Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern skärm på en MB 17" 2012/07

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-08-22 14:04

Ja, jag har skaffat en Mac sen ett år tillbaka för er som inte trodde detta. Jag har också sökt på detta men inte hittat nåt som svarar på min fråga. Skjut mig eller länka om jag misslyckats.

Problemet: Ibland så faller jag tillbaka till ren hopp och lek där en extern skräm i Win-miljö är det optimala valet men det verkar, i detta fallet, finnas nånting i den kombinationen som inte lirar.

Jag kör med en VGA-adapter via DP-utgången och vad som händer är att när jag pluggar in den externa skärmen (testat ett gäng olika) med Boot camp/Win7 är att skärmen på min MB delas in i 1/2, dvs 1 för vänster sida och 2 för den högra men den externa skärmen förblir svart oavsett vad jag gör. AMD's senaste drivis för Boot Camp är från 2011. Jag har kollat runt på nätet men hittar bara lösningar med Thunderbolt-alternativ.

Är det så att det är enda alternativet?

Tacksam för input!

/Mein

- Menar du att den interna skärmen delas upp i två halvor. Vad visas då på respektive halva?
- Vad är det för adapter du använder? Minidisplayport till VGA, och sedan en VGA-kabel till skärmen? Har du provat andra kablar och adapters?
- Funkar den externa skärmen i OS X?

I rubriken skriver du MB 17 2012/07. Är 2012/07 inköpsdatumet? För den sista 17-tums-modellen är "late 2011".

Du skriver att du bara hittar Thunderboltlösningar. Men datorn har ju en Thunderbolt-port, så varför skulle de lösningarna inte vara användbara? Eller missuppfattar jag den meningen? Menar du att Thunderboltlösningarna är enda alternativet, och din fråga gäller ifall det är den vägen du måste gå?

Senast redigerat 2013-08-22 15:19
  • Medlem
  • 2013-08-22 15:53

- Ja, den delas upp i två halvor (med vertikal avgränsning om du missförstod). Dra ett streck på mitten och ena är 1 resp 2. Det händer ingenting med resp halva utan det är enbart uppdelningen som visas så

- Ja, en VGA-adapter har bara VGA så det är det som används med sladd till VGA-port på skärmen. Testat andra skärmar, kablar samt adapter.

- Funkar bra i OSX, men där finns färska drivisar och det har fungerat hela tiden. Dock är Parallels och liknande inte optimal för mitt syfte utan jag vill köra ren Windows.

Ja, inköpsdatum som jag sett att man identifierar MB-versioner med.

Jo, TB-porten är ju som sagt noterad men har som frågan kring DP-porten iom att jag helst skulle vilja slippa köpa en adapter till TB-porten också. Så frågan är alltså:

Kan man köra med en extern skärm i Boot Camp/Win7-miljö via DP-porten?

/Mein

Ursprungligen av Mein:

...Ja, inköpsdatum som jag sett att man identifierar MB-versioner med...

Det har jag aldrig sett. Oftast använder man tidpunkten då modellgenerationen släpptes, t.ex. "late 2011" eller "mid 2012". Eller så använder man modellbeteckningen, t.ex MacBookPro10,4 eller iMac13,1.

Inköpsdatum säger inte ett dugg om vilken modellgeneration det är.

Ursprungligen av Mein:

...en VGA-adapter har bara VGA...

Ja, jag förstår att den har VGA i ena änden. Men den har något i andra änden också. Det var därför jag frågade. Speciellt eftersom du nämner TB-porten och DP-porten, som om det vore två olika saker.

Ursprungligen av Mein:

...frågan kring DP-porten iom att jag helst skulle vilja slippa köpa en adapter till TB-porten också?...

Vad menar du med "också"? Det låter som att där är två portar. Men du har ju bara en port där du kan koppla bildskärm, och det är Thunderbolt-porten.

(Det finns ju visserligen möjlighet att gå via USB eller via Expresscard-platsen också, men om det hade varit någon av dem, så tror jag inte att du hade kallat det för DP.)

Ursprungligen av Mein:

...Kan man köra med en extern skärm i Boot Camp/Win7-miljö via DP-porten?...

Ursäkta om jag är jobbig, men den frågan kan vi nog inte svara på förrän vi har rett ut vad "DP-porten" är för något.

Och det är ju ingen annan som har kommit med några svar, så jag misstänker att jag inte är ensam i min förvirring.

  • Medlem
  • 2013-08-22 17:02

Jag ställde frågan till Applesupport istället s¨å får vi se vad de säger.

Sorry för att du blev så förvirrad. Det var inte meningen.

/Mein

Senast redigerat 2013-08-22 18:16

Jag har kört externa skärmar till min MBP 17" (tidig 2011) i både OSX och Win7, via display port till VGA, DVI och HDMI. Det är inte som så att du har något program installerat i Windows som gör att du får dessa problem? Själv har jag inte installerat något annat än drivrutinerna från Apple.

1
Bevaka tråden