Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1password 4 för Mac släppt

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lösenordshanteraren 1password för Mac har släppts i sin fjärde version med ett stort antal nya funktioner och ny design. En bra hantering av lösenord är viktig för att kunna ha unika och säkra lösenord för sajter och tjänster. 99mac har även betatestat den nya versionen.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-10-03 18:01

Och för er som väntar på att den ska gå att köpa direkt från Agilebits hemsida där den är lite billigare, tänk på att den versionen har inte iCloud-synkning.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-03 18:06

Men vi som köpte version 3 blev vi inte lovade att få denna med på köpet?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-10-03 18:07

Om du köpt version 3 i Mac App Store får du 4 utan kostnad.

Har du köpt 3 under 2013 från deras hemsida får du också en gratis uppgradering. Har du köpt den före 2013 får du endast njuta av det lägre introduktionspriset.

Ursprungligen av Mija:

Och för er som väntar på att den ska gå att köpa direkt från Agilebits hemsida där den är lite billigare, tänk på att den versionen har inte iCloud-synkning.

God poäng!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-03 21:40

Jag provade version 3 och tyckte det var ganska svårt att få att fungera smärtfritt. Det som var näst intill helt omöjligt var dropbox. Har det skett någon förenkling där? För visst är det så att det krävs dropbox för att kunna använda på andra datorer. Jobbdatorn, lånade datorer etc.?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-10-03 21:44

Jag har synkat med Dropbox sedan urminnes tider, kan inte minnas att det varit några problem.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-03 21:52
Ursprungligen av xms67:

Jag provade version 3 och tyckte det var ganska svårt att få att fungera smärtfritt. Det som var näst intill helt omöjligt var dropbox. Har det skett någon förenkling där? För visst är det så att det krävs dropbox för att kunna använda på andra datorer. Jobbdatorn, lånade datorer etc.?

Inte med version 4 utan då kan man använda iCloud.

underbart program, men kommer avstå att uppdatera till 4. kommer istället invänta apples egna variant som kommer med mavericks.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-03 22:16
Ursprungligen av mjewl:

underbart program, men kommer avstå att uppdatera till 4. kommer istället invänta apples egna variant som kommer med mavericks.

Frågan är om man kan se och ändra sina lösenord som med 1Password?
Kan man det så är det väldigt intressant.

Ursprungligen av lappen71:

Frågan är om man kan se och ändra sina lösenord som med 1Password?
Kan man det så är det väldigt intressant.

det har jag tagit för givet. men nu när du nämner det och jag tänker på apples säkerhetstänk så blev jag helt plötsligt väldigt tveksam.
hoppas verkligen att detta är möjligt i alla fall.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-03 23:08

Ja, om man klickar på Edit kan man se lösenordet, precis som tidigare.

Ursprungligen av Mija:

Jag har synkat med Dropbox sedan urminnes tider, kan inte minnas att det varit några problem.

Har heller aldrig haft problem med Dropbox sedan start. Det som var nytt på 4 är väl att wifi sync är tillbaka igen - precis som dom " äldre" versionerna. Tur är väl det.

Ursprungligen av mjewl:

det har jag tagit för givet. men nu när du nämner det och jag tänker på apples säkerhetstänk så blev jag helt plötsligt väldigt tveksam.
hoppas verkligen att detta är möjligt i alla fall.

Vad tänkte du mer specifikt på då?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-04 09:02
Ursprungligen av kenjon:

Ja, om man klickar på Edit kan man se lösenordet, precis som tidigare.

Pratar du om 1Password4 eller Apple keychain?

Ursprungligen av Mija:

Och för er som väntar på att den ska gå att köpa direkt från Agilebits hemsida där den är lite billigare, tänk på att den versionen har inte iCloud-synkning.

Jag hittar ingenstans att iCloud Sync endast funkar på Mac App Store -varianten.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-10-04 09:45
Ursprungligen av Macaddict:

Jag hittar ingenstans att iCloud Sync endast funkar på Mac App Store -varianten.

http://learn.agilebits.com/1Password4/Mac/en/...

To use iCloud syncing you should purchase on the Mac App Store, but ultimately the choice is a personal preference. Using the Mac App Store makes it easier since you don’t need to keep track of a license key. On the other hand, purchasing from our website is also great since 1Password provides a great way to keep track of software license keys, and you will receive updates faster as we approve them directly.

Det gäller alla program som vill använda sig av iCloud, att dom måste gå genom Mac App Store.

1Password är bättre än servostyrning.

Ursprungligen av Macaddict:

Jag hittar ingenstans att iCloud Sync endast funkar på Mac App Store -varianten.

Du behöver inte hitta det någonstans. Som Mija skriver, iCloud som funktion är enbart för Mac App Store, alltid varit så för alla program.

Det är en del av de saker jag tagit upp som problem med hur Apple valt att använda Mac App Store. (tl;dr: App Store är grymt som koncept, men problematiskt i upplägg.)

Jag gick inte in på det i detalj i artikeln, men förut den krångligare sökningen på lösenord och avsaknaden av kompakt vy finns det ett antal små detaljer som en van användare av trean kan störa sig. Agilebits verkar ha bestämt sig för att de vill släppa före Mavericks kommer ut, till varje pris. 1Password 4 är stabilt och de har fixat tonvis med buggar under betaperioden men de har också valt att låta vissa saker vara sämre än i trean medvetet för de helt enkelt inte hunnit klart det.

Mac-utvecklaren Michael Tsai skrev en bra lista på saker han fann problematiska med fyran här: 1Password 4

En av sakerna där som jag glömt att jag stör mig på är att sökningen inte heller söker säkra anteckningar lika bra som tidigare.

Men jag gillar ändå uppdateringen totalt sett och har förtroende för att Agilebits jobbar hårt på att lösa problemen, det kom många bra uppdateringar till 1Password 3 efter att första versionen kom ut.

Ursprungligen av lappen71:

Frågan är om man kan se och ändra sina lösenord som med 1Password?
Kan man det så är det väldigt intressant.

Jag har inte gjort någon djupdykning i Apples variant men på ytan ser jag begränsningar jämfört med 1Password. Det senare är enklare att handha, och man kan vad jag har sett inte manuellt lägga in exempelvis dina medlemskort på Scandic, Intersport etc i Apples variant.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-04 13:15

En liten varning: Om man ligger kvar på 1Password 3 för iOS (där Dropbox synkronisering inte längre fungerar) så kan man efter uppdatering inte heller längre synkronisera via Wifi. Det har fortsatt fungera mellan 1P3 iOS och 1P3 OSX. Wifi-synk med 1P4 OSX kräver version 4.3 på iOS som "kommer snart till Appstore"

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-10-04 15:02

Angående säkert masterlösenord: om jag använder ”007” som masterlösenord och kör med individuella lösenord till varje tjänst som 1Password slumpat fram åt mig så anser jag att jag löst problemet med osäkra lösenord på tjänster.
Här utgår jag från att ingen tar sig in i min dator (låg sannolikhet) eller att någon får fysisk tillgång till mina datorer (låg sannolikhet, samt att det uppenbaras direkt).
Grundproblemet anser jag är samma lösenordmånga ställen. Men visst, en 1Password-databas på vift är inte heller särskilt önskvärt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-04 22:22
Ursprungligen av lappen71:

Pratar du om 1Password4 eller Apple keychain?

1Password. Jag läste det som att frågan gällde mellan ver 3 och 4. Men det var nog fel, du menade Apple Keychain...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-04 22:22
Ursprungligen av kenjon:

1Password. Jag läste det som att frågan gällde mellan ver 3 och 4. Men det var nog fel, du menade Apple Keychain...

Japp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-06 23:28

Hela iCloud-implementationen känns ofärdiga och mer som ngt de stressat ut för att möta Keychain i molnet. Jag gillar verkligen 1P och kör den cross Windows, OS X och iOS men denna release var verkligen inte färdigjäst :/

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-06 23:32
Ursprungligen av FreddeB:

Hela iCloud-implementationen känns ofärdiga och mer som ngt de stressat ut för att möta Keychain i molnet. Jag gillar verkligen 1P och kör den cross Windows, OS X och iOS men denna release var verkligen inte färdigjäst :/

Vad är det som inte är klart? Synken telefon och dator med iCloud fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-07 11:24
Ursprungligen av lappen71:

Vad är det som inte är klart? Synken telefon och dator med iCloud fungerar.

Oavsett om jag i min tidigare installation använde mig av Dropbox så är iCloud på by default efter installationen av 1Password 4, både på OSX och iDevices. Nu har jag min passwords på två ställen och jag lovar - det är inte bara att slå av iCloud-lagring på alla iDevices och se glad ut, parallellt med detta fungerar inte iCloud-lagring på Android och Windows och lär väl aldrig göra. Sedan lanserar man 2 versioner av 1P 4, en via AppStore och en via sin egen hemsida med en mängd olika caveats etc etc.

Ja, idag är det måndag och jag är sur

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-07 11:49
Ursprungligen av FreddeB:

Oavsett om jag i min tidigare installation använde mig av Dropbox så är iCloud på by default efter installationen av 1Password 4, både på OSX och iDevices. Nu har jag min passwords på två ställen och jag lovar - det är inte bara att slå av iCloud-lagring på alla iDevices och se glad ut, parallellt med detta fungerar inte iCloud-lagring på Android och Windows och lär väl aldrig göra. Sedan lanserar man 2 versioner av 1P 4, en via AppStore och en via sin egen hemsida med en mängd olika caveats etc etc.

Ja, idag är det måndag och jag är sur

iCloud synk är för dom som bara använder Apple.
Dropbox för dom som kör krossplattform så det finns valmöjlighet.
Att Android eller Microsoft inte kommer år iCloud är inte så konstigt.
Olika versioner är olyckligt däremot.

Jag passade på att köpa uppgraderingen till halva priset idag (versionen man köper direkt från utvecklaren). Jag kan förstås inte installera det än för jag kör fn 10.6.8 men jag hoppas att Mavericks infriar förhoppningarna(om att det inte ser ut som iOS7) o då blir det uppgradering till det.

Bevaka tråden