Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PPC G5 startar ej

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-12-26 14:45

God Fortsättning på helgerna.!
Kanske någon minns att jag frågat om begagnade stationära Power Mac G5, mod. 7,3, och jag fick många goda råd som alltid här. Nu har jag fått tag i två maskiner. Totalkostnad 3,400:- Bra för en mager plånbok.
http://www.99mac.se/forum/t/306294-behover-li...
--------
Den ena med 8 GB arbetsminne, dubbla hårddiskar. Som bonus medföljde en Apple plattskärm 21 tum. + en webbkamera, mikrofon och två högtalare. Har ingen aning om hur det funkar, har ansutit 2 Usb kontakter på bildskärmens baksida, men det är väl något annat man skall göra också, inte så viktigt men vore kul om det funkade.

Maskinen går bra och jag skall ha den att göra mina böcker på. Den har syst 10.5.8
Enda nackdelen är att jag inte kan installera program för förra ägaren hade sitt för mig okända lösenord. Antagligen måste jag installera om Leopard. Såvida ingen har en annan lösning.

Den har även Airport installerat och det medföljde sladdlöst tangentbord och mus, men trots att jag bytt batterier så är det svårt att få kontakt, kör därför med ett gammalt tange4ntbord och fast mus.

----------—
Den andra stationära Power Mac G5 skall ersätta min ständigt krånglande Power Mac G4. Lite fakta om denna dator. Serie CK438JUTRH8. Powermac 7,3, processor 1,8 ghz
Det medföljde en plattskärm Benq 21 tum, funkar bra.

Den hade 2x1 GB + 2x512 i minne. Jag provade den först mot min gamla tjock skärm och det funkade bra. Men så gjorde jag nog en tabbe. En gammal utrangerad G5 hade ju två 2 GB arbetsminnen, så jag tog dem och stoppade in dem i stället för de två 512orna. Nu fungerar den inte alls. Vita lampan blinkar och efter ett tag går alla fläktar igång. Tog ur minnena och stoppade i 1 GB + 2x 512. Samma resultat, Startar helt enkelt inte och det kommer ingen bild på skärmen.
Vad göra?

Ursprungligen av torin:

...Tog ur minnena och stoppade i 1 GB + 2x 512. Samma resultat...

1 + 2 minnen funkar inte. Minnena måste installeras parvis.

Du måste sätta in båda 1 GB-minnena.

Ursprungligen av torin:

...Vad göra?...

Om du monterar minnena rätt, och den ändå inte fungerar, så är mitt råd att bara strunta i den datorn, och istället bara använda den andra G5:an som fungerar.

Jag förstår inte varför du måste ha olika datorer till olika arbetsuppgifter.

Senast redigerat 2013-12-27 07:45
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-12-27 11:53

Tack, skall pröva detta.
Ang varför jag vill ha två olika datorer för olika uppgifter är att jag vill separera det jag gör. Jag har exempelvis en liten bärbar PBG4 som jag bara har till mail och bokföring för mitt lilla bokförlag.
Nu skall jag alltså ha en dator som bara används till att göra böcker på, skall inte surfa med den.
Den jag nu inte får i gång skall ersätta en krånglande G4 (hela tiden fel på behörigheter, som jag skrivit om tidigare) Den skall vara min surfdator. Principen är att blir det fel så funkar de andra datorerna.
Man tänker så olika, men det är så jag ser det.
Återkommer när jag testat med minnena som du föreslog.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du monterar minnena rätt, och den ändå inte fungerar, så är mitt råd att bara strunta i den datorn, och istället bara använda den andra G5:an som fungerar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-27 16:28
Ursprungligen av torin:

Enda nackdelen är att jag inte kan installera program för förra ägaren hade sitt för mig okända lösenord. Antagligen måste jag installera om Leopard. Såvida ingen har en annan lösning.

Du bör kunna ändra lösenord för användare genom att starta upp från installationsskivan [mata in skivan, starta om datorn och håll ner C-tangenten under uppstart] och från menyn i skärmlisten välja "Ändra lösenord för användare" om mitt minne inte sviker mig helt och hållet.
Trevlig fortsättning och lycka till!

• Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-12-27 17:48
Ursprungligen av SwBear:

Du bör kunna ändra lösenord för användare genom att starta upp från installationsskivan [mata in skivan, starta om datorn och håll ner C-tangenten under uppstart] och från menyn i skärmlisten välja "Ändra lösenord för användare" om mitt minne inte sviker mig helt och hållet.
Trevlig fortsättning och lycka till!

Tack det funkade!

• Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-12-27 17:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har nu satt i minnena parvis. Men datorn startar inte. Lampan blinkar och efter några minuter blir det tydligen varmt för fläktarna går på. Någon bild kommer inte på bildskärmen.

Ursprungligen av torin:

Har nu satt i minnena parvis. Men datorn startar inte...

Är du säker på att du har monterat dem rätt?

Ett par i de inre minnesplatserna, och ett par i de yttre platserna.

Se här:
http://manuals.info.apple.com/MANUALS/0/MA83/...

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-12-27 19:41

Är du säker på att skärmen är rätt ansluten, om fläktarna låter så har väl datorn startat.
Piper en sådan här Mac olika felsignaler vid uppstart?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-27 19:53

Fläktarna går igång tills operativt har startat och kan styra deras hastighet.

Skrev jag inte någonstans att du _inte_ skulle köpa en enkelpropp-maskin? G5or med enkla processorer var inga fartmonster ens som nya, och var Apples snikmodeller med allt vad det innebär av begränsningar på alla möjliga områden. Så, om du inte får liv i den är det inte en enorm förlust. (G5an med 2x1,8 GHz var däremot anständig).

1
Bevaka tråden