Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gaah! Från stabilare än 'Rock solid' till svajigast i stan - iPhone 4s i gungning

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jaha, nu sitter jag i klistret..

Problem 1.

Min telefon har börjat krångla. Jag har envisats med att köra iOS 5.1.1 och tänkte inte byta innan iOS 7. Gillar gamla Youtube mm. allt för mycket för det. Jag har inte haft några problem att tala om alls. Förrän nu. Inga nya apps, som har orsakat problem. Det är jag 99% säker på. Det har inte installerats något under den här knasperioden.

Det började med tappad wifi. Som inte går att få igång igen utan att starta om. Hård reset fungerar tom. sämre. Facebook kan frysa och krascha hela systemet. Jag kan inte använda Safari, förutom när jag trycker på länkar utifrån, alternativt går via goolge-fältet och söker. Kraschar annars så fort en bokstav har skrivits. Samma sak om man klistrar in i adressfältet. raderat cookies och data osv.

Jag fattar inte vad som händer..? Telefonen har verkligen kunnat köras galet hårt. Minnesutrymme kvar 1,3-1,5 GB.

Problem 2.

Jag har inte någon backup som är gjord på väldigt länge. Min dator som jag använder för att synka telefonen är korvstoppad till max. Jag har skjutit upp hårddiskbyte bara för att det är så knivigt att byta i iMacen. Det lustiga är att datorn går som en klocka trots att det bara finns 1,2GB ledigt utrymme på disken :-D. Den trummar på som om "det är väl inget med det". Men jag får alltså inte plats med en ny säkerhetskopia..

Ja ehurm, vad ska man ta sig till?

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jaha, nu sitter jag i klistret..

Problem 1.

Min telefon har börjat krångla. Jag har envisats med att köra iOS 5.1.1 och tänkte inte byta innan iOS 7. Gillar gamla Youtube mm. allt för mycket för det. Jag har inte haft några problem att tala om alls. Förrän nu. Inga nya apps, som har orsakat problem. Det är jag 99% säker på. Det har inte installerats något under den här knasperioden.

Det började med tappad wifi. Som inte går att få igång igen utan att starta om. Hård reset fungerar tom. sämre. Facebook kan frysa och krascha hela systemet. Jag kan inte använda Safari, förutom när jag trycker på länkar utifrån, alternativt går via goolge-fältet och söker. Kraschar annars så fort en bokstav har skrivits. Samma sak om man klistrar in i adressfältet. raderat cookies och data osv.

Jag fattar inte vad som händer..? Telefonen har verkligen kunnat köras galet hårt. Minnesutrymme kvar 1,3-1,5 GB.

Problem 2.

Jag har inte någon backup som är gjord på väldigt länge. Min dator som jag använder för att synka telefonen är korvstoppad till max. Jag har skjutit upp hårddiskbyte bara för att det är så knivigt att byta i iMacen. Det lustiga är att datorn går som en klocka trots att det bara finns 1,2GB ledigt utrymme på disken :-D. Den trummar på som om "det är väl inget med det". Men jag får alltså inte plats med en ny säkerhetskopia..

Ja ehurm, vad ska man ta sig till?

Skaffa en extern disk till datorn för ett par hundralappar och skyffla över lite data dit så du kan göra en backup på din telefon. Gör sedan en återställning på telefonen och lägg tillbaka din backup. Blir inte det bra, gör en återställning utan att lägga tillbaka backup.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

...jag får alltså inte plats med en ny säkerhetskopia...

Flytta över en del av innehållet, från iMacens interna disk, till extern disk eller USB-minne.

Externt utrymme har jag gott om, men blir inte den säkerhetskopia jag gör nu bara fel för att backas från sedan? Samt, är det bara återställning som gäller? Och då köra in iOS 6? Usch, jag har haft så lite problem att jag inte brytt mig om att göra en solid backup-lösning för telefonen. Jag har aldrig gjort någon hel reset alltså. Känns läskigt..

Ibland fungerar den ganska länge. Med wifi och allt, men Safari vill inte komma tillbaka i helt användbart skick. Jag hatar det här att radera massa lösenord. Det är väl sådant jag borde ha i någon slags backup.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Externt utrymme har jag gott om, men blir inte den säkerhetskopia jag gör nu bara fel för att backas från sedan?

Jag förstår inte den frågan. Jag menade inte att du skulle flytta iPhone-backuperna. Jag menade att du skulle flytta något ANNAT från den interna hårddisken, så att där blir mer ledigt utrymme, så att du får plats för fler iPhone-backuper.

Frågan är ju också varför det blir så här? Inte min dåliga framförhållning för eventuella problem utan varför telefonen plötsligt drabbas av dessa problem, utan enkel lösning (omstart, inställningar osv.)? Utan stabil wifi är telefonen ganska värdelös för mig. Starta om telefonen 10 ggr. om dagen bara för att överhuvud få fatt i nätverk är ju inte kul. Samtidigt fungerar många appar helt utan besvär. Det är en Bermuda-triangel kring wifi-Safari-facebook. Känns inte som att uppdatering av facebook-app skulle lösa Safari-wifi. Ny Safari-version blir det ju inte tal om heller utan att byta system.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår inte den frågan. Jag menade inte att du skulle flytta iPhone-backuperna. Jag menade att du skulle flytta något ANNAT från den interna hårddisken, så att där blir mer ledigt utrymme, så att du får plats för fler iPhone-backuper.

Jo, det förstår jag. Men om jag ska rensa telefonen helt och starta från den punkt jag är på nu från en ny backup verkar vara lite riskabelt, menar jag. Att göra en backup i sig nu kan väl inte lösa någonting?

Det hela bygger då på att jag ska uppdatera systemet och att det ska lösa alla problem om jag fattar rätt. (?)

Senast redigerat 2013-08-27 16:41
Ursprungligen av Einar Lindgren:

...om jag ska rensa telefonen helt och starta från den punkt jag är på nu från en ny backup verkar vara lite riskabelt, menar jag...

Pmarriotts svar från inlägg 2 bör eliminera den risken.

Mina svar har bara gällt första inläggets "problem 2".

OK, tack. Jag tror jag förstår. Det här är helt ny mark för mig med återställning. Så kan det gå när allt går som på räls med en maskin (ja nästan - lite urspårning har det allt varit, men inget som inte kunnat lösas med omstart eller hard reset.) Återställning via iTunes är gör alltså mer än hard reset? Annars är det inte mycket lönt.

Damn, jag förlorade förstås allt i läslistan på Safari också, efter alla raderingar i fixförsök. Trist. Safari kraschar för övrigt bara genom att trycka på den symbolen. Öppna ny flik via länk är inga problem. Det är egentligen verkligen skumt att det går att navigera web-läsaren problemlöst från Google och externlänkar, men allt annat leder till krasch. Chrome fungerar. för övrigt. Det hela känns så fjuttigt, men ställer till med massa problem. Facebook (app) är känsligt för videoklipp. Det kan leda till förlorad wifi eller frysning. Men samtidigt kan allt vara som normalt också. I alla fall ett tag.

Jag filosoferar alltså lite över varför det, med lite omvägar, går att använda telefonen som om ingenting har hänt (förutom mycket opålitlig wifi) å ena sidan. Och krasch & bang å den andra.

1
Bevaka tråden