God Fortsättning på helgerna.!
Kanske någon minns att jag frågat om begagnade stationära Power Mac G5, mod. 7,3, och jag fick många goda råd som alltid här. Nu har jag fått tag i två maskiner. Totalkostnad 3,400:- Bra för en mager plånbok.
http://www.99mac.se/forum/t/306294-behover-li...
--------
Den ena med 8 GB arbetsminne, dubbla hårddiskar. Som bonus medföljde en Apple plattskärm 21 tum. + en webbkamera, mikrofon och två högtalare. Har ingen aning om hur det funkar, har ansutit 2 Usb kontakter på bildskärmens baksida, men det är väl något annat man skall göra också, inte så viktigt men vore kul om det funkade.
Maskinen går bra och jag skall ha den att göra mina böcker på. Den har syst 10.5.8
Enda nackdelen är att jag inte kan installera program för förra ägaren hade sitt för mig okända lösenord. Antagligen måste jag installera om Leopard. Såvida ingen har en annan lösning.
Den har även Airport installerat och det medföljde sladdlöst tangentbord och mus, men trots att jag bytt batterier så är det svårt att få kontakt, kör därför med ett gammalt tange4ntbord och fast mus.
----------—
Den andra stationära Power Mac G5 skall ersätta min ständigt krånglande Power Mac G4. Lite fakta om denna dator. Serie CK438JUTRH8. Powermac 7,3, processor 1,8 ghz
Det medföljde en plattskärm Benq 21 tum, funkar bra.
Den hade 2x1 GB + 2x512 i minne. Jag provade den först mot min gamla tjock skärm och det funkade bra. Men så gjorde jag nog en tabbe. En gammal utrangerad G5 hade ju två 2 GB arbetsminnen, så jag tog dem och stoppade in dem i stället för de två 512orna. Nu fungerar den inte alls. Vita lampan blinkar och efter ett tag går alla fläktar igång. Tog ur minnena och stoppade i 1 GB + 2x 512. Samma resultat, Startar helt enkelt inte och det kommer ingen bild på skärmen.
Vad göra?