvinner dom inte förrän du har tömt papperskorgen på datorn.
Är trash mappen tom så är det inte det som ställer till det.

Gör nu som jag tipsade om att ändra så du kan se gömda filer och se om du har .AppleDouble mapp på ditt USB

Har ändrar det men det enda gömda filerna jag kan se är trash mappen och en .DS_store fil

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-20 20:04
Ursprungligen av alec3000:

Har ändrar det men det enda gömda filerna jag kan se är trash mappen och en .DS_store fil

Ok den kan vara den som ställer till det. Testa att söka efter fler på USB-minnet och ta bort dom.
Installera TinkerTool och kryssa i att sådan filer inte ska skapas i framtiden

Okej, vågar jag använda det programmet om man inte är Mac proffs?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-20 20:19
Ursprungligen av alec3000:

Okej, vågar jag använda det programmet om man inte är Mac proffs?

Ja varför skulle du inte göra det?

Klicka i bara den rutan som det står "Don´t create hidden .Ds_Store files"

Nä, nu har jag försökt fått till det här sammanlagt kanske 13 timmar, lyckades fixa bort den där .ds_store filen, vart inge bättre, testade koppla usb stickan i routern och skicka över nätverket, funkade inte heller.
Blir till att beställa en Windows dator helt enkelt..Kasst Apple / Pioneer!
Tack ändå för hjälpen lappen71

Istället för att gå o köpa en windowsdator för att enbart lösa detta problemet kan du ju köra windows virtuellt i tex Virtualbox, WMWare eller Parallels alternativt genom Bootcamp

Ja just det ja! Då behöver jag alltså "endast" köpa en Windows licens? kan en sån installation sega ner datorn något nämnvärt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-22 18:39

Jag har kört musik med USBsticka/hårddisk till min bilstereo, från Mac i ca 10 år utan problem. Jag tror inte det löser sej med att köra Windows, utan att det är något annat problem. Vet inte vad….

Testa m en annan usb-sticka kanske är ett alternativ, dvs ett annat märke

Ja en annan sticka kan jag ju testa förstås.
Funderar på att testa ett annat ripping program till Mountain lion utöver itunes. Verkar vara riktigt svårt att hitta dock.
Har testat med xld men fick inte till det där.

Yes!!! Nu är det problemet löst, laddad hem Max http://sbooth.org/Max/ och testade bränna om några skivor.
Nu är det bara den där dolda trash mappen som syns i stereon, i övrigt funkar allt perfekt! Kvällen räddad! Tack för er respons.

Ursprungligen av alec3000:

...och testade bränna om några skivor...

När du säger "bränna", menar du då "rippa"? För jag förstår inte varför du bränner skivor om du bara ska föra över låtar till en USB-sticka.

Senast redigerat 2013-06-23 10:09

Ja självklart menade jag rippa

För att slippa Mac-filerna (DS_store, Trash, m.m.) på USB-stickan, så kan du använda Blue Harvest.

Tack, ska testa det!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-06-23 11:14

Normalt ska det inte vara några problem med USB på Macen och sen in i bilstereo. Jag gör det hela tiden med min Clarion.
Att den lägger en massa (punkt) filer är det ofta som @Lappen71 sa, att man flyttat om över ett nätverk.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För att slippa Mac-filerna (DS_store, Trash, m.m.) på USB-stickan, så kan du använda Blue Harvest.

Funkade kanon det där!

Ursprungligen av Creops:

Normalt ska det inte vara några problem med USB på Macen och sen in i bilstereo. Jag gör det hela tiden med min Clarion.
Att den lägger en massa (punkt) filer är det ofta som @Lappen71 sa, att man flyttat om över ett nätverk.

Nä, jag vet inte riktigt vems felet är, men ska påpeka problemet till Pioneer och se om dom kan göra nånting åt det i framtiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-24 07:22

Kan det bero på att USB-pinnen är Macformatterad? Den ska vara i FAT32 för att det ska funka.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-24 08:31

Du kan också prova clean My drive från Mac app store. Den kan också rensa diskar från gömda filer.

Bevaka tråden