Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskutera Apples presskonferens från den 10/9

Tråden skapades och har fått 526 svar. Det senaste inlägget skrevs .

@lappen71, @zinned: Den här diskussionen leder ingenstans. Vill ni fortsätta är det bättre att ta det i PM.

Tillbaks till ämnet nu tack.

Jag är löjligt sugen på en Rymdgrå 5s! Använder kameran hela tiden, ska bli kul att se grabbarnas cykeltrix i slowmotion. hade tänkt köpa en träningsklocka, men med M7 så kanske jag slipper?!?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-13 19:35
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Jag är löjligt sugen på en Rymdgrå 5s! Använder kameran hela tiden, ska bli kul att se grabbarnas cykeltrix i slowmotion. hade tänkt köpa en träningsklocka, men med M7 så kanske jag slipper?!?

Ja, jag börjar tveka om jag ska fortsätta med den vita eller om jag ska hoppa tillbaka till den svarta. Jag tyckte den svarta iPhone 5 var för svart men nu kanske man kan tänka sig den. Ah, svårt...den vitas baksida är ju himla grann.

Eftersom mitt abonnemang går ut i vinter, då jag tyvärr är bortrest, har jag bestämt mig för en ny telefon när jag kommer hem i mars. Det blir en iPhone 5S i guld eller vitt. Space grey tycker jag verkar sjukt ful. Vill dock se färgerna på riktigt innan mitt slutgiltiga val.
Ska se om jag hittar ett passande 4G-abbonemang också, för vad jag har förstått ska många operatörers 4G-nät stödjas nu.
Den första som lyckas lägga vantarna på en 5S kanske vill dela med sig lite av det sedan? Skulle vara intressant med jämförelser med tidigare modeller!

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-09-13 23:11
Ursprungligen av jac:

Utveckla gärna vad du menar.

Större pixlar fångar mer ljus, eftersom ljuset har en större yta att träffa än den annars skulle. Jämför ett golfhål med en pool, du har lättare att träffa en pool än ett golfhål.

Eftersom pixlarna tar emot mer ljus, fångar de ju också mer korrekt information där det är lite ljus, vilket i sin tur innebär mindre brus.

Varför har annars en kompaktkamera mer brus än en fullformatskamera, trots samma pixelantal?

http://www.clarkvision.com/articles/does.pixe...

därför att sensorn i en kompaktkamera är betydligt mindre till yta

nej på fråga två, en pixel eller cell bedöms från full laddningskapacitet och det brus som utläsningen alstrar totalt, detta kan skilja mellan olika sensortillverkare, tex Sony ,Canon , Toshiba mfl
Jag kan kan ta ett exempel så du lättare förstår , Canon 1dx har en laddningskapacitet med sina 18 miljoner och större pixlar som d800 med sina 36 Mp och uppmätt från hela sensor ytan , vad det gäller utläsningsbrus så har d800 12 gånger lägre utläsningsbrus och därför har d800 14 stegs dynamiskt omfång och 1dx från canon 11,2 steg på bas iso

Jämför du sedan resultatet i högre iso där utläsningsbruset inte spelar så stor roll pga att antalet elektroner/laddningen är mindre och jämför resultatet från 1dx med de större pixlarna och d800 med de mindre och dubbla pixelantalet så är bildresultatet likvärdigt om bilden ses i samma storlek som den med färre pixlar . det är sensorytan som är avgörande och om vi talar om samma generation av sensorer

ps clarkvision är ute och reser vad det gäller flertal frågor och vi är många som har påpekat detta , vill du läsa något med mer uppdaterad fakta så skall du läsa
http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/tests...
och strunta i simbassänger eller bollar

Senast redigerat 2013-09-13 23:48
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-13 23:46

Smartphones har nått nivåer som är enastående. Vi får nog tagga ner på förväntningarna i framtiden. Jag är supernöjd med min htc one. Apple nischar sig hårdare på sitt sätt vilket nog är viktigt i den hårda konkurrens som råder på smartphones marknaden idag jämfört med tex..5 år sedan.

Apple ett företag med starkt varumärke och med fickvänliga och enhandsvänliga telefoner i Steve Jobs anda, aldrig större skärmar än 4 tum för telefoner verkar vara melodin som Jobs inpräntatade stenhårt i Apple stadgar innan sin bortgång.

Hmmmm ... steget efter innfinner sig hos mig, vi får väla se. då menar jag inte enbart skärmstorlek mina kära 99mac troll utan allmänt jämfört hur det var på "think different" tiden.

Nu är det mer "safe thinking' för Apple och det kan straffa sig hårt i längden både på kort och lång sikt.

Ursprungligen av cubeis:

Smartphones har nått nivåer som är enastående. Vi får nog tagga ner på förväntningarna i framtiden. Jag är supernöjd med min htc one. Apple nischar sig hårdare på sitt sätt vilket nog är viktigt i den hårda konkurrens som råder på smartphones marknaden idag jämfört med tex..5 år sedan.

Apple ett företag med starkt varumärke och med fickvänliga och enhandsvänliga telefoner i Steve Jobs anda, aldrig större skärmar än 4 tum för telefoner verkar vara melodin som Jobs inpräntatade stenhårt i Apple stadgar innan sin bortgång.

Hmmmm ... steget efter innfinner sig hos mig, vi får väla se. då menar jag inte enbart skärmstorlek mina kära 99mac troll utan allmänt jämfört hur det var på "think different" tiden.

Nu är det mer "safe thinking' för Apple och det kan straffa sig hårt i längden både på kort och lång sikt.

Du har definitivt några poänger. Telefonerna är nu åter igen inne i en iterativa förbättringscykel som före Iphone och det är ingenting konstigt.

Men det som jag tycker är intressant är talet om steget efter? Varför är det så att så många (kanske inte cubeis för han tänker på annat även om han tar upp skärmstorleken som exempel) verkar sätta likhetstecken mellan innovationsförmåga och skärmstorlek? Jag tycker att en 64 bits processor är mer innovativt än att öka storleken på skärmen.

  • Medlem
  • 2013-09-14 10:19
Ursprungligen av miri:

därför att sensorn i en kompaktkamera är betydligt mindre till yta

Det är ju det jag påtalat, en större sensor (=större sensoryta) med bibehållet pixelantal innebär ju mindre brus.

Det här med 800DD, är det 800 mhz bandet som vi i Sverige använder mkt i landsbygden? Har tittat på Apples hemsida om LTE.

Sen ang. den här med kamera i mobilen så är det ju en rätt fantastisk utveckling sedan 2002 när Nokia 7650 drog igång kamera i mobilen.
Det kommer givetvis inte stanna här utan, så frågan är väl mer hur bra kameraoptik man kan pressa in i en såpass liten device?
Kameran o även batteriet (vilket det absolut inte har hänt så mkt som med kameran för övrigt) är dom två enskilt största hårdvarugrejerna "folk" bryr sej om.

Utvecklare får ej tillgång till Touch ID
http://feber.se/iphone/art/281176/utvecklare_...
Riktigt synd om ni frågar mig. Men det kanske kommer i framtiden.

Ursprungligen av Chaosstar:

Utvecklare får ej tillgång till Touch ID
http://feber.se/iphone/art/281176/utvecklare_...
Riktigt synd om ni frågar mig. Men det kanske kommer i framtiden.

Jag håller med men kan samtidigt förstå att de är restriktiva - speciellt i USA med tanke på vilka stämningar som skulle kunna uppstå om något skulle gå fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-14 20:57
Ursprungligen av Chaosstar:

Utvecklare får ej tillgång till Touch ID
http://feber.se/iphone/art/281176/utvecklare_...
Riktigt synd om ni frågar mig. Men det kanske kommer i framtiden.

Då innebär det att den enda funktion som Touch ID nu kommer ha är att man kan låsa upp luren med sitt fingeravtryck istället för koden?

Ursprungligen av zinned:

Då innebär det att den enda funktion som Touch ID nu kommer ha är att man kan låsa upp luren med sitt fingeravtryck istället för koden?

Handla också.

Ursprungligen av Chaosstar:

Utvecklare får ej tillgång till Touch ID
http://feber.se/iphone/art/281176/utvecklare_...
Riktigt synd om ni frågar mig. Men det kanske kommer i framtiden.

Ja precis, http://www.99mac.se/forum/p/2167212

Hur kommer Touch ID fungera med Keychain? (När iOS 7 väl får Keychain)
Kommer man kunna ha alla Appar och webbsidor med inloggning knutna till Keychain och sen logga in på dem med Touch ID?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-14 21:34
Ursprungligen av Chaosstar:

Hur kommer Touch ID fungera med Keychain? (När iOS 7 väl får Keychain)
Kommer man kunna ha alla Appar och webbsidor med inloggning knutna till Keychain och sen logga in på dem med Touch ID?

Bara en sak som Apple kan svara på.
Allt annat blir bara spekulationer och gissningar.
Sådant som gör folk besvikna när det inte händer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-14 21:37
Ursprungligen av Borttaget:

Handla också.

Just det, så klart.

Det var inte mycket nytta man hade av den nyheten...den känns nu väldigt, väldigt blek.

Senast redigerat 2018-07-23 09:36
Ursprungligen av lappen71:

Bara en sak som Apple kan svara på.
Allt annat blir bara spekulationer och gissningar.
Sådant som gör folk besvikna när det inte händer.

Tänkte mer om det var nått de pratade om under iOS 7 presentationen i somras.
Hur som helst blir det spännande att se.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-14 21:49
Ursprungligen av Chaosstar:

Tänkte mer om det var nått de pratade om under iOS 7 presentationen i somras.
Hur som helst blir det spännande att se.

Dom pratade absolut ingenting om Touch-ID för det skulle ha inneburit att vi redan visste om det INNAN i tisdags eller hur?
Det enda dom nämnde om keychain är det vi vet nu och eftersom det inte släpps med IOS7 så vet ändå mindre.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-14 21:52
Ursprungligen av zinned:

Just det, så klart.

Det var inte mycket nytta man hade av den nyheten...den känns nu väldigt, väldigt blek.

Jag tycker det är bra att dom tar det lugnt och inte släpper det så att vem som helst kan använda det.
För vad vet vi vilka dåliga människor som kan utnyttja den funktionen.
Det kommer förhoppningsvis fler användningsområden när tiden och tekniken är mogen.

Ursprungligen av zinned:

Då innebär det att den enda funktion som Touch ID nu kommer ha är att man kan låsa upp luren med sitt fingeravtryck istället för koden?

Jag antar (vet inte) att man även borde kunna skippa "swipe" för att komma bort från låsskärmen. Det räcker med att trycka på knappen så är du inne på hemskärmen - nu tryck plus svep (om inte läskoden är aktiverad)

Ursprungligen av lappen71:

Jag tycker det är bra att dom tar det lugnt och inte släpper det så att vem som helst kan använda det.
För vad vet vi vilka dåliga människor som kan utnyttja den funktionen.
Det kommer förhoppningsvis fler användningsområden när tiden och tekniken är mogen.

Jag tror mest att det hänger på hur man kopplar ihop en användare på ett annat konto (än Apple-ID) med din telefon och tumme. Man behöver en säker lösning för det och det är nog inte helt trivialt.

Exempelvis. Hur kopplar du ihop e-legitimation med din tumme?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-14 23:02
Ursprungligen av lappen71:

Jag tycker det är bra att dom tar det lugnt och inte släpper det så att vem som helst kan använda det.
För vad vet vi vilka dåliga människor som kan utnyttja den funktionen.
Det kommer förhoppningsvis fler användningsområden när tiden och tekniken är mogen.

Nja, det vet jag inte. Jag menar, apparna är ju sandboxade och utövet det så screenas de dessutom innan de når App Store.

Jag kan spontant tänka mig flera appar som hade haft nytta av Touch ID, åtminstone ur smidighetssynpunkt. Säg 1Password, säg iPhoto, säg Meddelanden...det finns säker massor av användningsområden där det skulle varit smidigt.

Ursprungligen av zinned:

Nja, det vet jag inte. Jag menar, apparna är ju sandboxade och utövet det så screenas de dessutom innan de når App Store.

Jag kan spontant tänka mig flera appar som hade haft nytta av Touch ID, åtminstone ur smidighetssynpunkt. Säg 1Password, säg iPhoto, säg Meddelanden...det finns säker massor av användningsområden där det skulle varit smidigt.

1Password-typ av applikationer skulle kunna vara bra. Det går runt problematiken som jag funderat kring eftersom det enbart är "lokal" access av data och dessutom data där du redan i dag har en extra nivå av skydd.

Iphoto/meddelanden - där räcker väl det normala skyddet av telefonen? Att lägga till en extra nivå känns bara tillkrånglat för de apparna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-14 23:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Iphoto/meddelanden - där räcker väl det normala skyddet av telefonen? Att lägga till en extra nivå känns bara tillkrånglat för de apparna.

Du tänker bara iPhone nu, jag tänker iOS, vilket inkluderar iPad och just iPad är en "pass around" tingest i väldigt många hem. För skulle nyttan funnits, om än mindre än i 1Password. Hur som, det finns massor av användningsområden som nu inte kan nyttja Touch ID - ergo, väldigt lite nytta av denna uppdateringen.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-14 23:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Du har definitivt några poänger. Telefonerna är nu åter igen inne i en iterativa förbättringscykel som före Iphone och det är ingenting konstigt.

Men det som jag tycker är intressant är talet om steget efter? Varför är det så att så många (kanske inte cubeis för han tänker på annat även om han tar upp skärmstorleken som exempel) verkar sätta likhetstecken mellan innovationsförmåga och skärmstorlek? Jag tycker att en 64 bits processor är mer innovativt än att öka storleken på skärmen.

Stora skärmar är bara en ursäkt för att trycka in mer skit i telefonen som annars inte får plats.

Ursprungligen av zinned:

Just det, så klart.

Det var inte mycket nytta man hade av den nyheten...den känns nu väldigt, väldigt blek.

Jag tycker det är mycket nytta i att slippa slå in passcoden 1000 ggr per dag.

Ursprungligen av zinned:

Du tänker bara iPhone nu, jag tänker iOS, vilket inkluderar iPad och just iPad är en "pass around" tingest i väldigt många hem. För skulle nyttan funnits, om än mindre än i 1Password. Hur som, det finns massor av användningsområden som nu inte kan nyttja Touch ID - ergo, väldigt lite nytta av denna uppdateringen.

Nja, jag tänkte snarare på de Appleappar som du nämnde där Apple har inte implementerat den typen av skydd tidigare så jag tror inte att det kommer nu heller. För tredjepartstillverkare såsom 1password där man vill ha ett skydd av lokalt data så vore det inte fel om det kom en möjlighet att använda touch-id.

Men jag håller inte med om väldigt liten nytta av uppdateringen - jag tror att det kommer bli rejält smidigare att passera låsskärmen utan att passera "gå". Vi får se när den kommer.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-14 23:50

De lär inte ge 1password touch id när de själva kommer med en keychain.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-09-15 01:18
Ursprungligen av zappee:

De lär inte ge 1password touch id när de själva kommer med en keychain.

Nu vet jag inte exakt hur denna nya keychain är tänkt att fungera men 1Password ligger ju lokalt och det kommer väl inte keychain att göra, den kommer väl synkas med molnet?

För övrigt så bör de inte göra några distinktioner gällande vilka som ska få tillgång till det, ifall de nu hade gjort API:et tillgängligt alltså.

Bevaka tråden