Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka e-post när ny fil läggs i en mapp

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag skulle vilja ha en funktion som automatiskt skickar ett e-post till mig när en fil läggs i en speciell mapp. Har googlat mig grön, men vet fortfarande inte hur jag ska börja. Hittade detta som verkar fungera, men hans automator-script är inte bifogat. Hur kan det sett ut?

Mvh

Edit: Använder OSX 10.6.8

Det skriver väl han i tråden? Testa annars "spela in" funktionen.

Ett annat alt som jag tycker är bra vid liknande behov är appen Hazel. Mycket smidig. Kostar dock en liten obetydlig summa.

Hazel är grymt bra!

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det skriver väl han i tråden? Testa annars "spela in" funktionen.

Ett annat alt som jag tycker är bra vid liknande behov är appen Hazel. Mycket smidig. Kostar dock en liten obetydlig summa.

Spela in-funktionen! Den ska jag testa. Bra tips, tack.

Hazel har jag, satt och klickade runt lite i det också, men hittade inget av intresse, mer än att kunna köra ett script. Kan du peka mig rätt?

För att skicka ett mejl så får du lägga till en mapp och sedan välja en regel och sedan köra ett AppleScript t.ex.

tell application "Mail"
			set theNewMessage to make new outgoing message with properties {subject:"Subject text", content:"Content text", visible:true}
			tell theNewMessage
				make new to recipient at end of to recipients with properties {address:"email address"}
				send
			end tell
		end tell
Senast redigerat 2013-08-07 19:19
Ursprungligen av blackheim:

Spela in-funktionen! Den ska jag testa. Bra tips, tack.

Hazel har jag, satt och klickade runt lite i det också, men hittade inget av intresse, mer än att kunna köra ett script. Kan du peka mig rätt?

Det är skickandet av mail som du isf får lösa med apple script/automator.

1
Bevaka tråden