Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Röstsamtal med Facetime en doldis i IOS 7

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En av de mindre uppmärksammade nyheterna i IOS 7 är att Apple byggt in en lösning för att ringa röstsamtal via datatrafik, som en ny funktion i Facetime kallad Facetime-ljud. 99mac har testat det och funderar över vad det betyder för framtiden.

Läs hela artikeln här

Doldis? Det var en av de features som jag väntade mest på - utöver själva IOS7 då.

Ursprungligen av BlackSmp:

Doldis? Det var en av de features som jag väntade mest på - utöver själva IOS7 då.

Du är påläst jag vågar nog påstå att många inte alls känner till det, och av de som gör det har nog inte alla hunnit testa ännu hur god kvalitén faktiskt är och hur smidigt det är att använda, så det är värt att lyfta fram det extra.

Sen är det alltid svårt med bra korta rubriker. "Röstsamtal med Facetime en mindre omtalat nyhet i IOS 7 som gör det enkelt att ringa över nätet och slippa hutlösa öppningsavgifter och det låter dessutom riktigt bra men Apple är inte först med detta utan det är integrationen i systemet som är nyheten och har stor potential för framtiden" är lite för lång rubrik...

Rubriken var bra, jag ville bara brilljera:)

Men den fungerar rätt bra.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-03 10:30
Ursprungligen av Redaktionen:

En av de mindre uppmärksammade nyheterna i IOS 7 är att Apple byggt in en lösning för att ringa röstsamtal via datatrafik, som en ny funktion i Facetime kallad Facetime-ljud. 99mac har testat det och funderar över vad det betyder för framtiden.

Läs hela artikeln här

Citat:

I våra korta tester låg vi på ungefär en halv megabyte per minut. Det skulle i så fall innebära att en månadsbegränsning på 500 megabyte (vanligt på enklare mobilabonnemang idag) skulle räcka till cirka 1 000 minuter samtal över 3G. Andra rapporter på nätet har nämnt att dataförbrukningen beror på nätverk och belastning, det går inte att säga en exakt mängd som ett samtal av en viss längd kommer att förbruka.

I mitt tekniska korståg måste jag få be Redaktionen om den referensen. Jag ser nämligen inte kopplingen mellan vad jag genererar i min ända/terminal ska påverka hur operatören transporterar och i slutändan vad som landar på min mobilräkning. En byte skickad till godtyckling mottagare vid godtyckling tidpunkt kostar mig lika mycket enligt det avtal som jag har med min operatör.

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att operatören vill i framtiden differentiera trafiken och därmed taxan genom att införa olika tariffer, men det är en annan diskussion.

Ursprungligen av frazze:

I mitt tekniska korståg måste jag få be Redaktionen om den referensen. Jag ser nämligen inte kopplingen mellan vad jag genererar i min ända/terminal ska påverka hur operatören transporterar och i slutändan vad som landar på min mobilräkning. En byte skickad till godtyckling mottagare vid godtyckling tidpunkt kostar mig lika mycket enligt det avtal som jag har med min operatör.

Däremot kan jag mycket väl tänka mig att operatören vill i framtiden differentiera trafiken och därmed taxan genom att införa olika tariffer, men det är en annan diskussion.

Nu förstår inte jag vad du menar. I artikeln står att det inte är självklart att en specifik tids samtal alltid genererar samma mängd datatrafik. Vad datatrafiken sen kostar kan ju vara en annan femma, men det tas inte upp i artikeln.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-03 10:45
Ursprungligen av frazze:

En byte skickad till godtyckling mottagare vid godtyckling tidpunkt kostar mig lika mycket enligt det avtal som jag har med min operatör.

Jo - men man kan ju tänka sig (jag har inte läst någon referens) att Facetime vid låg uppkopplingshastighet (till exempel beroende på hög belastning i nätet) väljer att sända ljud med lägre kvalitet och färre skickade bytes

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-03 10:53

Vilken ringsignal kommer hos mottagaren när man ringer FT-ljud?
btw, grymt bra bild på Ida

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-03 11:12
Ursprungligen av pmarriott:

Nu förstår inte jag vad du menar. I artikeln står att det inte är självklart att en specifik tids samtal alltid genererar samma mängd datatrafik. Vad datatrafiken sen kostar kan ju vara en annan femma, men det tas inte upp i artikeln.

Citat:

Andra rapporter på nätet har nämnt att dataförbrukningen beror på nätverk och belastning

Det är inte tiden som jag frågar om, utan att förbrukning bla beror på belastning. Det är den kopplingen som jag inte hänger med på.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-10-03 11:14

Vilken bra, uttömmande artikel! Tyvärr har jag inte mycket användning för FaceTime riktigt än. Min sambo har min gamla 3GS (!) och annars finns en Android i hushållet hos ett av hennes barn. Men min sambo är verkligen fäst vid iPhone nuförtiden, och nästa uppgradering löser det här.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-03 11:15
Ursprungligen av frazze:

Det är inte tiden som jag frågar om, utan att förbrukning bla beror på belastning. Det är den kopplingen som jag inte hänger med på.

Om belastningen på 3G-nätet är hög så minskar den tillgängliga kapaciteten för dig. Då drar Facetime ner på förbrukningen för att det ska fortsätta flyta på.

Tänk om de kunde komma på en lösning där det går att ringa som vanligt, men att det sömlöst går att hoppa mellan mobilsamtal och datatrafiksamtal utan att det bryts. Dvs endast då täckningen är sämre används mobilsamtal och att det inte bryts då enheten flyttas mellan områden med bra och dålig täckning.

Ursprungligen av Adrian B:

Du är påläst jag vågar nog påstå att många inte alls känner till det, och av de som gör det har nog inte alla hunnit testa ännu hur god kvalitén faktiskt är och hur smidigt det är att använda, så det är värt att lyfta fram det extra.

Jag har läst mycket om iOS 7 men hade inte den blekaste. Ringde därför ett FaceTime ljudsamtal till en ganska nybliven iPhone-användare som jag hörde på rösten var förvånad över att det var ett FaceTime-samtal utan bild.

Tack!

Ursprungligen av kladda:

Vilken ringsignal kommer hos mottagaren när man ringer FT-ljud?
btw, grymt bra bild på Ida

Samma som för telefonen

Apropå belastning på nätet så kan jag nämna att jag sprang i mitt datatak i september och fick fartbegränsning. Ringde trots detta till min fru utan problem.

Det låter bra men det verkar vara lite fördröjning när du svarar. Det blir alltid lite förvirrat.

När det gäller att hoppa seamless mellan mobilsamtal och VoIP som någon nämnde - det ligger ganska långt borta.

Jag gjorde dessutom ett prov igår. Om du startar på mobildata och kommer hem (får Wifi-täckning) så fortsätter samtalet på mobildata. När du lägger på så slår telefonen över till Wifi.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag gjorde dessutom ett prov igår. Om du startar på mobildata och kommer hem (får Wifi-täckning) så fortsätter samtalet på mobildata. När du lägger på så slår telefonen över till Wifi.

Ah, intressant. Låter som att den där nya TCP Multipath-tekniken som Apple använder för Siri skulle passa för FaceTime också.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-03 12:59

Kanonbra, det ska bli min musik i fortsättningen.

Jag har inte hunnit testa ännu men jag antar att detta kräver iOS7 i båda ändar?

Ursprungligen av the_eagle:

Jag har inte hunnit testa ännu men jag antar att detta kräver iOS7 i båda ändar?

Jo - eller rättare sagt - jag antar det - det var en av anledningarna till att jag såg till att min fru uppgraderade sin 4:a

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo - eller rättare sagt - jag antar det - det var en av anledningarna till att jag såg till att min fru uppgraderade sin 4:a

Okej trodde jag skulle slippa uppgradera min sambos 4S...:)

Jag ringde en kompis som jobbar på KI och normalt har vi stora problem med att prata, taskig ljudkvalité och brutna samtal.
Ringde honom igår via FT och ljudet var knivskarpt, jag på 3G han på Wifi. Inga avbrott allt funkar hur bra som helst.
Jag är otroligt imponerad över hur bra det funkar. Kunde jag skulle jag ringa på detta sätt till alla jag har kontakt med.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag gjorde dessutom ett prov igår. Om du startar på mobildata och kommer hem (får Wifi-täckning) så fortsätter samtalet på mobildata. När du lägger på så slår telefonen över till Wifi.

Hmm, hur blir det då år andra hållet?

Om man startar på wifi och sen går utom räckhåll, bryts samtalet då även om man egentligen har 3G?

Ursprungligen av CyberLeffe:

Hmm, hur blir det då år andra hållet?

Om man startar på wifi och sen går utom räckhåll, bryts samtalet då även om man egentligen har 3G?

Bra fråga. Jag har kanske fel - det enda som jag gick på var hur 3G/wifi indikatorn ändrades när jag kom hem och wifi kom upp först när jag lade på.

Men jag får väl prova andra hållet också:)

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-10-07 13:06

Jag testade att ringa facetime audio från iOS7 till iOS6 och det fungerar bra, tyvärr finns inte möjligheten att göra det motsatta.

Då kvarstår frågan om jag ska uppgradera morsans iphone4 till iOS7 eller inte? Jag vill ju att hon ska kunna använda telefonen fortsättningsvis och det råder delade meningar om huruvida iOS7 är ok på en 4:a

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-07 13:29
Ursprungligen av andas:

Då kvarstår frågan om jag ska uppgradera morsans iphone4 till iOS7 eller inte? Jag vill ju att hon ska kunna använda telefonen fortsättningsvis och det råder delade meningar om huruvida iOS7 är ok på en 4:a

Ja, meningarna och upplevelsen är naturligtvis delade. Men jag tycker iOS7 fungerar över förväntan på iPhone 4. Upplever inte telefonen segare alls. önksar jag hade gjort lite test för jämförelse innan jag uppgraderade. Det enda jag aktivt tänkte på före uppgradering var hur eländigt lång tid vissa sidor tog att ladda i Safari (typ "swipe-sidor" som m.gp.se eller macworld). De upplever jag närmast något snabbare i Safari i iOS7. Uppstartstid för program som varit helt avstängda är längre, men det märks inte om de ligger bland nyligen aktiva program. Kort sagt - fördelarna uppväger nackdelarna, t.ex denna funktion med gratis röstsamtal.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-10-07 13:33

Ser verkligen fram emot samtal över FT. Själva telefondelen är den del i telefonen(!) som utvecklats långsammast enligt mig.
Hör vad orsakerna och svårigheterna med ljud i mobiltelefoner i Vetandets Värld från den 24:e sep.

Ursprungligen av CyberLeffe:

Hmm, hur blir det då år andra hållet?

Om man startar på wifi och sen går utom räckhåll, bryts samtalet då även om man egentligen har 3G?

Sent omsider så provade jag och när du startar på wifi och lämnar täckningen för wifi-nätet så droppas samtalet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-08 19:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Sent omsider så provade jag och när du startar på wifi och lämnar täckningen för wifi-nätet så droppas samtalet.

Synd

Dock så är det ngt som kan komma med en uppdatering. Vad jag förstår så har redan Siri den funktionen (multi-path TCP).

Ja multi-path TCP verkar bara vara aktiverat för vissa funktioner än så länge.

Bevaka tråden