Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 personer, 1 ATV?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Antag att vi är två personer med varsitt eget konto till våra respektive iPhone, iPad och MacBook. Men vi har bara en TV, och därmed bara en AppleTV. Hur löser man då allt delande av bild, film och skärm från våra olika personliga enheter till ATV'n? Jag frågar eftersom vi än så länge bara är en person med Apple-prylar, och då är det ju bara ett konto. Och därmed inga problem. Så jag kan inte testa ännu.

ATV'n måste ju "ägas" av någons konto. Eller kan man "dela" på den på nåt sätt?

Bilder kan ju till viss del lösas med bildströmmar. Kan man även använda iPhoto på nåt sätt? Eller kan bilder delas på nåt annat sätt? Vi kommer förmodligen inte använda iTunes till bilder.

Film kan man väl dela med iTunes hemmadelning antar jag, där den ena prosten delar ut sitt bibliotek till den andra.

Hur funkar det med skärmdelning från våra bådas i-prylar till ATV'n? Går det? Eller är det bara det konto som äger ATV'n som kan dela sin skärm dit?

Jag vill helst lösa allt med Apples egna inbyggda funktioner, och kan acceptera att allting kanske inte alltid funkar. Om möjligt vill jag undvika alla lösningar som innebär "hackande", manuella rutiner och speciallösningar med tredjepartsprogram.

Det finns inget "konto" som äger ATVn. Du kan AirPlaya, eller din partner. Kvittar vilket. De enda konton som finns på ATV är för att hyra film från iTunes store, för Netflix samt för några andra liknande funktioner. Vill du bara spela upp film, ljud eller visa filmer från en iOS-enhet eller dator så behövs inget konto.

Ett konto bara, precis som på alla iOS-enheter.
Airplay kan du använda från valfri enhet till AppleTV'n, det är inte beroende av vem det är som skickar Airplay.

Inget konto eller ett konto? Hur ska ni ha det?

Men det låter iallafall som att AirPlay (skärmdubblering) funkar utan konton? Så att en kompis som kommer på besök kan visa sina bilder via vår ATV?

Ursprungligen av erro67:

Inget konto eller ett konto? Hur ska ni ha det?

Men det låter iallafall som att AirPlay (skärmdubblering) funkar utan konton? Så att en kompis som kommer på besök kan visa sina bilder via vår ATV?

Ett konto till butiken.

Det kommer gå alldeles ypperligt. Så länge han är uppkopplad på samma nätverk som din ATV.

Ett konto till iTunes-store, ja det verkar ju stämma. Hade för mig att man matade in ett "ägar-konto" men så verkar det ju inte vara. Bra så.

Och AirPlay från vilken pryl som helst. Bra också.

Hemmadelning då? Där krävs ju (väl?) ett konto, d.v.s. ATV'n kan bara hämta filmer och musik från ett persons iTunes? Så om jag ställer in ATV att koppla sig mot mitt iTunes-bibliotek, så kan den inte dessutom hämta från min sambos bibliotek?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-10 23:27
Ursprungligen av erro67:

Hemmadelning då? Där krävs ju (väl?) ett konto, d.v.s. ATV'n kan bara hämta filmer och musik från ett persons iTunes? Så om jag ställer in ATV att koppla sig mot mitt iTunes-bibliotek, så kan den inte dessutom hämta från min sambos bibliotek?

Din sambo kan ange ditt AppleID för hemmadelning, även om hon använder annat ID för iTunes Store etc. Då syns båda era bibliotek i AppleTVn.

Men hon kan fortfarande behålla sitt bibliotek med sin musik och sina ljudböcker och filmer? Och jag har mina? Men ATV'n kan se bådas bibliotek?

Kan vi se varandras bibliotek också? Eller kan den ena se den andras?

Ursäkta om frågorna är dumma, men jag är ny i Apple-världen.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-11 06:24
Ursprungligen av erro67:

Men hon kan fortfarande behålla sitt bibliotek med sin musik och sina ljudböcker och filmer? Och jag har mina? Men ATV'n kan se bådas bibliotek?

Kan vi se varandras bibliotek också? Eller kan den ena se den andras?

Ursäkta om frågorna är dumma, men jag är ny i Apple-världen.

Ja, under "Datorer" på AppleTVn kommer ni se två bibliotek. Båda kommer åt båda biblioteken, men innehållet i dem är separerat.

Edit: Vi har en motsvarande setup hemma, med tre bibliotek; mitt med huvuddelen av filmer och tv-serier och min musik, frugans med hennes musik, samt lillgrabbens med barnfilmer och barnmusik.

Det här med Apple låter ju bra...

Några fler frågor då:

Om jag och sambon har varsin Macbook med varsitt Apple-ID, och varsitt iTunes-bibliotek, men med samma ID inknappat för bibliotekets delning (så att ATV ser båda biblioteken), kan vi då se varandras bibliotek i respektive dator via hemmadelning?

Om vi istället antar att det bara är jag som har en dator, och att sambon bara har iPad och iPhone. Kan man då synka musik och filmer från min dators iTunes till hennes iPad/iPhone?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-11 09:20
Ursprungligen av erro67:

kan vi då se varandras bibliotek i respektive dator via hemmadelning?

Japp! Ni kan till och med importera musik/film fram och tillbaka mellan biblioteken, men det krävs inte för att bara lyssna/titta.

Ursprungligen av erro67:

Om vi istället antar att det bara är jag som har en dator, och att sambon bara har iPad och iPhone. Kan man då synka musik och filmer från min dators iTunes till hennes iPad/iPhone?

Japp! Men tänk på att det bara går att synka musik från ett enda bibliotek till iPhone/iPad. Om hon skaffar ett eget bibliotek senare så får hon börja om, men det är ju lätt fixat med tanke på svaret på frågan ovan.

Tack så mycket för alla svar, det börjar klarna. Uppenbarligen går det mesta att lösa. Jag får väl helt enkelt göra slag i saken och köpa hem lite prylar och testa. Jag återkommer säkert med frågor....

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-11 23:04

Tänk på at AppleID inte är "en" sak. Man har AppleID för iTunes, för att köpa appar, ladda ner musik etc. Sedan har man ett AppleID för iCloud, vilket ska vara personligt och inte delas med andra. Dessa två AppleID kan vara samma eller olika; iTunes AppleID kan med fördel delas av alla inom familjen, medan iClouds AppleID absolut bör vara personliga (används för Kontakter, Kalender etc).

Aha, det hade jag inte förstått.... tack för den infon.

Tar upp denna tråd igen, då jag nu skaffat lite fler Apple-prylar.

Jag och sambon har nu varsin egen iPhone och iPad. Och så har vi en gemensam Macbook där vi har varsitt användarkonto. Och så har vi en AppleTV.

Hur ska vi nu använda konton och AppleID's på bästa sätt? Vi ha ju redan varsitt AppleID. Som jag fattar det så används det till t.ex. iCloud, så att vi har vår egen backup, bildström m.m. Och även till våra respektive inköp i AppStore? Och till iTunesStore? Är det ens nån skillnad på iTunes Store och AppStore? Har inte fattat det där riktigt.

Borde vi skapa ett tredje AppleID som vi använder för hemmadelningen i iTunes? Eller ska båda använda ett av våra vanliga AppleID? Eller ska båda använda sina egna AppleiD's?

Måste säga att detta med konton och ID'n inte är helt enkelt att begripa…..

I App Store köper du appar, i iTunes Store köper du musik och filmer.

Till Hemmadelning spelar det ingen roll vilket Apple ID ni använder.

I datorn ser vi varandras iTunes-bibliotek. Men ATV'n ser bara hennes bibliotek, eftersom det är hennes ID som är angivet i ATV. Och man verkar bara kunna ha ett ID där. Eller?

Eller måste vi ange samma AppleID i våra respektive iTunes? Kommer ATV då att se båda biblioteken, eftersom de då tillhör samma ID?

Vad får det isåfall för konsekvenser för oss om vi använder samma ID i två iTunes? Är det nåt som inte kommer att fungera? Är det nåt som kommer att bli "gemensamt" på nåt sätt?

Jag begriper som sagt inte detta med olika konton riktigt. Finns det nån enkel förklaring nånstans? Jag brukar inte ha svårt att förstå men detta verkar helt hopplöst…..

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-08 18:52
Ursprungligen av erro67:

I datorn ser vi varandras iTunes-bibliotek. Men ATV'n ser bara hennes bibliotek, eftersom det är hennes ID som är angivet i ATV. Och man verkar bara kunna ha ett ID där. Eller?

Eller måste vi ange samma AppleID i våra respektive iTunes? Kommer ATV då att se båda biblioteken, eftersom de då tillhör samma ID?

Vad får det isåfall för konsekvenser för oss om vi använder samma ID i två iTunes? Är det nåt som inte kommer att fungera? Är det nåt som kommer att bli "gemensamt" på nåt sätt?

Jag begriper som sagt inte detta med olika konton riktigt. Finns det nån enkel förklaring nånstans? Jag brukar inte ha svårt att förstå men detta verkar helt hopplöst…..

Hemmadelning är helt separat. Du kan ha hennes Apple ID angivet i ditt iTunes under hemmadelning. Det påverkar inte dina övriga inloggningar.

Ha, funkar ju! Ni vet tydligen vad ni pratar om här

1
Bevaka tråden