Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.9.1 släppt!

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-16 22:28

This update includes:
• Improved support for Gmail in OS X Mail, and fixes for users with custom Gmail settings Improves the reliability of Smart Mailboxes and search in Mail
• Fixes an issue that prevented contact groups from working properly in Mail
• Resolves an issue that prevented VoiceOver from speaking sentences that contain emoji
• Fixes an issue that prevented iLife and iWork apps from updating on non-English systems
• Addresses an issue that may cause multiple prompts to unlock “Local items” keychain
• Addresses an issue that may cause Japanese keyboards to retain a previously used language
• Resolves issue that prevents a Contact group name from populating the address field

Includes Safari 7.0.1
• Fixes an issue that could cause Safari to become unresponsive when filling out forms on fedex.com, stubhub.com, and other websites
• Improves Credit Card Autofill compatibility with websites
• Improves VoiceOver compatibility with facebook.com
• Updates Shared Links periodically when open in the Safari Sidebar

#nyhetstips

Senast redigerat 2013-12-16 23:23
Ursprungligen av acke:

This update includes the following fixes:
- Improved support for Gmail in OS X Mail, and fixes for users with custom Gmail settings
- Improves the reliability of Smart Mailboxes and search in Mail
- Fixes an issue that prevented contact groups from working properly in Mail
- Resolves an issue that prevented VoiceOver from speaking sentences that contain emoji
- Updates Shared Links periodically when open in the Safari Sidebar

#nyhetstips

...och ändå ingenting vettigt. Emojl måste ju legat riktigt, riktigt högt på prioriteringslistan för Apple!

Ursprungligen av Segas:

...och ändå ingenting vettigt.

Alla små förbättringar som leder till ökad stabilitet och pålitlighet är vettiga. Speciellt i ett så viktigt program som Mail som många förlitar sig på.

Ursprungligen av Segas:

Emojl måste ju legat riktigt, riktigt högt på prioriteringslistan för Apple!

Du har inte mycket till övers för folk med funktionsnedsättningar eller hur? Eller folk som använder datorer annorlunda än du gör? För jag kan tänka mig att det är rätt frustrerande att hela meningar faller bort för de som förlitar sig på VoiceOver för att kunna använda sin dator. Och jag dömer ingen för att de läser upp text som innehåller emoji, det är superstort i vissa delar av världen.

Ursprungligen av Adrian B:

Alla små förbättringar som leder till ökad stabilitet och pålitlighet är vettiga. Speciellt i ett så viktigt program som Mail som många förlitar sig på.

Du har inte mycket till övers för folk med funktionsnedsättningar eller hur? Eller folk som använder datorer annorlunda än du gör? För jag kan tänka mig att det är rätt frustrerande att hela meningar faller bort för de som förlitar sig på VoiceOver för att kunna använda sin dator. Och jag dömer ingen för att de läser upp text som innehåller emoji, det är superstort i vissa delar av världen.

Emojl, glada gubbar. Problemet ligger inte i förståelsen för automatiska röstprogram, det är individer som inte klarat av den grundläggande språkläran i skolan. Simpel punktuering hjälper mycket och "emojl" effekten försvinner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-16 23:24

Hittade en bättre lista och lade upp den.

Ursprungligen av Segas:

Emojl, glada gubbar. Problemet ligger inte i förståelsen för automatiska röstprogram, det är individer som inte klarat av den grundläggande språkläran i skolan. Simpel punktuering hjälper mycket och "emojl" effekten försvinner.

Emoji [emodʑi]. Har inget med grundläggande språklära att göra.

Ursprungligen av keptang:

Emoji [emodʑi]. Har inget med grundläggande språklära att göra.

Korrekt punktuering är en stor del av ett språk. Att råka blanda bokstäver och tecken utan rätt punktuering kan händelsevis skapa 'emojls' eller 'smileys'. Apple har väl löst detta med att låta programmet vara aningen smartare, men jag anser ändå inte att det är en stor nyhet eller ens en prioritering med 10.9.1. Det finns så mycket annat med Mavericks som är galet; prioriteringarna skulle kunna göras helt annorlunda.

När det ändå ligger på bordet; varför tog Apple bort funktionen att permanent zooma i Safari 7 utan att behöva installera horribla tredjepartstillägg? Har Apple månne något emot mig med synskada?

Senast redigerat 2013-12-17 00:12
Ursprungligen av Segas:

Emojl, glada gubbar. Problemet ligger inte i förståelsen för automatiska röstprogram, det är individer som inte klarat av den grundläggande språkläran i skolan.

Eh, jo det har visst att göra med röstprogramvaran för funktionsnedsatta, läs själv:

Citat:

Resolves an issue that prevented VoiceOver from speaking sentences that contain emoji

Med andra ord: VoiceOver fungerade inte i 10.9.0 så fort en mening innehöll emoji och hela meningen föll då bort. Det är en ganska allvarlig brist för de som förlitar sig på VoiceOver.

Sen bör du nog läsa på lite om hur stort emoji är i Japan där det kommer ifrån. Det är långt mer än bara några "glada gubbar" och framförallt kommer det från ett land där tecken är vad språket består av till att börja med. Jag tror du förolämpar många japaner i synnerhet om du avfärdar det som glada gubbar och något som "simpel punktuering" kan ta bort.

Ursprungligen av Segas:

Att råka blanda bokstäver och tecken utan rätt punktuering kan händelsevis skapa 'emojls' eller 'smileys'.

Nej, det kan inte skapa emoji-symboler. Emoji har inget att göra med smileys skapade av vanliga västerländska tecken.

Ursprungligen av Segas:

Apple har väl löst detta med att låta programmet vara aningen smartare, men jag anser ändå inte att det är en stor nyhet eller ens en prioritering med 10.9.1.

Du vet inte ens vad emoji är, vilka som använder det eller ens kan skilja det från en smiley, ändå är du i position att avgöra hur Apple borde prioritera det?

1 inlägg redigerat och ett borttaget, §1.1. Läs våra trivselregler.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-12-17 04:52

Hoppas att lagget är borta!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-12-17 09:22

Det står inget om VPN-servern, någon som vet om de löst problemen med den?
Vill uppdatera min mini, men inte om VPN strular.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-17 10:28

Kul att min dator börjar kraschar efter uppdateringen...
Mest är det Mail som inte uppför sig...

  • Medlem
  • Värmland
  • 2013-12-17 10:59
Ursprungligen av Segas:

Har Apple månne något emot mig med synskada?

Märkligt att du babblar om synskada men totalt klankar ner på oss synskadade som är beroende av VoiceOver. Själv är jag gravt synskadad och skulle inte klara en dag med dator och mobil utan VoiceOver. Visst kan det tyckas som en skitgrej. Men vi kan ju alltid klippa bort lite random meningar på alla sidor på nätet. Sen kan vi vänta och se hur länge det skulle ta innan det tog hus i h-vete.

Ursprungligen av Ed Ward:

Märkligt att du babblar om synskada men totalt klankar ner på oss synskadade som är beroende av VoiceOver. Själv är jag gravt synskadad och skulle inte klara en dag med dator och mobil utan VoiceOver. Visst kan det tyckas som en skitgrej. Men vi kan ju alltid klippa bort lite random meningar på alla sidor på nätet. Sen kan vi vänta och se hur länge det skulle ta innan det tog hus i h-vete.

Får mig osökt att tänka på Sveriges Radios utmärkta program "Kjell ger igen" när han ringer upp IKEA, pratar en lång stund men utelämnar ungefär vart femte ord. Sedan på slutet drar han de utelämnade orden på rad.

Som jag skrev på MacWorld.se:

”Som vanligt fler nyheter än Apple gör gällande. Exempelvis har Finder blivit version 10.9.1 och flera av grafikdrivarna i System/Library/Extensions har nya versionsnummer.”

Fortfarande händer det – med någorlunda jämna mellanrum – att den så kallade badbollen ”flashar” förbi när man jobbar, alltså att muspekaren blir regnbågsbollen typ en tiondels sekund. Detta trots att datorn inte är belastad. Började med OS X 10.9.

Ändring:
Kanske har detta med mjukvaran Glims att göra, vilken lägger till en del funktioner i Safari. Har tagit bort den nu och inte sett fenomenet sen dess, men har inte kört så länge så det är osäkert om det handlar om det eller inte.

Senast redigerat 2013-12-17 15:17
Ursprungligen av Json_81:

Det står inget om VPN-servern, någon som vet om de löst problemen med den?
Vill uppdatera min mini, men inte om VPN strular.

Apple har tydligen en OS X Server 3.0.2 i beta stadiet där VPN problemet troligtvis är fixat, men den har ännu inte släppts… Jag har också problem med det och hoppades att OS X Server 3.0.2 skulle släppas samtidigt med eller kort efter OS X 10.9.1. Men så blev det inte…

Det kommer… när det är klart!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-12-18 08:34
Ursprungligen av The Real Viking:

Apple har tydligen en OS X Server 3.0.2 i beta stadiet där VPN problemet troligtvis är fixat, men den har ännu inte släppts… Jag har också problem med det och hoppades att OS X Server 3.0.2 skulle släppas samtidigt med eller kort efter OS X 10.9.1. Men så blev det inte…

Det kommer… när det är klart!

Ok, bara fortsätta vänta då.

Är det någon som uppdaterat en mini (framför allt 2011 med AMD-grafik) och märkt om den blivit svalare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-18 09:20

Nu skulle man vilja ha en firmwareuppdatering så att Internet Recovery stödjer OS X 10.9 men också ger Internet Recovery-funktionen till alla datorer som har stöd för OS X 10.9.
Här skulle Apple kunna underlätta rätt rejält för sina användare, hoppas de fixar detta och inte glömmer bort det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-18 10:49

En irriterande sak med OS X 10.9.1 är att trycker man på en länk i ett brev hoppar inte Safari fram.
Utan sidan laddas bakom mail programmet och man vet inte vet ifall man tryckt eller inte.
Någon mer som upplever detta?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-18 11:30

Löste sig med en säker omstart

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-18 13:18
Ursprungligen av lappen71:

Löste sig med en säker omstart

Till skillnad från en osäker omstart?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-18 13:29
Ursprungligen av frazze:

Till skillnad från en osäker omstart?

Det heter så rakt översatt till svenska

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-18 15:06

?Sedan Mavericks släpptes kommer inte mina ändrade systeminställningar med vid nästa start. Exempel: Om jag ändrar DOCK:an till liten, så blir dockan mindre. Vid omstart eller nystart har dockan återgått till sin tidigare storlek. Hittar ingen sparaknapp efter ändringar och tror inte det fanns före Mavericksupdateringen hellre. Är jag ensam om problemet? Ska jag göra en ny installation över denna befintliga OSX 10.9.1?

Ursprungligen av mac+:

?Sedan Mavericks släpptes kommer inte mina ändrade systeminställningar med vid nästa start. Exempel: Om jag ändrar DOCK:an till liten, så blir dockan mindre. Vid omstart eller nystart har dockan återgått till sin tidigare storlek. Hittar ingen sparaknapp efter ändringar och tror inte det fanns före Mavericksupdateringen hellre. Är jag ensam om problemet? Ska jag göra en ny installation över denna befintliga OSX 10.9.1?

Är det endast problem med dockan? Har du testat att slänga .plist:erna på skrivbordet och startat om datorn?

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-18 16:32

?Nu var jag inte vad du menade med .plist:erna. Men jag provade att ställa in dock till liten och placera den till höger också, – utan resultat efter nystart.
Tog bort samtliga filer/mappar mellan program och papperskorgen på dockan.
Tömde papperskorgen på 2000 filer.
I systeminställningarna ändrades:
Allmänt/Språk och region till att visa söndag som 1:a veckodag, – fungerar efter nystart!
Allmänt/Utseende till Grafit, – fungerar efter nystart!

Dockan ställer in sig på uppskattningsvis 40% av maxstorlek utan att nå maxbredden på skärmen och anpassar sig med mindre ikoner när den når maxbredden på skärmen. Problemet kvarstår dock att dockans inställning till liten och dess placering inte sparas till nästa start av macen.

Senast redigerat 2013-12-18 21:52
  • Medlem
  • International user
  • 2013-12-18 20:10
Ursprungligen av Anon17422049:

...och ändå ingenting vettigt. Emojl måste ju legat riktigt, riktigt högt på prioriteringslistan för Apple!

Inget vettigt? En x.x.1 ska innehålla buggfixar, inte fyrverkerier...

Ursprungligen av bpl:

Hoppas att lagget är borta!

Lagg i vad?

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-19 18:02

?Jag har testat ytterligare systeminställningar på dockan och det är ändringar av storlek och dockans placering på skärmen som inte sparas till nästa datorstart. Inte ens efter en nyhämtad Mavericks 10.9.1 som installerats över befintlig uppdaterad version, kommer burken (mac mini) ihåg att systeminställningen ändrats. Ruta ett gäller fortfarande med Mavericks och dock-inställningarna. Finns det fler som har samma ickefunktion/ tips, eller ska man vänta på traditionellt Apple-manér tills problemet förhoppningsvis bara "råkat" försvinna?

Bevaka tråden