Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor kring köp av Mac Mini

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag är lite intreserad av att köpa mig en mac, har ingen sen tidigare. ett par frågor dock.

Hur pass gamla MacMini kan man sätta en SSD i?

Om man köper en begagnad, eller vill ersätta en vanlig HDD så behöver man ju installera om OS,
En mac mini saknar ju cd/dvd, hur återställer man eller installera om OS.

Du kan sätta SSD i typ alla, det är en vanlig SATA-port.
Du kan återställa med Internet Recovery t.ex. om den skeppats med Lion eller senare.
http://support.apple.com/kb/HT4718

OK, men finns det nån motsvarande "cd-nyckel" eller nått som man bör kontrollera om man köper begagnat eller hur fungerar det.

Och uppgraderingar mellan olika nya versioner av OS

Nej, Apple känner av vilket operativsystem datorn levererades via nätet och återställer detta.
För Lion och uppåt finns Internet Recovery har jag för mig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-08-06 16:58
Ursprungligen av keptang:

Nej, Apple känner av vilket operativsystem datorn levererades via nätet och återställer detta.
För Lion och uppåt finns Internet Recovery har jag för mig.

Ja, om Lion eller ML blivit installerat, datorer som är äldre än att de kom med Lion (ca sommaren 2011) och inte blivit uppgraderade känner inte av något alls.

Däremot finns inga cd-nycklar eller liknande till OS X.
Och äldre Mac mini har superdrive, om jag minns rätt var 2010 sista som hade det? Eller kanske det var 2009.

Ursprungligen av Json_81:

Ja, om Lion eller ML blivit installerat, datorer som är äldre än att de kom med Lion (ca sommaren 2011) och inte blivit uppgraderade känner inte av något alls.

Naturligtvis.

Ursprungligen av Json_81:

Och äldre Mac mini har superdrive, om jag minns rätt var 2010 sista som hade det? Eller kanske det var 2009.

Yep, 2010 var sista.

2011 eller nyare då.

En annan sak, är ju lagring. Idag sitter man ju med ett tower (PC) och inga problem att skyffla in nya diskar.
Om man satsar på mac med ssd blir ju lagringen ganska begränsad.
Vilket är då att föredra, NAS eller externa HDD.
Om jag förstått allt rätt så har ju iaf NAS ett eget filsystem, kan dom filerna då läsas av både mac och PC (kan ju vara fördel)??

Största användningsområdet är Lightroom och fotolagring

Ursprungligen av VirtualWalker:

2011 eller nyare då.

En annan sak, är ju lagring. Idag sitter man ju med ett tower (PC) och inga problem att skyffla in nya diskar.
Om man satsar på mac med ssd blir ju lagringen ganska begränsad.
Vilket är då att föredra, NAS eller externa HDD.
Om jag förstått allt rätt så har ju iaf NAS ett eget filsystem, kan dom filerna då läsas av både mac och PC (kan ju vara fördel)??

Största användningsområdet är Lightroom och fotolagring

NAS, kör jag med iaf.
Filsystemet på NAS (eller din dator) spelar ingen roll, det är transparent via SMB/NFS/AFP, eller vad du nu väljer för nätverksprotokoll.

Citat:

Filsystemet på NAS (eller din dator) spelar ingen roll, det är transparent via SMB/NFS/AFP, eller vad du nu väljer för nätverksprotokoll.

Ok, det fungerar med andra ord från både pc/mac ? är inte så hemma i alla termer

Är det något att tänka på vad det gäller hastighet NAS kontra USB3 Ex hdd.

Ursprungligen av VirtualWalker:

Ok, det fungerar med andra ord från både pc/mac ? är inte så hemma i alla termer

Är det något att tänka på vad det gäller hastighet NAS kontra USB3 Ex hdd.

Ja, det fungerar på Mac och PC.

USB3 är givetvis snabbare då afp/smb går via ditt nätverk.

Ursprungligen av VirtualWalker:

Ok, det fungerar med andra ord från både pc/mac ? är inte så hemma i alla termer

Är det något att tänka på vad det gäller hastighet NAS kontra USB3 Ex hdd.

Ja, det fungerar.

Ingen aning om USB3-hastighet på hårddiskar, men det passar bättre i sin egen tråd.
Du är ändå begränsad av nätverket (ie. 1 Gbit ethernet om du har det, ~100MB/s), vilket en bra NAS också kan leverera.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-08-08 07:56
Ursprungligen av keptang:

Ja, det fungerar.

Ingen aning om USB3-hastighet på hårddiskar, men det passar bättre i sin egen tråd.
Du är ändå begränsad av nätverket (ie. 1 Gbit ethernet om du har det, ~100MB/s), vilket en bra NAS också kan leverera.

USB3 är 6Gbit om jag inte minns fel, det blir disken som begränsar och utan raid klarar diskar oftast inte mer än runt 100MB/s.

1
Bevaka tråden