Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 7 Beta ute

Tråden skapades och har fått 663 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 07:14

När man kollar iOS 7 den vita iPhonen på Apples hemsida ser det lite bättre ut: http://www.apple.com/se/ios/ios7/

Men Safariikonen, den är inte vacker...

Ursprungligen av lappen71:

Som tur är det ingen som tvingar er att uppgradera till iOS7 eller ens använda iPhone.

Ingen ska använda iOS 6 när det inte längre är supportat. Om säkerhetshål inte längre patchas i iOS 6 så ska man uppdatera till iOS 7. Enheter som inte kan uppdateras för att de inte är supportade av iOS 7 ska lämnas till återvinning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 08:15

Att Apple går "back to basics" är bra. Hoppas bara vi får en "overhaul" på ikon-design. Enkla, tydliga symboler är det man bör utgå ifrån. Sedan måste det inte se ut som skit för man utgår från symbolerna.

Ikonerna på hemskärmen hävdar många man inte ser så ofta. Ja och nej. Varje gång man ska öppna ett program eller byta ett program kommer skisserna vi ser idag upp.

Kan man manuellt byta ikoner på en jail-breakad lur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 09:07
Ursprungligen av acke:

Bugfixar och förbättringar och stöd för iPad. Röstinspelning är tillbaka.

Mycket, mycket bättre flyt än i första betan, nu börjar jag till och med gilla det lite. Men jag förstår inte hur de tänkt med kalendern... hur får jag den att visa en lista för dagen under månadsvyn?
Det är alldeles för komplicerat att se aktiviteter nu, har jag bara missat något simpel inställning?

Såhär vill jag ha det: http://i.imgur.com/E4jt9.jpg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 09:21
Ursprungligen av mtntwg:

Mycket, mycket bättre flyt än i första betan, nu börjar jag till och med gilla det lite. Men jag förstår inte hur de tänkt med kalendern... hur får jag den att visa en lista för dagen under månadsvyn?
Det är alldeles för komplicerat att se aktiviteter nu, har jag bara missat något simpel inställning?

Såhär vill jag ha det: http://i.imgur.com/E4jt9.jpg.

Den månadskalender / dagsvyn måste ändå vara bland de sämre vyerna. Hur ser den nya ut?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-25 09:28

På iPhone5 ser man mer av aktiviteterna under månadsvyn än i exemplet ovan. I iOS7 finns det inte alls några aktiviteter listade. De saknar jag också.

Ursprungligen av LA8PV:

Kanske dags att inse att det finns en värld bortom alla gnälliga västerlänningar...

Kanske dags att Apple ger användarna valmöjligheter.

Ursprungligen av keptang:

Kanske dags att Apple ger användarna valmöjligheter.

Det enklaste och mest rimliga vore att Äpple inte cripplar bootladdaren så att man kan byta ut OS:et. Så kan de som inte uppskattar det nya temat installera Android med valfritt iOS 6-tema. Problemet löst och Äpple behöver lägga mindre resurser på att skydda hårdvara mot sina användare.

Det där var väl ironi?

Ursprungligen av keptang:

Kanske dags att Apple ger användarna valmöjligheter.

Det har vi redan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 10:36
Ursprungligen av LA8PV:

Kanske dags att inse att det finns en värld bortom alla gnälliga västerlänningar...

Men det betyder väl inte att "vi" måste anpassa oss efter deras tycke och kultur lika lite som man skulle förvänta sej att de skulle anpassa sej efter oss?! Valmöjligheter, individuell anpassning?

Ursprungligen av lappen71:

Som tur är det ingen som tvingar er att uppgradera till iOS7 eller ens använda iPhone.?

Men det gör väl inte att man bryr sej mindre om hur nästa version av ens föredragna lur ser ut?

"Like it or leave it" Great attitude man!...

Ursprungligen av BlackSmp:

Det där var väl ironi?

Inte det minsta. Så fungerar vanliga datorer. Vill du inte köra OS X så kan du installera Windows, Linux, FreeBSD o.s.v. Eller varför inte flera OS och dual-boot. Det finns ingen anledning till att det inte skulle gå att göra precis samma sak på i-datorer. Den enda egentliga skillnaden är att du inte har lika många konventioner, men det är ett lösbart problem och ett minimalt sådant i takt med att allt mer går mot UEFI och liknande.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det har vi redan...

Mer valmöjlighet än allt eller inget vore nog uppskattat.

Ursprungligen av John A:

Inte det minsta. Så fungerar vanliga datorer. Vill du inte köra OS X så kan du installera Windows, Linux, FreeBSD o.s.v. Eller varför inte flera OS och dual-boot. Det finns ingen anledning till att det inte skulle gå att göra precis samma sak på i-datorer. Den enda egentliga skillnaden är att du inte har lika många konventioner, men det är ett lösbart problem och ett minimalt sådant i takt med att allt mer går mot UEFI och liknande.

Mer valmöjlighet än allt eller inget vore nog uppskattat.

Ok, då kommer mitt svar... Jag håller inte alls med om din slutsats om att det är "enklast" och "mest rimligt" är att man ska kunna byta OS till vilket man vill. Tvärtom så ser jag det som en väldigt komplicerad och orimlig lösning

Jag tror inte att flera OS och dual boot är ett dugg intressant förutom för ett försvinnande litet fåtal personer och vi talar nog inte ens om promillen av användarna.

Dessutom så är det inte allt eller inget som du måste välja. Det finns valmöjligheter på lägre nivå. Till och med när det gäller utseendet;)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-25 11:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, då kommer mitt svar... Jag håller inte alls med om din slutsats om att det är "enklast" och "mest rimligt" är att man ska kunna byta OS till vilket man vill. Tvärtom så ser jag det som en väldigt komplicerad och orimlig lösning

Jag tror inte att flera OS och dual boot är ett dugg intressant förutom för ett försvinnande litet fåtal personer och vi talar nog inte ens om promillen av användarna.

Dessutom så är det inte allt eller inget som du måste välja. Det finns valmöjligheter på lägre nivå. Till och med när det gäller utseendet;)

Dessutom så skyddar det också varumärket, att kunna leverera en så väl fungerande produkt som möjligt. Skulle dessa saker vara möjliga, eller t o m höjas som ett försäljningsargument, så skulle förtroendet sjunka som en sten. En uppsjö av problem skulle uppstå, där Apple skulle anses vara boven. "Varför funkar inte detta?", "Varför kan jag inte göra si och så", "Var det inte så att det bara "skulle fungera"?" etc etc.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, då kommer mitt svar... Jag håller inte alls med om din slutsats om att det är "enklast" och "mest rimligt" är att man ska kunna byta OS till vilket man vill. Tvärtom så ser jag det som en väldigt komplicerad och orimlig lösning

Jag tror inte att flera OS och dual boot är ett dugg intressant förutom för ett försvinnande litet fåtal personer och vi talar nog inte ens om promillen av användarna.

Dessutom så är det inte allt eller inget som du måste välja. Det finns valmöjligheter på lägre nivå. Till och med när det gäller utseendet;)

Du vill alltså att Äpple ska lägga in kryptografiska spärrar i Mac-datorer så att de aktivt hindrar användare från att köra något annat än OS X på dem; för det är precis det som Äpple gör med i-datorer. Du menar alltså att det är komplicerat och orimligt att man kan byta OS i Mac-datorer och att införande av likadana spärrar i Mac-datorer skulle vara "enklast" och "mest rimligt" till skillnad från att inte göra det.

Ursprungligen av zinned:

Dessutom så skyddar det också varumärket, att kunna leverera en så väl fungerande produkt som möjligt. Skulle dessa saker vara möjliga, eller t o m höjas som ett försäljningsargument, så skulle förtroendet sjunka som en sten. En uppsjö av problem skulle uppstå, där Apple skulle anses vara boven. "Varför funkar inte detta?", "Varför kan jag inte göra si och så", "Var det inte så att det bara "skulle fungera"?" etc etc.

Jo för Äpples varumärke drabbas verkligen negativt av att de inte aktivt hindrar sådant på Mac-datorer.

Naturligtvis har Ive bättre designkoll än random forumnissar… Tweaks lär det bli, Ive har väl själv pratat om tidspressen och att slutliga viktningar återstår, men nån "overhaul" kan ni glömma. Och ikon för ikon är de nya redan klasser bättre än de gamla. Visst borde man köra med vit bakgrund, själv kan jag tyvärr inte avstå min gamla Baertling-bakgrund vilket gör färgchocken total. But I like it…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 12:20
Ursprungligen av Stinky:

Naturligtvis har Ive bättre designkoll än random forumnissar… Tweaks lär det bli, Ive har väl själv pratat om tidspressen och att slutliga viktningar återstår, men nån "overhaul" kan ni glömma. Och ikon för ikon är de nya redan klasser bättre än de gamla. Visst borde man köra med vit bakgrund, själv kan jag tyvärr inte avstå min gamla Baertling-bakgrund vilket gör färgchocken total. But I like it…

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1917747/IMG_0001.jpg

Inte jättefult. Men väääääldigt mycket leksaksdesign...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 12:21

Kommer skratta åt mig själv efter två-tre månader. När jag tycker iOS 6 ser ut som stenåldern..:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 12:25
Ursprungligen av Erik.dv:

Den månadskalender / dagsvyn måste ändå vara bland de sämre vyerna. Hur ser den nya ut?

Nej, jag vill kunna se dagens poster i en lista, inte som ett stort "block" som i dagsvyn.

Dagsvy

Månadsvy

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-06-25 12:25
Ursprungligen av John A:

Du vill alltså att Äpple ska lägga in kryptografiska spärrar i Mac-datorer så att de aktivt hindrar användare från att köra något annat än OS X på dem; för det är precis det som Äpple gör med i-datorer. Du menar alltså att det är komplicerat och orimligt att man kan byta OS i Mac-datorer och att införande av likadana spärrar i Mac-datorer skulle vara "enklast" och "mest rimligt" till skillnad från att inte göra det.

Jo för Äpples varumärke drabbas verkligen negativt av att de inte aktivt hindrar sådant på Mac-datorer.

Du kan inte jämföra datorer och mobiltelefoner bara för att de tekniskt sett har en del gemensamma drag. För gemene man är det stor skillnad på en dator och en mobiltelefon. Som en lastbil och en personbil. Gemene man kan nog ha svårt att hantera en lastbil, men de flesta klarar lätt av en personbil.
När gemene man ser iPhone och liknande som verkliga handdatorer, då kan man börja fundera på det. Men i dagens läge, absolut inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 18:02

Känns lite som om de screenshots man ser gör saken värre än den är.

Bara att slänga in en egen bakgrund som man gör nu så är det nog helt ok.

Ursprungligen av mtntwg:

Nej, jag vill kunna se dagens poster i en lista, inte som ett stort "block" som i dagsvyn.

Apples kalender gar ju bort om man har det minsta behov av att kunna skapa överblick med ett oregelbundet schema.

Det är uppenbart att kalendern designats av nagon som jobbar 9-17 alla dagar och inte har barn. Däremot har man kunnat tänka sig in i scenariot att nagon "eventuellt har barn" och att dessa kanske har nagon aktivitet varje tisdag i tva timmar.

Vad iOS-kalendern gör bäst att att visa vilken dag ett visst datum är. Sa vill man veta vilken dag den 3 november är, sa är det lätt att kolla upp. Jättelätt.

Det finns ingen klockren kalender idag tycker jag, men kolla pa Fantastical. De gör ett bra jobb och erbjuder bade listan du söker, samt ett mer grafiskt gränssnitt längs upp som ger grov information. De har även naturlig textinmatning som funkar bra.

Ursprungligen av John A:

Du vill alltså att Äpple ska lägga in kryptografiska spärrar i Mac-datorer så att de aktivt hindrar användare från att köra något annat än OS X på dem; för det är precis det som Äpple gör med i-datorer. Du menar alltså att det är komplicerat och orimligt att man kan byta OS i Mac-datorer och att införande av likadana spärrar i Mac-datorer skulle vara "enklast" och "mest rimligt" till skillnad från att inte göra det.

Jo för Äpples varumärke drabbas verkligen negativt av att de inte aktivt hindrar sådant på Mac-datorer.

Jag talar om IOS-devices, vad talar du om? Hur fick du det här till att bli något om Mac?

Det finns ingen som helst kommersiell anledning för Apple att tillåta något annat OS på sin Iphone/Ipad/Ipod hårdvara än sin egen. Tvärtom - det vore ett stort misstag.

Edit: Eller är det IOS-device som du avser med i-datorer? Jag trodde iofs att du menade iMac.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag talar om IOS-devices, vad talar du om? Hur fick du det här till att bli något om Mac?

Mac är en dator. iPhone är en dator. Att den senare har ett modem och telefonapp gör den inte mindre till en dator.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns ingen som helst kommersiell anledning för Apple att tillåta något annat OS på sin Iphone/Ipad/Ipod hårdvara än sin egen. Tvärtom - det vore ett stort misstag.

Det finns ingen som helst kommersiell anledning för Äpple att tillåta något annat OS på sin Mac-hårdvara än sin egen. Tvärtom - det vore ett stort misstag.

Ska man behandla Mac annorlunda bara för att den inte kommer med modem och telefonapp?

Det vore säkerligen intressant för alla 3Gs-användare om det gick. De kommer annars att bli fast med hårdvara de inte längre bör använda på grund av att programvaran som hårdvaran är kryptografiskt låst till att köra inte kommer att supporta den med säkerhetsfixar. Om de istället kunde installera ett annat OS på den så skulle hårdvaran kunna användas ett tag till.

Ursprungligen av BlackSmp:

Edit: Eller är det IOS-device som du avser med i-datorer? Jag trodde iofs att du menade iMac.

För tio-femton år sedan var en telefon ett litet inbäddat system. Att man alls kunde köra någon form av programkod var ett stort framsteg. Idag är en "telefon" lika mycket dator som en modern dator var för bara ett par år sedan. Ändå ser vi det som självklart att en "telefon-dator" inte egentligen är en dator. Vi undviker medvetet ordet dator utan väljer med omsorg istället ord som "iOS device." Det får det att låta som att det egentligen inte är en dator vi har med att göra, utan istället ett tio-femton år gammalt inbyggt system som av någon självklarhet inte kan köra något annat än iOS. Att det i själva verket är en vanlig dator (general purpose) som Äpple spenderar tid och pengar på för att se aktivt hindra användare från att ladda annan programkod på sopar vi under mattan, trots att detta är något som faktiskt inte gagnar användaren på något sätt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-06-25 21:05

Jaha nu har vi ett nytt troll på forumet ?

Ta denna diskussion i en enskild tråd och inte i en som handlar på iOS 7 Beta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-25 21:16
Ursprungligen av John A:

Det finns ingen som helst kommersiell anledning för Äpple att tillåta något annat OS på sin Mac-hårdvara än sin egen. Tvärtom - det vore ett stort misstag.

Du verkar vara rejält insatt i Apples sätt att arbeta...

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Apples kalender gar ju bort om man har det minsta behov av att kunna skapa överblick med ett oregelbundet schema.

Det är uppenbart att kalendern designats av nagon som jobbar 9-17 alla dagar och inte har barn. Däremot har man kunnat tänka sig in i scenariot att nagon "eventuellt har barn" och att dessa kanske har nagon aktivitet varje tisdag i tva timmar.

Vad iOS-kalendern gör bäst att att visa vilken dag ett visst datum är. Sa vill man veta vilken dag den 3 november är, sa är det lätt att kolla upp. Jättelätt.

Det finns ingen klockren kalender idag tycker jag, men kolla pa Fantastical. De gör ett bra jobb och erbjuder bade listan du söker, samt ett mer grafiskt gränssnitt längs upp som ger grov information. De har även naturlig textinmatning som funkar bra.

Agenda är också ganska bra. Har inte listvyn men en månadsvy med "prickar"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-06-26 00:16
Ursprungligen av John A:

Mac är en dator. iPhone är en dator. Att den senare har ett modem och telefonapp gör den inte mindre till en dator.

Min ugn i köket är en dator. Inte tillåter tillverkaren mig att köra ett annat system i den som så jag kan få annan info i displayen. Det är ingen given möjlighet bara för att jag har köpt en ugn.

Ikoner hit och dit, det som jag lägger märke till (eller rättare sagt inte ser:) är statusraden högst upp.

I beta 1 så har jag för mig den var vit och knepig att se emellanåt. Nu i beta 2 så är den grå (eller svart) och med min bakgrundsbild i grånyanser så är den inte bara svår att se - den försvinner totalt!

Senast redigerat 2013-06-26 09:15
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-06-26 09:15
Ursprungligen av BlackSmp:

I beta 1 så har jag för mig den var vit och knepig att se emellanåt. Nu i beta 2 så är den grå (eller svart) och med min bakgrundsbild i grånyanser så är den inte bara svår att se - den försvinner totalt!

Beta 2 kanske fortfarande är en beta-version och därför är inte allt som det ska vara, vad tror du?
Här syns det bra med beta 2.

Bevaka tråden