Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi gör ett panorama

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Adobe har verkligen ryckt upp sig i deras programvara från och med CS4 och nu CS5. Jag fotar numer utan stativ och med lite överlappning och låter Photomerge slå ihop bilderna. Programmet rätar upp, fixar perspektivfel, tonar in färger/himmel och annat. Rätt okej.

Cirka 10 bilder (vertikalt) tagna med en 5D Mk II i Italien förra sommaren (längtar tillbaka) vid skymningen.

Visst behövs det lite finlir, men i alla fall, rätt bra resultat utan någon tanke när jag tog bilderna.

Som en bieffekt kan man nämna att Photomerge eller Autopano är kanonbra när det gäller att scanna t ex kartor och få ihop en karta i A3... när man äger en A4-scanner

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-07-25 22:25

Jättebump!

CubicConverter är ett program jag använt tidigare och gillat. Dock var det ett tag sedan. Nu, då jag tänkt väcka upp min panorama-gen och köra lite CubicConverter igen, så visar det sig att programmet ej längre funkar.

Felmeddelande:
Du kan inte öppna programmet CubicConverter eftersom PowerPC-program inte längre stöds.

Det verkar inte finnas någon nyare version än 2.2.1, som jag nu provat.

Det jag har som input är en bild som visar allt, hela panoramat 360° med zenit och bas, och jag vill som output ha en VR-film där man står i centrum och panorerar verkligheten omkring sig. Alltså precis som man kan göra på Google Earth då man valt att se den funktionen.

Frågor:
- Finns något bra alternativ till CubicConverter?
– Kan man göra det jag önskar i PTGui? (Jag har programmet, men har inte lyckats finurla ut hur, om det nu går.)

Om jag råkat vara otydlig i min frågeställning – ställ mig mot väggen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-27 14:52

Den här tråden gick tydligen förbi mig! Jag har själv gjort en hel del panoraman genom åren - primärt har jag förlitat mig på den inbyggda funktionen i Photoshop.

Alperna 2010

Gotland 2011

Samtliga ovan bilder är skalade till 25% av dess originalstorlek. Alpina skottet har jag på väggen som en c:a 192x60 cm tavla. Ett dilemma är som folk beskriver att bilderna blir väldigt stora och bitvis tungarbetade i Photoshop. Ena Gotland-skottet är c:a 2.5GB stort, alpinbilden kommer in under 1GB.

  • Medlem
  • 2013-07-27 19:57

Jag brukar också använda PS för panoraman, men undrar även jag hur man gör VR (helst gratis).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-27 20:01
Ursprungligen av Baron:

Jag brukar också använda PS för panoraman, men undrar även jag hur man gör VR (helst gratis).

På datorn eller telefonen?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-07-27 21:32
Ursprungligen av lappen71:

På datorn eller telefonen?

Spela roll. Om du har något i skjortärmen så får du visa.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-27 21:52
Ursprungligen av filuren:

Spela roll. Om du har något i skjortärmen så får du visa.

Jag använder Photosynth som är gratis.
https://itunes.apple.com/se/app/photosynth/id...

Taget igår på NK

http://photosynth.net/view.aspx?cid=6e1c4a28-...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-07-27 22:05
Ursprungligen av lappen71:

Photosynth och 360 är iOS-appar för att plåta runtomkring-panoraman. Jag har använt båda tidigare men nu återkommit till 360 då jag fann det lämpligare. Kanske fel, vem vet.

Men, nu vill jag i datorn ta in bilderna för redigering och sedan exportera till härliga VR-format igen.
Från iOS-appen kan jag få en komplett bild till datorns Photoshop. Men tillbaka? Där skiter det sig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-27 22:28
Ursprungligen av Erik.dv:

Den här tråden gick tydligen förbi mig! Jag har själv gjort en hel del panoraman genom åren - primärt har jag förlitat mig på den inbyggda funktionen i Photoshop.

Alperna 2010
http://www.uptownmedia.se/photos/Alpine-Panorama.jpg

Gotland 2011
http://www.uptownmedia.se/photos/Gotland-Panorama-1.jpg
http://www.uptownmedia.se/photos/Gotland-Panorama-2.jpg

Samtliga ovan bilder är skalade till 25% av dess originalstorlek. Alpina skottet har jag på väggen som en c:a 192x60 cm tavla. Ett dilemma är som folk beskriver att bilderna blir väldigt stora och bitvis tungarbetade i Photoshop. Ena Gotland-skottet är c:a 2.5GB stort, alpinbilden kommer in under 1GB.

Riktigt trevliga bilder Erik!

Har du bra tips och saker att tänka på vid skjutande av panoraman så får du gärna skicka ett PM. Jag har precis införskaffat ett nytt huvud till stativet så jag kan vrida det i horisontalled utan att lösgöra kulan. Skulle vara kul att få "pick your brain" lite på temat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-27 22:49
Ursprungligen av zinned:

Riktigt trevliga bilder Erik!

Har du bra tips och saker att tänka på vid skjutande av panoraman så får du gärna skicka ett PM. Jag har precis införskaffat ett nytt huvud till stativet så jag kan vrida det i horisontalled utan att lösgöra kulan. Skulle vara kul att få "pick your brain" lite på temat

Faktum är att alla panoraman är plåtade handhållet med min gamla 7D eller numer 5D Mk II. Som andra skrivit ska man inte vara rädd för att överlappa bilderna ganska mycket - 25-50% mellan varje "plate". Det är lättare att göra snygga panoraman om man har lite paralax i bilden - dvs inga objekt som är nära kameran. Självklar låser man skärpa och exponeringen, men att försöka få bilden så jämnt expanderad över hela serien som möjligt och sedan framkalla hela serien med samma RAW-inställningar och köra retusch på hela panorama-kompen istället för per bild. Som någon skrev är det eventuell lättare att sticha ihop 20 bilder skjutna med en 50mm glugg än 5 med en 24 mm glugg. Har inte testat det så noggrant men spontant skulle jag tro det.

Tyvärr har jag inte jobbat med VR-lösningar sedan typ 2004-2005. Har för mig det fanns ett program som hette "Sticher" som jag använde då. Gjorde en massa tester för mäklare som rann ut i sanden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-27 22:53

Realviz Stitcher hette det. Har tydligen blivit köpt av Autodesk och verkar likt många av deras uppköp nerlagt

http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/pc/index...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-28 14:09
Ursprungligen av Erik.dv:

Realviz Stitcher hette det. Har tydligen blivit köpt av Autodesk och verkar likt många av deras uppköp nerlagt

http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/pc/index...

Ska kolla in det.

Hur har du agerat kring det enorma skärpedjupet som du har i bilderna? Har du inte bara tagit multipla bilder överlappande i horisontalled utan även på något magiskt sätt lyckats med fokus i multipla bilder i vertikalled? Eller du har skjutit under sen kväll med väldigt liten bländare? Eller under dag med ND-filter?

Nyfiken

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-29 23:56
Ursprungligen av zinned:

Ska kolla in det.

Hur har du agerat kring det enorma skärpedjupet som du har i bilderna? Har du inte bara tagit multipla bilder överlappande i horisontalled utan även på något magiskt sätt lyckats med fokus i multipla bilder i vertikalled? Eller du har skjutit under sen kväll med väldigt liten bländare? Eller under dag med ND-filter?

Nyfiken

Jag har nog kört med relativt liten bländare. Har inga ND-filter men kör ofta med POL-filter. Jag låser som sagt fokus på någon estimerad bra medelpunkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-30 00:06
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag har nog kört med relativt liten bländare. Har inga ND-filter men kör ofta med POL-filter. Jag låser som sagt fokus på någon estimerad bra medelpunkt.

Ja, så lär det väl vara. Med liten bländare så menar du kring f/8 - f/11 någonstans?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-30 11:15
Ursprungligen av zinned:

Ja, så lär det väl vara. Med liten bländare så menar du kring f/8 - f/11 någonstans?

Korrekt. Kollade lite data nu:

- Gotland 1 är tagen med en 5D mk II, 24mm f8 (ISO 200 1/45s)
- Gotland 2 är tagen med en 5D mk II, 24mm f11 (ISO 200 1/125s)

Bägge ovan är plåtade med Canons EF 24-105 f/4 L IS USM optik så helt OK glugg. Och en bländare mellan f8 och f11 var bra gissat! Jag skulle dock tippa på att Alpin-bilden är plåtad med 7D och ett Sigma 18-50 f2.8 EX.

- Nedan panorama av Orsa Björnpark är tagen med en 7D, 18 mm f5.6
- Nedan panorama av Salzburg är tagen med en 7D, 18 mm f8.0

ORSA

SALZBURG

  • Medlem
  • 2013-07-30 23:47

PS är hur bra som helst på perspektivkompensation och liknande. Panoraman i landskapsfotografi är nästan ingen sport längre…
Den här är tagen för fyra år sedan på fri våffla med en Nikon D70 på 1/30 med en skitig 18-70 mm kit på F3,5:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-31 11:28
Ursprungligen av Baron:

PS är hur bra som helst på perspektivkompensation och liknande. Panoraman i landskapsfotografi är nästan ingen sport längre…
Den här är tagen för fyra år sedan på fri våffla med en Nikon D70 på 1/30 med en skitig 18-70 mm kit på F3,5:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1184479/Geneve_panorama3.jpg

Riktigt fint

Här är ett panorama jag stitchade efter en oväder igår.

Svårt att få horisonten rak, kan jag tycka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-31 17:15
Ursprungligen av zinned:

Svårt att få horisonten rak, kan jag tycka.

Det är lurligt. Photoshop CS6 har en lens-correction tool man kan köra även på flera bilder som är stitchade. Fortfarande inte lätt att korrigera men det blir bättre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-07-31 18:05
Ursprungligen av Erik.dv:

Det är lurligt. Photoshop CS6 har en lens-correction tool man kan köra även på flera bilder som är stitchade. Fortfarande inte lätt att korrigera men det blir bättre.

Ja, jag sitter dock med PS CS4 och LR5.

Det jag gjorde var att jag körde lens correction i LR5 på de bilder som denna bilden består av och använde även LR5:s UpRight-funktion. Därefter exporterade jag dem utan annan editering för att stitcha dem i PS. Därefter sparade jag den som TIFF utan kompression och importerade i LR5 för att editera den.

Kanske dumt tillvägagångssätt...tips?

Btw, panoramat ovan är också skjutet med Canons 24-105mm f/4 IS USM

Senast redigerat 2013-07-31 22:51

Har slutligen införskaffat en spegelfri och var ju bara tvungen att prova dess frihandsautopano när det bjöds på regnbåge.

  • Medlem
  • 2013-08-13 22:11

Tjusigt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-08-14 23:32
Ursprungligen av GustafMA:

Har slutligen införskaffat en spegelfri och var ju bara tvungen att prova dess frihandsautopano när det bjöds på regnbåge.

Fint

Tack grabbar!

Det jag slås av är teknikens obevekliga marsch. Titta på trådens förstasida - olika program, konfigurering, handmatade indata och parametrar. Och numera - ställ dig på rätt plats och gör ett jedi-svep med handen. Visst, det blir ju inte alls lika bra som de bästa vyerna vi sett i tråden. Men det duger ju till web eller (i det högupplösta originalet) som bakgrundsbild alla dagar i veckan...

Bevaka tråden