Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flyga med iMac

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska flytta till kanada och skulle vilja ta med min iMac (2012, inte den supertunna nyare modellen). Någon som har några bra tips på hur man lämpligt kan packa den på ett billigt och enkelt sätt? Vore också intressant om det finns någon annan med erfarenhet av att flyga med iMac.

Optimalt vore nog att ha en orginallåda, men den har jag tyvärr inte kvar. Om någon vet vart man kan hitta en så vore jag tacksam

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-08-01 22:25
Ursprungligen av Schwan:

Jag ska flytta till kanada och skulle vilja ta med min iMac (2012, inte den supertunna nyare modellen). Någon som har några bra tips på hur man lämpligt kan packa den på ett billigt och enkelt sätt? Vore också intressant om det finns någon annan med erfarenhet av att flyga med iMac.

Optimalt vore nog att ha en orginallåda, men den har jag tyvärr inte kvar. Om någon vet vart man kan hitta en så vore jag tacksam

27 eller 21 tum?
Jag hade övervägt möjligheten att sälja datorn i Sverige och köpa en ny lokalt. Är inte priserna lite lägre därborta?
Själv hade jag aldrig flugit med min iMac om det ens var i originalförpackning.

  • Medlem
  • /dev/null
  • 2013-08-01 23:21

Om du kan få med den som handbagage är det nog lugnt, annars skulle jag definitivt inte riskera den. Vissa checkar ju in större saker separat, kanske det går även här? Hör av dig till flygbolaget och fråga om det är möjligt. Hanteringen av vanligt bagage kan ju, vad man hört, vara ganska så omild.

Det är 21,5" modellen. Kanske värt att höra med flygbolaget.

Jag hade inte tagit den på flyget om jag inte var beredd på att få ett vrak i andra änden. I bagagehanteringen tas ingen hänsyn alls till vilken sida som är upp, och den måste vara packad så att den tål upprepade fall från 1 m höjd om den ska ha en snöbolls chans i helvetet att komma fram hel.
Jag hade antingen sålt den här och sedan köpt en ny på plats, eller skickat den till mig själv med TNT/DHL/UPS/FedEx. De är så mycket billigare där att du kanske inte behöver lägga så mycket emellan. Behåll ditt svenska tangentbord och ta med dig. Och skickar du den till dig själv så slipper den passera genom flygplatsen bagagehantering, vilket utgör den största faran. Se då till att datorn är ordentligt förpackad, och kolla upp hur mycket fraktbolaget ersätter. Vissa ger högst ett par hundra kr per kilo om något händer. Eventuellt kan det vara läge för en tilläggsförsäkring.

Jag röstar också på alternativet att sälja den, och köpa en ny (eller begagnad) där.

Ditt system, med alla inställningar och program, kan du ju enkelt klona till en extern hårddisk och ta med dig, och sen föra över till den nya datorn.

Och även om du väljer att skicka datorn, så bör du ändå ha en klon på en extern hårddisk, om det skulle hända något med datorn under transporten.

Senast redigerat 2013-08-02 10:53

Om du ska skicka den så ska du skicka den med riktig flygfrakt. Skicka inte som bagage. Ja det kommer att kosta. Ja det är värt det.

1
Bevaka tråden