Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV4 i Apple TV

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-02-25 17:39

TV4 Play blir första skandinaviska tjänst på Apple TV.
http://www.tv4.se/tv4/artiklar/tv4-play-nu-i-...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-25 17:44

Wow...det rör på sig (icke ironi)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-25 17:54

Fanns inte på min, inte ens efter omstart. Men det finns en uppdatering.... nu funkar väl den väl inte mot PLEXconnect igen

Edit: PLEXconnect funkar fortfarande om jag byter DNS IPnummer under Inställningar.
Däremot måste ha Sverige som land för att kunna hitta TV4-appen. Och då missar jag en hel del hyr/köp-filmer och -TVserier.

Senast redigerat 2014-02-25 18:08

Tur att jag har två. En icke jailbreakningsbar

Wow, riktigt kul att vårt lilla land får ta plats i Apple TV, var inte säker på var bollen låg (dvs om Apple var hindret) Nu är frågan, jobbar på SVT på detta också?

Ursprungligen av kenjon:

Däremot måste ha Sverige som land för att kunna hitta TV4-appen.

Känns som ett rätt rimligt krav

Ursprungligen av Adrian B:

Wow, riktigt kul att vårt lilla land får ta plats i Apple TV, var inte säker på var bollen låg (dvs om Apple var hindret) Nu är frågan, jobbar på SVT på detta också?

Tyvärr inte skulle jag säga. Jag har varit i kontakt med SVT om att jag tyckte de skulle ta fram en applikation för Playstation 3. Fick som svar att de överhuvudtaget inte hade fokus på app utveckling utan att de istället la all krut på att svtplay.se skulle vara responsiv på plattor/smartphones etc.

Förhoppningsvis sätter den här nyheten lite eld i baken på dem. När/om det kommer en SVTplay app så blir det köp av AppleTV på stört!

Undrar för övrigt om Viaplay kan vara på gång till AppleTV. Har kollat all OS på deras PS3 app som har fungerat ok. Inte lika stabilt som Netflix och YouTube apparna tyvärr.

Apple TV-användare får nu tillgång till TV4 Play. Kanalen blir först ut bland de skandinaviska tv-tjänsterna att släppas in i Apples enhet.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av JoelBurman:

Tyvärr inte skulle jag säga. Jag har varit i kontakt med SVT om att jag tyckte de skulle ta fram en applikation för Playstation 3. Fick som svar att de överhuvudtaget inte hade fokus på app utveckling utan att de istället la all krut på att svtplay.se skulle vara responsiv på plattor/smartphones etc.

Aha, tråkigt att höra. Det finns förstår stora fördelar med en bra och välfungerande webblösning men så länge appar är vägen in i tv-apparaterna (vara sig det är en app i Playstation, Apple TV eller någon annan plattform) är det överlägset bäst för användaren.

Folk som säger att det går lika bra att strömma via AirPlay från iPad eller iPhone vet inte vad de pratar om. Det var speciellt tydligt nu när jag såg hela vinter-OS på det sättet och så jämför jag med hur mycket enklare det är att slå sig ner och använda Netflix direkt på Apple TV.

AirPlay är fantastiskt bra att ha och för det mesta är kvalitén utmärkt. Men det introducerar flera nya faktorer och ökar friktionen. När jag strömmar från telefonen så bryts hela sändningen när det ringer och det suger ur batterierna. Samma för iPad även om batteriet är bättre och det sällan ringer. Men det är ändå en till pryl, en till felkälla när wifi-nätet strular eller AirPlay strular. Att ha allting samlat i Apple TV är så himla mycket enklare.

Kan bara instämma. Har inte haft en anledning att köpa Apple TV ännu eftersom både Netflix och YouTube har funnits på min PS3:a men om nu SVT mot förmodan skulle hamna på Apple TV så är det en väldig bra anledning att skaffa en. TV4play är ett bra första steg.

Jag gav mina föräldrar en AppleTV i julklapp och jag tror helt ärligt att denna uppgradering (TV4 Play) kommer förändra deras syn på "TV-pucken".

Ursprungligen av JoelBurman:

Tyvärr inte skulle jag säga. Jag har varit i kontakt med SVT om att jag tyckte de skulle ta fram en applikation för Playstation 3. Fick som svar att de överhuvudtaget inte hade fokus på app utveckling utan att de istället la all krut på att svtplay.se skulle vara responsiv på plattor/smartphones etc.

Förhoppningsvis sätter den här nyheten lite eld i baken på dem. När/om det kommer en SVTplay app så blir det köp av AppleTV på stört!

Som jag förstått är svt tveksamma till appar till alla olika plattformar som finns. Därför är till exempel deras app för iphone bara ett skal till deras responsiva webbsida.

Däremot om man läser på deras forum för svtplay beta så säger de ju öppet att de har kontakt med apple. (https://kundo.se/org/svt-play-beta/d/svt-play...) Att Tv4 play släptes innan tror jag snarare har med beslut hos apple, än att svt inte skulle vara intresserad av och finnas direkt i apple tv.

Ursprungligen av Mikael E:

Som jag förstått är svt tveksamma till appar till alla olika plattformar som finns. Därför är till exempel deras app för iphone bara ett skal till deras responsiva webbsida.

Däremot om man läser på deras forum för svtplay beta så säger de ju öppet att de har kontakt med apple. (https://kundo.se/org/svt-play-beta/d/svt-play...) Att Tv4 play släptes innan tror jag snarare har med beslut hos apple, än att svt inte skulle vara intresserad av och finnas direkt i apple tv.

Tack för infon! Det där med deras iOS app visste jag och de nämnde det i kommunikationen till mig med. Tycker dock det är ett konstigt resonemang. Bra iaf att de är på bollen. Tror som sagt att TV4 kommit med där kommer ge dem eld i baken!

Viasat (Viaplay) har kontakt med Apple kring detta också, likaså C More.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2014-02-25 21:00

Är ingen Expert
Men SVT har väl nog en redan ansträngd budget med allt från produktion till framtids utveckling ?!?
Kan väl röra sig om dom enorma reklam intäkterna som är en stor kassa ko för resten av samtliga kanalutbud

Man kan undra hur det ser ut om bara några år framåt . Vem vinner Tv tittarna

  • Medlem
  • hudiksvall
  • 2014-02-25 21:29
Ursprungligen av JoelBurman:

Tyvärr inte skulle jag säga. Jag har varit i kontakt med SVT om att jag tyckte de skulle ta fram en applikation för Playstation 3. Fick som svar att de överhuvudtaget inte hade fokus på app utveckling utan att de istället la all krut på att svtplay.se skulle vara responsiv på plattor/smartphones etc.

Förhoppningsvis sätter den här nyheten lite eld i baken på dem. När/om det kommer en SVTplay app så blir det köp av AppleTV på stört!

Undrar för övrigt om Viaplay kan vara på gång till AppleTV. Har kollat all OS på deras PS3 app som har fungerat ok. Inte lika stabilt som Netflix och YouTube apparna tyvärr.

Airplay fungerar otroligt bra och stabilt via iphone/ipad/ipod:) rekommenderas starkt:)

Ursprungligen av Trisen:

Är ingen Expert
Men SVT har väl nog en redan ansträngd budget med allt från produktion till framtids utveckling ?!?
Kan väl röra sig om dom enorma reklam intäkterna som är en stor kassa ko för resten av samtliga kanalutbud

Man kan undra hur det ser ut om bara några år framåt . Vem vinner Tv tittarna

Så mycket kan det inte kosta att utveckla en vettig app. Om de inte gör det kommer de hamna på efterkälken på riktigt.
Ser hellre att SVT släpper melodifestivalen/sommar-vinter OS etc. för att lägga pengarna på vettigare saker om det är det som behövs.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2014-02-25 21:51
Ursprungligen av JoelBurman:

Så mycket kan det inte kosta att utveckla en vettig app. Om de inte gör det kommer de hamna på efterkälken på riktigt.
Ser hellre att SVT släpper melodifestivalen/sommar-vinter OS etc. för att lägga pengarna på vettigare saker om det är det som behövs.

Läste som hastigast i några artiklar / Melodifestivalen tydligen hade det största botten napp med tittare med en snitt siffra på 265000 tittare ?!
Samtidigt har typ McDonalds betalat extrema kostnader för sin reklam i TV3 Tv10 med en start avg på minst 100 lock per på börjad minut.
Blir en del kosing på två veckor för ägarna som ett exempel bland all reklamflöde under OS 2014 tex.

Blir tungt säkert att få några stor produktioner / som dessutom säljer sändnings rättigheterna för en duktig slant.

Dyrt att ligga på topp.

Ursprungligen av Trisen:

...botten napp med tittare med en snitt siffra på 265000 tittare...

Då läste du nog väldigt hastigt.

Jag tror att den siffran kan vara genomsnittligt antal röstande per program. Tittarsiffrorna är nog en bra bit över miljonen.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2014-02-25 22:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då läste du nog väldigt hastigt.

Jag tror att den siffran kan vara genomsnittligt antal röstande per program. Tittarsiffrorna är nog en bra bit över miljonen.

I närmre eftertanke har du nog absolut rätt.

Detta var väl kanske inte direkt trådens huvud ämne . Men en otrolig utveckling på bara få år må man säga över allt utbud .
Det gäller nog att hänga på tåget för samtliga parter.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-25 22:49
Ursprungligen av Trisen:

Läste som hastigast i några artiklar / Melodifestivalen tydligen hade det största botten napp med tittare med en snitt siffra på 265000 tittare ?…

Din källa har fel.

Melodifestivalen är STORT:
Deltävling 1: 3,4miljoner "genomsnittlig publikstorlek på tv"
Deltävling 2: 3,0miljoner "genomsnittlig publikstorlek på tv"

Samtliga siffror exkluderar mig, jag klarar mig utan schlager.

Senast redigerat 2014-02-25 23:06
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2014-02-25 23:00

Jo jag ger mig som nämndes #19 ..

Det var några staplar på samtliga deltävlingar med röster på bidrag.
Som flachades upp på någon mättning av div del tävlingar.

Att nämna är jag ingen schlager ?

Ursprungligen av Mikael E:

Som jag förstått är svt tveksamma till appar till alla olika plattformar som finns. Därför är till exempel deras app för iphone bara ett skal till deras responsiva webbsida.

Däremot om man läser på deras forum för svtplay beta så säger de ju öppet att de har kontakt med apple. (https://kundo.se/org/svt-play-beta/d/svt-play...) Att Tv4 play släptes innan tror jag snarare har med beslut hos apple, än att svt inte skulle vara intresserad av och finnas direkt i apple tv.

Ett färskt svar ifrån en medarbetare hos SVT efter nyheten om att TV4 Play släppts:

"Hej Ulf, Daniel och alla andra som är glada för att TV4 nu finns som app i Apple TV.

SVT har sedan flera år en annan strategi än flera av våra kommersiella konkurrenter.

Vi har valt att försöka undvika speciallösningar och istället erbjuda SVT Play på så många plattformar som möjligt med hjälp av så kallad responsive design via öppet Internet.

Ett exempel på det är vår iOS-app som bara är ett "skal" runt webbplatsen svtplay.se. Med eller utan den kan man se SVT Play trådlöst via Apple TV, vilket många iOS-ägare varit nöjda med.

Vi har haft kontakt med Apple och andra tillverkare av olika sorters apparater (smart tv, spelkonsoler, mobiler etc) och den dialogen kommer fortsätta.

Vår strategi gäller dock fortfarande och för er som är nyfikna på den beskrivs den bättre här, av SVTs strateg Johan Wahlberg:

http://blogg.svt.se/testbild/2011/12/appar-ar-inte-en-langsiktig-losning/

"

Tyvärr liknar det med det svaret jag fick av dem för ett par år sedan. Jag vill minnas att de refererade till samma blogginlägg som han länkar till nu.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-02-26 07:55
Ursprungligen av JoelBurman:

"Hej Ulf, Daniel och alla andra som är glada för att TV4 nu finns som app i Apple TV.

SVT har sedan flera år en annan strategi än flera av våra kommersiella konkurrenter.

Vi har valt att försöka undvika speciallösningar och istället erbjuda SVT Play på så många plattformar som möjligt med hjälp av så kallad responsive design via öppet Internet.

Ett exempel på det är vår iOS-app som bara är ett "skal" runt webbplatsen svtplay.se. Med eller utan den kan man se SVT Play trådlöst via Apple TV, vilket många iOS-ägare varit nöjda med.

Vi har haft kontakt med Apple och andra tillverkare av olika sorters apparater (smart tv, spelkonsoler, mobiler etc) och den dialogen kommer fortsätta.

Vår strategi gäller dock fortfarande och för er som är nyfikna på den beskrivs den bättre här, av SVTs strateg Johan Wahlberg:

http://blogg.svt.se/testbild/2011/12/appar-ar-inte-en-langsiktig-losning/

"

Det innebär då att SVT inte är intressant för mig utanför antennTV eftersom jag inte orkar med att streama från min IOS-enhet (iPhone). Den gör jag annat med då jag ser på TV.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-02-26 08:31

Jag tror SVT kommer att omvärdera sin strategi ganska snart. Deras användare har varit nöjda med lösningen eftersom den har varit relativt bra (jämfört med andra) alternativ. Nu kommer deras lösning att vara relativt dålig och därmed kommer många Apple-TV, playstation-ägare osv att vara mindre nöjd med lösningen och de omvärderar förhoppningsvis sitt förhållningssätt.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-02-26 09:25
Ursprungligen av XcD5:

Airplay fungerar otroligt bra och stabilt via iphone/ipad/ipod:) rekommenderas starkt:)

Ja, oftast. Men apparna i Apple TV är mycket stabilare.
Det som är allra störigast är om telefonen ringer vid AirPlay och bryter strömningen.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-02-26 09:26
Ursprungligen av keptang:

Viasat (Viaplay) har kontakt med Apple kring detta också, likaså C More.

Håller verkligen tummarna att Viaplay kommer som app till Apple TV snabbt och lätt. Hade underlättat mycket.

Ursprungligen av AndyK:

Ja, oftast. Men apparna i Apple TV är mycket stabilare.
Det som är allra störigast är om telefonen ringer vid AirPlay och bryter strömningen.

Dessutom är ju telefonen/paddan mer eller mindre låst. Det går inte att se på annan video, lyssna på musik, spela spel och så vidare. Alla sådana aktiviteter kapar Airplay-streamen.

Med flera människor i familjen blir det oerhört begränsat om inte alla har varsin iOS-enhet. Jag skulle gärna slå på SVT på TVn till barnen samtidigt som jag tog ett samtal eller lyssnade på en podcast...

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2014-02-27 21:43
Ursprungligen av Trisen:

Tack Trisen. Känns nästintill som dubbla budskap med tanke på hur betongrövarna som jobbar med apputveckling på SVT svarar i sitt eget forum. Nån som har hunnit testa TV4play på sina AppleTV's ännu??

Ursprungligen av AndyK:

TV4 Play blir första skandinaviska tjänst på Apple TV.
http://www.tv4.se/tv4/artiklar/tv4-play-nu-i-...

Trevligt med TV4 på AppleTV. Mindre trevligt att vi Finlandssvenskar inte kan se det, men det ska väl ta en 10-20 år till innan man kan tänka sig att lätta på regionregleringen.

(Jag liksom många andra finlandssvenskar betalar extra för att få tillgång till SVT samt TV4 i kabel-tv nätet, hellre skulle jag betala för deras play tjänst men detta erbjuds mig tydligen inte.)

Bevaka tråden